İHRACAT DESTEKLERİ
HAKKINDA KARAR
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Karar; şirketlerin ihracata hazırlanması ve
uluslararası pazarlarda rekabet avantajı kazandırılması amacıyla tasarım ve
kurumsal kapasitelerinin güçlendirilmesi, ürünlerinin yurt dışında tanıtımı,
pazarlanması, tutundurulması ve markalaşmasının desteklenmesine yönelik
giderler ile ihracatımızın sürdürülebilir artışının sağlanması için gerekli
diğer faaliyetlere ilişkin giderlerin Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu
(DFİF)’ndan karşılanmasını düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kararda geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Birim: Yurt dışında açılan mağaza, depo, ofis/paylaşımlı
ofis, sergi/teşhir salonu, ürün teşhir serası/tarlası veya
reyon/raf/dekorasyonlu köşe/kiosk/stand ile üzerine bina yapılmak üzere
kiralanan arsayı,
c) CIRR (Commercial Interest Reference Rates/Referans ticari
faiz oranları): Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) düzenlemesi
kapsamında uygulanan minimum faiz oranını,
ç) Çok kanallı zincir
mağazalar: Müşteri-marka-perakende kanalı etkileşimini sağlamak üzere, fiziksel
perakende mağazası, dijital ağ, cihaz, platformlar ile birden fazla temas
noktası üzerinden müşteriye ulaşan, gıda dışı sektörlerde faaliyet gösteren,
aynı tüzel kişi sahipliğinde bir merkeze bağlı olarak faaliyet gösteren; yurt
içinde en az 100 fiziksel perakende mağazası bulunan perakende satış
noktalarını,
d) Eximbank: Türkiye İhracat Kredi Bankası A.Ş.’yi,
e) İhracat konsorsiyumu: Bakanlıkça ihracatçıları
örgütlendirmek ve aralarındaki işbirliğini yurt dışı pazarlardaki fırsat ve
tehditler çerçevesinde geliştirmek suretiyle ihracatı artırmak, ihracatçı
sektörlerimizin ortak hareket etmelerini ve uzmanlaşma temelinde ölçek
ekonomileri sağlamak üzere ihracat konsorsiyumu statüsü verilen şirketleri,
f) İşbirliği kuruluşu: Bakanlık tarafından belirlenen kamu
kurum ve kuruluşlarını, sektörel çatı kuruluşlarını ve mal sektörlerindeki
diğer kuruluşlar ile ihracat konsorsiyumlarını,
g) Küresel tedarik zinciri yetkinlik projesi: Şirketlerin
yurt dışında yerleşik küresel firmalarla tedarikçi ilişkisi kurmasını
sağlayacak mahiyetteki projeyi,
ğ) Marka destek
programı: Ülkemizin dünya çapında markalaşma potansiyeli olan markalarına ait
ürün gruplarının geliştirilmesinden pazarlamasına, satışından satış sonrası
verilen hizmetlere kadar bütün süreçlerinin desteklenmesi ve böylece program
kapsamındaki Türk markalarının konumlandırılması, konumlarının güçlendirilmesi
ve bu markaların uluslararası pazarlara çıkışlarının hızlandırılması ile
uluslararası pazarlarda olumlu Türk markası imajının oluşturulması, yerleştirilmesi
ve yaygınlaştırılması amacıyla destek kapsamına alınan markaları TURQUALITY®
destek programına hazırlayan destek programını,
h) Pazara giriş belgeleri: Akredite edilmiş
kurum/kuruluşlardan alınan ve bir ülke pazarına girişte zorunlu olan veya
avantaj sağlayan kalite, çevre belgelerini/sertifikalarını; insan can, mal
emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretleri; ihraç ürünlerine ilişkin
laboratuvar analizlerini ve/veya test/analiz raporlarını, 1 23/2/2024 tarih ve
8191 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 1 inci maddesiyle, bu fıkraya (ıı) ve (ii)
bentleri eklenmiştir.
ı) Sanal fuar:
Dijital ortamda gerçekleştirilen, internet ağı üzerinden katılım sağlanabilen
ve ziyaret edilebilen fuarı,
i) Sanal fuar organizasyonu: İşbirliği kuruluşu tarafından
dijital ortamda gerçekleştirilen, internet ağı üzerinde katılım sağlanan ve
ziyaret edilebilen fuarlara yönelik organizasyonu,
j) Sanal ticaret heyeti: Ülkemizde yerleşik şirketler ile
yurt dışında yerleşik şirketler, kurum ve kuruluşlar arasında elektronik
ortamda Bakanlık koordinasyonunda ve işbirliği kuruluşlarınca organize edilen
dış ticaret faaliyetini,
k) Sanal yurt dışı pazarlama faaliyeti: UR-GE projesinde yer
alan şirketler ile yurt dışında yerleşik şirketler, kurum ve kuruluşlar
arasında elektronik ortamda Bakanlık koordinasyonunda ve işbirliği
kuruluşlarınca organize edilen dış ticaret faaliyetini,
l) Sektörel alım
heyeti: İhracatımızın artırılması, yeni pazarlar bulunması ve ülkemizin
ekonomik ve ticari açıdan tanıtımı amacıyla yurt dışından şirket yetkilileri,
kurum ve kuruluş temsilcileri ve basın mensuplarının davet edilerek ülkemizde
yerleşik şirketlerle ikili iş görüşmeleri gerçekleştirmelerini, meslek
kuruluşlarını ziyaret etmelerini, ilgili tesisleri yerinde görmelerini ve
ülkemizde düzenlenen fuarları ziyaret etmelerini sağlamaya yönelik Bakanlık koordinasyonunda
işbirliği kuruluşlarınca düzenlenen dış ticaret organizasyonunu,
m) Sektörel ticaret heyeti: İhracatımızın artırılması, yeni
pazarlar bulunması ve ülkemizin ekonomik ve ticari açıdan tanıtımı amacıyla
ülkemizde yerleşik aynı sektörde ve/veya aynı değer zincirinde faaliyette
bulunan şirketlerin yurt dışında yerleşik şirketler, kurum ve kuruluşlar ile
görüşmelerini, ilgili tesisleri yerinde görmelerini ve meslek kuruluşlarını
ziyaret etmelerini sağlamaya yönelik Bakanlık koordinasyonunda işbirliği
kuruluşlarınca düzenlenen dış ticaret organizasyonunu,
n) Şirket: 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununun 124 üncü maddesinde belirtilen şirketler ile 24/4/1969 tarihli ve
1163 sayılı Kooperatifler Kanunu ile 1/6/2000 tarihli ve 4572 sayılı Tarım
Satış Kooperatif ve Birlikleri Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde ticari
ve/veya sınai faaliyette bulunan kooperatif ve birlikleri,
o) Tasarımcı: Tasarım ile ilgili alanlarda yükseköğrenim
görmüş Türk tasarımcıları,
ö) Tasarımcı şirketi: 6102 sayılı Kanunun 124 üncü maddesine
göre kurulmuş, Türkiye’de ticari ve/veya sınai faaliyette bulunan, tasarımcının
ortak olduğu, endüstriyel ürün tasarımı veya moda tasarımı alanlarında faaliyet
göstermekte olan şirketleri,
p) Tasarım ofisi: 6102 sayılı Kanunun 124 üncü maddesine
göre kurulmuş, sadece tasarım hizmeti ve/veya danışmanlığı faaliyetinde
bulunan, tasarımcının ortak olduğu ve bünyesinde en az üç adet tasarımcı
bulunan endüstriyel ürün tasarımı veya moda tasarımı alanlarında faaliyet
göstermekte olan şirketleri,
r) Tasarım ve ürün
geliştirme projesi: Şirketlerin ihracat potansiyellerini artıracak yüksek katma
değerli ürünleri geliştirebilmeleri için gerekli tasarım altyapısının kurulması
veya geliştirilmesi amacıyla moda/endüstriyel tasarım alanında yürütecekleri
projeyi,
s) TURQUALITY® destek programı: Ülkemizin dünya çapında
markalaşma potansiyeli olan markalarına ait ürün gruplarının geliştirilmesinden
pazarlamasına, satışından satış sonrası verilen hizmetlere kadar bütün
süreçlerinin desteklenmesi ve böylece program kapsamındaki Türk markalarının
konumlandırılması, konumlarının güçlendirilmesi ve bu markaların uluslararası
pazarlara çıkışlarının hızlandırılması ile uluslararası pazarlarda olumlu Türk
markası imajının oluşturulması, yerleştirilmesi ve yaygınlaştırılmasını
amaçlayan destek programını,
ş) Uluslararası rekabetçiliğin geliştirilmesi (UR-GE)
projesi: Şirketlerin, kümelenme anlayışı ile müştereken ihracata
yönlendirilmeleri ve düzenli ihracatçı olmaları amacıyla, işbirliği
kuruluşlarınca, üyesi şirketlere yönelik olarak yürütülen; amacı, kapsamı,
süresi ile bütçesi belirli ihtiyaç analizi, istihdam, eğitim, danışmanlık,
tanıtım, yurt dışı pazarlama, sanal yurt dışı pazarlama ve alım heyeti
faaliyetlerinden oluşan projeyi,
t) Üretici/imalatçı kuruluşu: Aynı üretim dalında faaliyette
bulunan üretici ve imalatçı şirketleri bir araya getiren ve temsil eden
sektörel örgütlenmeleri (federasyon, birlik, dernek) ve ihracatçı birliklerini,
u) Yararlanıcı: Şirketler/işbirliği kuruluşları/üretici
imalatçı kuruluşları/yurt dışı ve yurt içi fuar organizatörlerini,
ü) Yurt dışı fuar bireysel katılım: Bakanlık (İhracat Genel
Müdürlüğü) tarafından ilan edilen ve yurt dışında düzenlenen sektörel
nitelikteki uluslararası fuarlar listesinde yer alan fuarlara doğrudan
katılımları,
v) Yurt dışı milli katılım: Yurt dışında düzenlenen genel
veya sektörel nitelikteki uluslararası fuarlara Türk firmalarının Bakanlık
tarafından görevlendirilen yurt dışı fuar organizatörü koordinatörlüğünde
gerçekleştirdiği toplu katılımları,
y) Yurt dışı sektörel Türk ihraç ürünleri fuarı: Yurt dışı
fuar organizatörlerince yalnızca sektörel Türk ihraç ürünlerinin tanıtımı
amacıyla düzenlenen yurt dışı fuarları,
z) Yurt dışı Türk
ihraç ürünleri fuarı: Yurt dışı fuar organizatörlerince yalnızca Türk ihraç
ürünlerinin tanıtımı amacıyla düzenlenen yurt dışı fuarları,
aa) Yurt dışı yabancı firma katılımlı sektörel fuar: Yurt
dışı fuar organizatörlerince düzenlenen ve yurt dışı fuar katılımcılarının yanı
sıra yabancı katılımcılarla gerçekleştirilen sektörel nitelikli yurt dışı
fuarları,
bb) Yurt dışı fuar organizasyonu: Türk ihraç ürünlerinin
tanıtılması ve pazarlanması amacıyla Bakanlık tarafından görevlendirilen yurt
dışı fuar organizatörü koordinatörlüğünde yurt dışında düzenlenen; Türk ihraç
ürünleri fuarı, sektörel Türk ihraç ürünleri fuarı, yabancı firma katılımlı
sektörel fuar ve milli katılım organizasyonunu,
cc) Yurt dışı pazarlama faaliyeti: UR-GE projesinde yer alan
şirketlerin dış pazarlar hakkında bilgi edinmeleri, potansiyel alıcılarla iş
görüşmeleri yapmaları, uluslararası rekabet ve ihracat potansiyellerini
artırmaları amacı ile işbirliği kuruluşu önderliğinde yurt dışında
gerçekleştirilen faaliyetleri,
çç) Yurt dışı prestijli fuar: Bakanlık (İhracat Genel
Müdürlüğü) tarafından belirlenen ve uluslararası düzeyde sektöründe önde gelen
fuarları,
dd) Yurt dışı fuar organizatörü: Bakanlık tarafından yurt
dışı fuar organizasyonu gerçekleştirme yetkisi verilen şirket veya kuruluşları,
ee) Yurt dışı fuar desteğe esas tutarı: Yurt dışı fuarlar kapsamında Bakanlık
(İhracat Genel Müdürlüğü) tarafından belirlenerek ilan edilen; yer kirası,
nakliye, ulaşım ve standa ilişkin giderlere karşılık olarak yurt dışı fuar
katılımcısına metrekare bazında ödenecek bedeli,
ff) Yurt dışı fuar katılımcısı: Bu Karar kapsamındaki yurt
dışı fuar organizasyonlarına veya Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü)
belirlenerek ilan edilen ve yurt dışında düzenlenen desteklenecek sektörel
nitelikteki uluslararası fuarlar listesinde yer alan fuarlara katılım sağlayan,
ihracatçı birliğine üye şirket ile Türkiye’de yerleşik üretici/imalatçı
kuruluşunu,
gg) Yurt içi fuar: Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
tarafından adlarına yurt içinde fuar düzenleme yetkisi verilen yurt içi fuar
organizatörleri tarafından düzenlenen ve Bakanlıkça belirlenen şartları haiz
uluslararası yurt içi fuarları,
ğğ) Yurt içi fuar katılımcısı: Bu Karar kapsamında
Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü) desteklenen yurt içi fuarlara katılım
sağlayan ihracatçı birliğine üye şirketleri,
hh) Yurt içi fuar organizatörü: Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği tarafından adlarına yurt içinde fuar düzenleme yetkisi verilen
organizatör şirketler arasından Bakanlıkça belirlenen şartları haiz
uluslararası yurt içi fuarları düzenleyenleri,
ıı) (Ek: 23/2/2024 - 8191/1 md.) Sezonluk fuar: Aynı
takvim yılı içerisinde aynı ülkede ve aynı sektöre yönelik düzenlenen aynı
isimli fuarların yalnızca iki versiyonunu,
ii) (Ek: 23/2/2024
- 8191/1 md.) Yeşil mutabakata uyum projesi: Avrupa Yeşil Mutabakatına uyum
amacıyla şirketlerin ihtiyaç analizinin yapılmasına yönelik projeyi, ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Şirketlere Yönelik
Destekler
Pazara giriş belgesi desteği
MADDE 3- (1) Şirketlerin pazara giriş belgeleri ile
ruhsatlandırma ve kayıt işlemlerine ilişkin giderleri %50 oranında ve şirket
başına yıllık 4.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
Yurt dışı marka tescil desteği
MADDE 4- (1) Şirketlerin yurt içi marka tescil belgesine
sahip oldukları markalarının yurt dışında tescili ve korunmasına ilişkin
giderleri %50 oranında ve yıllık 750.000 TL’ye kadar desteklenir.
(2) Şirketler, marka tescili ve korunmasına yönelik
destekten en fazla 4 yıl süresince yararlanabilir.
Pazara giriş projesi hazırlama desteği
MADDE 5- (1) Şirketlerin sürdürülebilir ihracat artışını
sağlama odaklı hedef pazar, yurt dışı pazarlara yönelik finansman ve
fiyatlandırma stratejisi, pazarlama ve kanal stratejisi ve bunlara dair aksiyon
planı ve bütçelerini içeren pazara giriş projesi hazırlık sürecine dair
alacakları danışmanlık ve rapor giderleri %50 oranında ve proje başına 200.000
TL’ye kadar desteklenir.
(2) Bir şirketin en fazla 2 adet pazara giriş projesi
desteklenir.
Yurt dışı pazar araştırması desteği
MADDE 6- (1) Şirketler tarafından gerçekleştirilen yurt dışı
pazar araştırması faaliyetine ilişkin ulaşım ve konaklama giderleri %50
oranında ve faaliyet başına en fazla 100.000 TL’ye kadar desteklenir. (2)
Şirketler yurt dışı pazar araştırması faaliyeti desteğinden bir takvim yılında
azami 5 defa olmak üzere en fazla 20 defa yararlanabilirler.
Yurt dışı fuar desteği
MADDE 7- (1) Yurt
dışı fuar katılımcıları tarafından yurt dışı fuar organizasyonu kapsamında
gerçekleştirilen fuar katılımları ve bireysel katılımlar, bir takvim yılı
içinde başlayan en fazla 5 fuara mahsus olmak üzere yurt dışı fuar
katılımcısının stant alanının metrekare cinsinden büyüklüğü dikkate alınmak
suretiyle yurt dışı fuar desteğe esas tutarı üzerinden desteklenir.
(2) Yurt dışı fuar katılımcılarına fuar bazında ödenecek
destek tutarı, yurt dışı fuarın genel nitelikli olması halinde 150.000 TL’yi;
sektörel nitelikli olması halinde 250.000 TL’yi; Bakanlıkça (İhracat Genel
Müdürlüğü) belirlenen yurt dışı prestijli fuarlardan biri olması halinde
750.000 TL’yi geçemez.
(3) Yurt dışı fuara ilişkin Bakanlıkça (İhracat Genel
Müdürlüğü) belirlenen desteğe esas tutar; metrekare başına yaklaşık toplam
maliyetin %50’sini, Bakanlıkça belirlenen hedef ülkelerde %70’ini, Bakanlıkça
belirlenen hedef ülkelerde düzenlenen fuarlara iştirak eden ve Bakanlıkça
belirlenen hedef sektörlerde iştigal eden yurt dışı fuar katılımcıları için
%75’ini geçemez.
(4) (Değişik: 23/2/2024 - 8191/2 md.) Bu Kararın uygulama
usul ve esaslarına ilişkin genelgede nitelikleri belirlenen yurt dışı fuar
katılımcıları ve üretici-imalatçı kuruluşları için birinci fıkradaki bir takvim
yılında desteklenebilecek azami fuar katılım sınırı 10 olarak uygulanır.
Genelgede nitelikleri belirlenen yurt dışı fuar katılımcıları için yurt dışı
fuar desteğe 2 23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 2 nci
maddesiyle, bu maddenin dördüncü fıkrası değiştirilmiş ve maddeye yedinci ve
sekizinci fıkra eklenmiştir. 5 esas tutarı, ülke veya sektör ayrımı
yapılmaksızın metrekare başına yaklaşık toplam maliyetin %75’i olarak
belirlenir.
(5) Yurt dışı fuar katılımcıları, aynı yurt dışı fuar
katılımı için azami 10 defa ikinci fıkra kapsamındaki destekten
yararlanabilirler.
(6) Yurt dışı fuar katılımcıları bir takvim yılı içerisinde
en fazla 2 fuar için yurt dışı prestijli fuar desteğinden faydalanabilirler.
(7) Bakanlık (İhracat Genel Müdürlüğü) tarafından belirlenen
fuarlarda gerçekleştirilecek yurt dışı fuar organizatör tanıtım faaliyetleri
ile yurt dışı fuar organizatörünce yurt dışı fuar katılımcılarının katılımıyla
düzenlenecek ikili iş görüşmesi faaliyeti toplamda 2.000.000 TL’ye kadar en
fazla %75 oranında, bu kapsam dışında kalan fuarlarda gerçekleştirilecek yurt
dışı fuar organizatör tanıtım faaliyetleri ile yurt dışı fuar organizatörünce
yurt dışı fuar katılımcılarının katılımıyla düzenlenecek ikili iş görüşmesi
faaliyeti ise toplamda 1.000.000 TL’ye kadar en fazla %50 oranında desteklenir.
(8) (Ek: 23/2/2024 - 8191/2 md.) Sezonluk fuarlar, birinci
ve dördüncü fıkralarda yer alan bir takvim yılındaki azami fuar katılım
sınırının hesaplanmasında tek bir fuar olarak değerlendirilir. (9) (Ek:
23/2/2024 - 8191/2 md.) Yıllık azami fuar katılım sınırının hesaplanmasında,
yararlanıcılar tarafından sezonluk fuar katılımlarının tek fuar olarak
değerlendirilmesi seçeneği yıl bazında yalnızca 3 defa kullanılabilir.
Yurt içi fuar desteği
MADDE 8- (1) Yurt içi
fuarın destek kapsamına alınması için, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
tarafından açıklanan ve Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanan yıllık
yurt içi fuar takviminde yer alması ve en son düzenlenen yurt içi fuarda veya
düzenlenen en son 3 fuardan en az 2’sinde;
a) Yabancı ziyaretçi sayısının en az 1.500 olması,
b) Yabancı ziyaretçi sayısının toplam ziyaretçi sayısına
oranının %10’un üzerinde olması,
c) Toplam katılımcı sayısının en az 400 olması,
ç) Yabancı katılımcı sayısının toplam katılımcı sayısına
oranının %10’un üzerinde olması,
d) Katılımcılara tahsis edilen stant alanının en az 10.000
metrekare olması,
e) Yabancı katılımcılara tahsis edilen toplam stant alanının
en az 300 metrekare olması, gereklidir. Bu fıkrada yer alan şartları taşıyan
yurt içi fuarlar arasından, dış ticaret politikaları, ihracat stratejileri ve
ekonomik öncelikler doğrultusunda Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü)
belirlenenler destek kapsamına alınır.
(2) (Değişik: 23/2/2024 - 8191/3 md.) Bir takvim yılında,
destek kapsamına alınmış yurt içi fuarlar arasında aynı konuda fuar bulunmaması
durumunda, birinci fıkrada yer alan 6 şarttan en az 4’ünü taşıması koşuluyla, o
konudaki fuarlar arasından dış ticaret politikaları, ihracat stratejileri ve
ekonomik öncelikler doğrultusunda Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü)
belirlenenler destek kapsamına alınır.
(3) (Değişik: 23/2/2024 - 8191/3 md.) Yurt içi fuarın ilk
kez düzenlenecek olması durumunda, birinci fıkrada yer alan desteklenecek yurt
içi fuarların tespitine ilişkin şartları haiz olduğunun fuar sonrasında fuar
izleme raporu ve gözlemci raporu ile tevsiki gerekir.
(4) Yurt içi fuar katılımcıları tarafından yer kirası ve
stant masrafları için ödenen fatura giderleri %50 oranında, 80.000 TL’ye kadar
desteklenir. 3 23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 3 üncü
maddesiyle, bu maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları değiştirilmiş ve maddeye
sekizinci ve dokuzuncu fıkra eklenmiştir.
(5) Yurt içi fuar organizatörlerinin tanıtım projelerine
Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü) verilecek ön uygunluğa istinaden, tanıtım
giderleri %50 oranında, her bir yurt içi fuar için yurt dışında
gerçekleştirilen tanıtım faaliyetleri 1.500.000 TL’ye kadar, yurt içinde
gerçekleştirilen tanıtım faaliyetleri 500.000 TL’ye kadar desteklenir.
(6) Yurt içi fuar organizatörleri aynı yurt içi fuar için
azami 10 defa beşinci fıkra kapsamındaki destekten yararlanabilirler.
(7) Yurt içi fuar katılımcıları bir takvim yılı içerisinde
başlayan azami 3 fuar katılımı için dördüncü fıkra kapsamındaki destekten
yararlanabilirler.
(8) (Ek: 23/2/2024 - 8191/3 md.) Sezonluk fuarlar, yedinci
fıkrada yer alan bir takvim yılındaki azami fuar katılım sınırının
hesaplanmasında tek bir fuar olarak değerlendirilir.
(9) (Ek: 23/2/2024 - 8191/3 md.) Yıllık azami fuar katılım
sınırının hesaplanmasında, yararlanıcılar tarafından sezonluk fuar
katılımlarının tek fuar olarak değerlendirilmesi seçeneği yıl bazında yalnızca
3 defa kullanılabilir.
(Değişik: 23/2/2024 - 8191/4 md.) Şirket ve marka
alım desteği
MADDE 9- (1) Yurt dışında yerleşik şirketlerin/markaların
alımına yönelik mali ve hukuki danışmanlık hizmetlerine ilişkin giderler %50
oranında ve yıllık 3.000.000 TL’ye kadar desteklenir. Yurt dışında yerleşik
şirketin ileri teknolojiye sahip ve teknoloji transferi sağlayacak nitelikte
olması halinde destek limiti 7.500.000 TL’ye kadar çıkarılabilir.
(2) İleri teknolojiye sahip ve teknoloji transferi
sağlayacak yurt dışında yerleşik şirketlerin alımında kullanılan kredi faiz
giderlerinin Türk Lirası cinsi kredilerde 5 puanı, döviz kredileri ve dövize
endeksli kredilerde 2 puanı toplam 45.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
(3) Yurt dışında yerleşik şirkete ait markanın alımında
kullanılan kredi faiz giderlerinin Türk Lirası cinsi kredilerde 5 puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde 2 puanı toplam 30.000.000 TL’ye kadar
desteklenir.
(4) Faiz desteği miktarı ödenen faiz giderinin %50’sini
aşamaz.
(5) Faiz desteği, ilk faiz ödeme tarihinden itibaren 5 yıl
içerisinde gerçekleştirilen faiz ödemelerine verilir.
(6) Faiz desteği verilecek kredi tutarının hesaplanmasında,
yurt dışında yerleşik ileri teknolojiye sahip şirketlerin veya yurt dışında
yerleşik şirkete ait markanın alım bedelinin azami % 50’si esas alınır.
Küresel tedarik zinciri desteği
MADDE 10- (1) Küresel tedarik zinciri yetkinlik projesi
kapsamında şirketlerin makine/ekipman/donanım/yazılım alımı; eğitim,
danışmanlık ile sertifikasyon, test/analiz, ürün doğrulama giderleri 2 yıl
süresince %50 oranında ve şirket başına 15.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
(2) Bir şirketin 1 adet küresel tedarik zinciri yetkinlik
projesi desteklenir.
(3) Küresel tedarik zincirine yönelik olarak yurt dışı ana
sanayiye orijinal parça üreten ve/veya tedarik eden şirketlerin Türkiye’de
üretilen ürünlerinin pazarlandığı yurt dışı depo kira gideri ile depolama
hizmetlerine ilişkin giderleri %50 oranında ve yıllık en fazla 4.000.000 TL’ye
kadar desteklenir.
(4) Şirketler küresel tedarik zincirine yönelik depo kira
ile depolama hizmetlerine yönelik gider desteğinden her bir ülke için en fazla
4 yıl yararlandırılır.
(5) Bir şirket üçüncü fıkradaki destekten en fazla 25 birim
için yararlanabilir. 4 23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 4
üncü maddesiyle, bu maddenin başlığı “Şirket ve marka alım desteği” şeklinde
değiştirilmiştir.
Birim kira desteği
MADDE 11- (1) Şirketlerin Türkiye’de üretilen ürünlerin
pazarlandığı yurt dışı birimlerinin kira giderleri ile paylaşımlı ofislere
ilişkin üyelik giderleri her bir birim başına yıllık 2.000.000 TL’ye kadar %50
oranında desteklenir.
(2) Şirketler kira gideri desteğinden her bir ülke için en
fazla 4 yıl yararlandırılır.
(3) Bir şirket en fazla 25 birim için kira desteğinden
yararlanabilir.
(4) 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen destekten
yararlanan şirketler bu maddede yer alan destekten yararlandırılmazlar.
Tanıtım desteği
MADDE 12- (1) Yurt dışı birimi bulunan şirketlerin,
Türkiye’de üretilen ürünler ile ilgili yurt dışında gerçekleştirilen tanıtım ve
pazarlama giderleri; %50 oranında ve yurt dışı biriminin bulunduğu her bir ülke
için yıllık 2.500.000 TL’ye kadar desteklenir.
(2) Desteklenen yurt dışı birimi bulunan şirketlerce, yurt
dışı biriminin bulunmadığı ülkelerde Türkiye’de üretilen ürünlerle ilgili
olarak yurt dışında gerçekleştirilen tanıtım ve pazarlama giderleri, yurt içi
marka tescil belgesi bulunması ve tanıtım yapacağı ülkede marka tescil
belgesine sahip ya da marka tescili için başvurulmuş olması koşuluyla, %50
oranında ve yıllık en fazla 2.500.000 TL’ye kadar desteklenir.
(3) Yurt dışı birimi bulunmayan ancak yurt içi marka tescil
belgesi olan ve tanıtım yapacağı ülkede marka tescil belgesine sahip ya da
marka tescil başvurusu yapmış şirketlerce Türkiye’de üretilen ürünlerle ilgili
olarak yurt dışında gerçekleştirilen tanıtım ve pazarlama giderleri %50
oranında ve yıllık en fazla 4.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
(4) Tanıtım desteğinden şirketler en fazla 4 yıl
yararlandırılır.
Eximbank’ın uyguladığı faiz oranı ile CIRR arasındaki
farkın desteklenmesi ve Eximbank ihracat kredi sigortası tazmin desteği
MADDE 13- (1) Eximbank tarafından kullandırılan orta ve uzun
vadeli yatırım malı niteliğindeki mal ihracatı alıcı kredilerinde (yurt içi
ve/veya yurt dışı bankalar aracılığıyla kullandırılan alıcı kredileri ile alıcı
veya bankasının kredi hesaplarında izlenen iskonto kredileri dâhil) Eximbank’ın
uyguladığı faiz oranı ile CIRR arasındaki farka tekabül eden faiz giderinin
tamamı desteklenir.
(2) Bu Karara istinaden, Eximbank ihracat kredi sigortası
programları dahilinde sigorta kapsamına alınan ve yıllık olarak düzenlenen
reasürans anlaşması çerçevesinde reasüre edilen risklerden doğan tazminat
ödemeleri neticesinde oluşan zarar rasyosunun takvim yılı bazında %60’ın
üzerine çıkması durumunda, bu oranın üzerinde kalan tazminat tutarlarının
reasürans anlaşmasında belirlenen Eximbank payına düşen giderlerinin yıllık en
fazla 20.000.000 TL’ye kadar olan kısmı desteklenir.
(3) Bu Karar kapsamında, Eximbank ihracat kredi sigortası
programları dahilinde özellikle yatırım malı makina, teçhizat gibi orta ve uzun
vadeli sigortaya konu spesifik nitelikteki mal ihracatının sigortalanmasına
yönelik işlemlerde, Eximbank tarafından herhangi bir reasürör bulunamaması
ve/veya reasürans tutarının yetersiz olması durumunda, Eximbank tarafından
yapılan tazminat ödemelerinin reasüre edilemeyen kısmı %50 oranında ve yıllık
en fazla 100.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
(Değişik:
23/2/2024 - 8191/5 md.) Yeşil mutabakata uyum projesi desteği
MADDE 14- (1) Şirketler tarafından yeşil mutabakata uyum
projesi kapsamında alınan danışmanlık hizmeti giderleri, 5 yıl süresince %50
oranında ve toplamda 10.000.000 TL’ye kadar desteklenir. 5 23/2/2024 tarih ve
8191 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 5 inci maddesiyle, bu madde başlığı “Yeşil
mutabakata uyum projesi desteği” olacak şekilde başlığı ile birlikte
değiştirilmiştir.
Tasarımcı şirket
ve tasarım ofisi desteği
MADDE 15- (1) Tasarımcı şirketleri ve tasarım ofislerinin
yurt dışında tanınmaları ve markalaşmaları amacıyla marka, patent, faydalı
model, endüstriyel tasarım tescili ve marka tescilinin yenilenmesi/korunması
giderleri, yurt dışı birim kira, temel kurulum, dekorasyon, konsept mimari
çalışmaları ile birimlerin kiralanmasına ilişkin danışmanlık giderleri ile
vergi/resim/harç giderleri, istihdam giderleri, danışmanlık, fuar ve tanıtım
faaliyetlerine ilişkin giderleri, 4 yıl süresince %50 oranında ve yıllık 5.000.000
TL’ye kadar desteklenir.
(2) (Ek: 23/2/2024 - 8191/6 md.) Bu madde kapsamında
desteklenen şirketler destek süreleri boyunca 4 üncü, 5 inci, 7 nci, 11 inci,
12 nci, 16 ncı, 17 nci ve 19 uncu maddelerde yer alan desteklerden
yararlandırılmazlar.
Gemi ve yat sektöründe faaliyet gösteren şirketlere
tasarım desteği
MADDE 16- (1) Gemi ve yat sektöründe faaliyet gösteren
şirketlerin alacakları tasarım hizmetine ilişkin giderleri, 5 yıl süresince %50
oranında ve yıllık 3.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
Marka ve
TURQUALITY® desteği
MADDE 17- (1) Marka
destek programı kapsamına alınan şirketlerin patent, faydalı model, endüstriyel
tasarım tescili, pazara giriş belgesi, ruhsatlandırma, istihdam, danışmanlık
giderleri ile destek kapsamına alınan markalı ürünlerine ilişkin gelişim yol
haritası çalışmaları, yurt dışı marka tescil/yenileme/koruma, pazar araştırması
çalışması ve raporları, klinik test işlemleri, tanıtım, fuar, depolama hizmeti,
birim kira/temel kurulum/konsept mimari çalışma ve franchise giderleri 4 yıl
süresince %50 oranında desteklenir.
(2) TURQUALITY® destek programı kapsamına alınan şirketlerin
patent, faydalı model, endüstriyel tasarım tescili, pazara giriş belgesi,
ruhsatlandırma, istihdam, danışmanlık giderleri ile destek kapsamına alınan
markalı ürünlerine ilişkin gelişim yol haritası çalışmaları, yurt dışı marka
tescil/yenileme/koruma, pazar araştırması çalışması ve raporları, klinik test
işlemleri, tanıtım, fuar, depolama hizmeti ve birim kira/temel kurulum/konsept
mimari çalışma ve franchise giderleri %50 oranında desteklenir.
(3) TURQUALITY® destek programı kapsamına alınan
şirketlerin/markaların hedef pazarlara yönelik faaliyetlerine ilişkin
giderleri, her bir hedef pazar için 5 yıl süreyle desteklenir.
(4) TURQUALITY® destek programı kapsamına alınan
şirketlerin/markaların kurumsal altyapı oluşturmaya yönelik faaliyetlerine
ilişkin giderleri ile istihdam giderleri, ilk 5 yıllık dönemi için desteklenir.
(5) Marka destek programı kapsamında desteklenen
şirketlerin/markaların, destek süresi içinde veya bitiminde TURQUALITY® destek
programı kapsamına alınmaları halinde, bu şirketler/markalar ikinci fıkra
kapsamında belirtilen desteklerden Marka Destek Programı kapsamında
desteklendikleri toplam süre mahsup edilmek suretiyle yararlanır.
(6) (Değişik: 23/2/2024 - 8191/7 md.) TURQUALITY®/marka
destek programına alınan ve bu madde kapsamında desteklenen şirketler/markalar
destek süreleri boyunca 3 üncü, 4 üncü, 5 inci, 6 ncı, 7 nci maddeler ve 10
uncu maddenin üçüncü fıkrası ile 11 inci, 12 nci, 15 inci, 16 ncı, 18 inci ve
19 uncu maddelerde yer alan desteklerden yararlandırılmazlar.
(7) Program kapsamına girdikten sonra çoğunluk hisselerinin
(%50’den fazlası) satılması halinde, TURQUALITY®/marka destek programı
çerçevesinde desteklenen markanın, program kapsamındaki kurumsallaşmaya yönelik
projeleri ile hedef pazarlarda 6 23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararının 6 ncı maddesiyle, bu fıkra eklenmiştir. 7 23/2/2024 tarih ve 8191
sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 7 ncı maddesiyle, bu fıkra değiştirilmiştir. 9
markalaşmaya yönelik faaliyetlerinin sürdürüleceğine ilişkin devir alan şirket
tarafından devir işlemini müteakip en geç 2 ay içerisinde bir taahhütname
verilir. Bakanlığın aksi yöndeki tespiti veya söz konusu taahhütnamenin süresi
içerisinde verilmemesi halinde ilgili marka destek programı kapsamından
çıkarılır ve sonuçlandırılmamış başvuruları reddedilir.
(8) 32 nci maddede yer alan haller hariç olmak üzere,
Bakanlık tarafından TURQUALITY® destek programı kapsamından çıkarılan veya
kendi talepleri ile destek programı kapsamından çıkan firmalar, kapsamdan
çıktıkları/çıkarıldıkları tarihten itibaren en az 2 yıl sonra TURQUALITY®
destek programı kapsamına alınmak üzere başvuru yapabilirler.
(9) Satın alınan yabancı markalar bu madde çerçevesinde
desteklenmez.
(Değişik: 23/2/2024 - 8191/8 md.) Çok kanallı zincir
mağaza desteği
MADDE 18- (1) Çok kanallı zincir mağaza desteği kapsamına
alınan şirketlerin franchise/birimlerine yönelik yurt dışı marka
tescil/yenileme/koruma, pazar araştırması çalışması ve raporları, kira,
tanıtım, temel kurulum/konsept mimari çalışma/dekorasyon giderleri 5 yıl
süresince %50 oranında ve yıllık 180.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
(2) 5 yıllık destek süresi sonunda, Bakanlıkça
gerçekleştirilecek performans değerlendirmesi sonucunda şirketlerin destek
süresi bir defaya mahsus 5 yıl daha uzatılabilir.
(3) Şirketlerin kapsamda bulundukları süre dâhilinde destek
kapsamına alınan franchise/birimlerinin bulunduğu ülkeye yönelik birinci
fıkrada belirtilen giderleri, şirkete ilişkin destek süresi sona ermesi
halinde, franchise/birim başına toplamda 5 yılı aşmamak kaydıyla, bu madde
kapsamında desteklenmeye devam eder. Söz konusu süre franchise/birimin destek
kapsamına alındığı tarih itibarıyla başlar.
(4) Satın alınan yabancı çok kanallı zincir mağazalar bu
madde çerçevesinde desteklenmez.
(5) Bu madde kapsamında desteklenen şirketler destek
süreleri boyunca 4 üncü, 5 inci, 6 ncı maddeler ve 10 uncu maddenin üçüncü
fıkrası ile 11 inci, 12 nci, 15 inci, 16 ncı, 17 nci ve 19 uncu maddelerde yer
alan desteklerden yararlandırılmazlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İşbirliği
Kuruluşlarına Yönelik Destekler
UR-GE projesi desteği
MADDE 19- (1) İşbirliği kuruluşlarının UR-GE projelerine
ilişkin ihtiyaç analizi, eğitim, danışmanlık ve tanıtım faaliyetlerine yönelik
giderleri %75 oranında ve proje bazında 6.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
(2) UR-GE projelerinin kümelenme anlayışı temelinde
planlanması ve proje faaliyetlerinin organizasyonu için işbirliği kuruluşları
tarafından istihdam edilen en fazla 2 uzman personelin proje süresince
yapılacak istihdam giderlerinin %75’i desteklenir.
(3) UR-GE projeleri kapsamında düzenlenecek azami 10 adet
yurt dışı pazarlama faaliyetine ilişkin ulaşım, konaklama, tanıtım ve
organizasyona dair giderler faaliyet başına 2.500.000 TL’ye, azami 10 adet alım
heyeti faaliyetine ilişkin ulaşım, konaklama, tanıtım ve organizasyona dair
giderler faaliyet başına 1.500.000 TL’ye kadar %75 oranında desteklenir.
(4) UR-GE projeleri kapsamında işbirliği kuruluşunca
düzenlenecek azami 10 adet sanal yurt dışı pazarlama faaliyetine ilişkin
giderleri faaliyet başına 800.000 TL’ye kadar %75 oranında desteklenir.
(5) UR-GE projelerinin işleyişinin geliştirilmesine yönelik
Bakanlıkça faaliyet bazında yetkilendirilen işbirliği kuruluşları tarafından
gerçekleştirilecek faaliyetlere ilişkin giderlerin tamamı yıllık en fazla
4.000.000 TL’ye kadar desteklenir. 8 23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararının 8 incı maddesiyle, bu madde değiştirilmiştir.
(6) UR-GE projelerinin süresi 3 yıldır. Proje süresine
projenin performansına göre 2 yıla kadar ilave süre verilebilir.
(7) Bu Karar kapsamında bir şirket en fazla 3 UR-GE
projesinde katılımcı olarak yer alabilir.
İhracat konsorsiyumu desteği
MADDE 20- (1) İhracat konsorsiyumlarının şirketler ile
aracılık sözleşmesi imzalayarak; sözleşme konusu malları küresel pazarlara
ihraç etmeleri sürecine dair tanıtım, pazarlama, pazar araştırması, rapor satın
alma, danışmanlık ve eğitim faaliyetlerine ilişkin giderleri 5 yıl süresince
%50 oranında yıllık 10.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
Pazara giriş rapor desteği
MADDE 21- (1) İşbirliği kuruluşlarının yurt dışına yönelik
pazara giriş stratejileri ile eylem planlarının oluşturulabilmesi ve üyesi
şirketlerle paylaşılmak amacıyla satın alınan sektör, ülke, yurt dışında
yerleşik şirket veya marka odaklı rapor giderleri %50 oranında ve yıllık
3.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
Sanal fuara katılım desteği
MADDE 22- (1) Bakanlık (İhracat Genel Müdürlüğü) tarafından
uygun görülen uluslararası niteliği haiz sanal fuara katılımcıların iştirak
etmelerini sağlamak üzere işbirliği kuruluşunca düzenlenen sanal fuara katılım
organizasyonuna ilişkin giderler %50 oranında ve faaliyet başına 750.000 TL’ye
kadar desteklenir.
Sanal fuar organizasyonu desteği
MADDE 23- (1) Bakanlık (İhracat Genel Müdürlüğü) tarafından
uygun görülen, işbirliği kuruluşunca düzenlenen sanal fuar organizasyonuna dair
giderler %50 oranında ve faaliyet başına 1.500.000 TL’ye kadar desteklenir.
Sektörel ticaret heyeti ve alım heyeti desteği
MADDE 24- (1) İşbirliği kuruluşlarınca düzenlenen sektörel
ticaret heyeti faaliyetlerine ilişkin ulaşım, konaklama, tanıtım ve
organizasyon giderleri %50 oranında ve faaliyet başına 1.500.000 TL’ye kadar
desteklenir.
(2) İşbirliği kuruluşlarınca düzenlenen sektörel alım heyeti
faaliyetlerine ilişkin ulaşım, konaklama, tanıtım ve organizasyon giderleri %50
oranında ve faaliyet başına 1.250.000 TL’ye kadar desteklenir.
Sanal ticaret heyeti desteği
MADDE 25- (1) Bakanlık koordinasyonunda işbirliği
kuruluşlarınca düzenlenen sanal ticaret heyeti faaliyetlerine ilişkin giderler
%50 oranında ve faaliyet başına 1.000.000 TL’ye kadar desteklenir.
Tasarım organizasyonu desteği
MADDE 26- (1) İşbirliği kuruluşlarının; tasarım kültürünün
oluşturulması, yaygınlaştırılması ile Türk tasarımcılarının ve ürünlerinin yurt
içi ve yurt dışı pazarlarda tanıtılması, pazarlanması ve markalaşması amacıyla
gerçekleştirecekleri sergi, bienal, tasarım fuarı, tasarım yarışması
organizasyonları ile bu faaliyetlerin tanıtım, reklam ve pazarlama
faaliyetlerine ilişkin giderleri %50 oranında ve proje başına 3.000.000 TL’ye
kadar desteklenir.
(2) İşbirliği kuruluşları tarafından düzenlenen tasarım
yarışmalarında dereceye giren yıllık en fazla altmış kişinin yurt dışındaki
eğitim giderleri ile aylık 20.000 TL’yi aşmamak kaydıyla oluşacak yaşam
giderlerine ilişkin işbirliği kuruluşlarının gerçekleştirecekleri harcamaların
tamamı 1 yıl süresince desteklenir.
(Değişik: 23/2/2024 - 8191/9 md.) TURQUALITY® tanıtım
projesi desteği
MADDE 27- (1) Türkiye
İhracatçılar Meclisinin/ihracatçı birliklerinin iştigal sahasına giren
ürünlerinin yurt dışı pazarlarda tanıtılması amacıyla Bakanlığa sunacakları
proje kapsamında gerçekleştirecekleri tanıtım, danışmanlık ile pazar
araştırması çalışması ve raporlarına ilişkin giderleri;
a) İhracatçı birlikleri için %75 oranında ve proje başına
yıllık en fazla 12.000.000 TL tutarında,
b) Türkiye İhracatçılar Meclisi ve iştigal ettiği sektörü
tek başına temsil eden ihracatçı birlikleri ve bölgesel birlikler için %75
oranında ve proje başına yıllık en fazla 22.500.000 TL tutarında,
c) Birden fazla ihracatçı birliği tarafından oluşturulan
ortak proje için %75 oranında ve ihracatçı birliği başına yıllık en fazla
12.000.000 TL tutarında, proje başına en fazla dört yıl süresince desteklenir.
(2) Tanıtım desteğinden ihracatçı birlikleri aynı anda en
fazla 2 proje için yararlandırılır. Türkiye İhracatçılar Meclisi, iştigal
ettiği sektörü tek başına temsil eden ihracatçı birlikleri ve bölgesel
birliklerin ise aynı anda en fazla 4 projesi desteklenir.
Destek programları ile proje esaslı desteklerin
yürütülmesi
MADDE 28- (1) (Değişik: 23/2/2024 - 8191/10 md.) Bu Kararın
uygulanması için Türkiye İhracatçılar Meclisinin TURQUALITY®/marka destek
programı, yeşil mutabakata uyum projesi desteği ile destek yönetim
sistemlerinin yürütülmesine ilişkin istihdam, eğitim, organizasyon, tanıtım ve
danışmanlık giderlerinin tamamı yıllık en fazla 250.000.000 TL’ye kadar
desteklenir.
(2) Proje esaslı desteklerde, projelerin değerlendirilmesi
için ve şirket satın alma desteğinde ileri teknolojiye sahip ve teknoloji
transferi sağlayacak şirketleri değerlendirmek için kurulacak komisyona teknik
boyut ile iştirak edecek sektörel teknik uzman/öğretim üyelerinden alınacak
danışmanlık hizmetine ilişkin giderlerin tamamı, değerlendirilen proje başına
1.500 TL’ye kadar desteklenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Hedef ülkeler
MADDE 29- (1) Bu Kararda belirtilen destek oranları
Bakanlıkça belirlenen hedef ülkelere yönelik giderler için 20 puana kadar
artırılabilir.
(2) Bu Kararda belirtilen destek oranları, desteklenen
giderlerin hedef ülkelere yönelik Bakanlıkça belirlenen hedef sektörlerde
olması durumunda birinci fıkrada belirtilen puana beş puan ilave edilerek
uygulanabilir.
(3) Bu Karar kapsamında ödenecek destek miktarı, her
hâlükârda desteğe konu giderlerin %75’ini aşamaz.
(Değişik: 23/2/2024 - 8191/11 md.) Üst limitlerin
belirlenmesi
MADDE 30- (1) Bu
Karar kapsamındaki destek üst limitleri her takvim yılı başında (TÜFE +
Yİ-ÜFE)/2 oranında güncellenir.
(2) (Ek: 23/2/2024 - 8191/11 md.) Bu Kararda yer alan
desteklere ilişkin üst limitler, takvim yılı esasına göre düzenlenir. 9
23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 9 uncu maddesiyle, bu
madde değiştirilmiştir. 10 23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararının 10 uncu maddesiyle, bu fıkra değiştirilmiştir. 11 23/2/2024 tarih ve
8191 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 11 inci maddesiyle, bu maddenin başlığı
““Üst limitlerin belirlenmesi” olarak değiştirilmiş ve maddeye ikinci, üçüncü,
dördüncü, beşinci ve altıncı fıkralar eklenmiştir. 12
(3) (Ek: 23/2/2024 - 8191/11 md.) Bu Karar kapsamında yer
alan destekler için, desteğin başlangıç yılında bu Kararda belirlenen yıllık
destek üst limiti tam olarak uygulanır. Bitiş yılında yararlanılabilecek destek
tutarı, ilgili yıl üst limitini ve bu Kararda düzenlenen süre itibarıyla
faydalanılabilecek tutarlar toplamından önceki yıllar destek tutarının mahsubu
sonucunda belirlenen tutarı aşamaz.
(4) (Ek: 23/2/2024 - 8191/11 md.) 10 uncu maddenin birinci
fıkrası, 14 üncü madde ve 19 uncu maddenin birinci fıkrası çerçevesinde
Bakanlıkça destek kapsamına alınan projelere ilişkin üst limitler birinci fıkra
uyarınca güncellenen limitler üzerinden takip edilir.
(5) (Ek: 23/2/2024 - 8191/11 md.) 7 nci, 8 inci, 22 nci ve
23 üncü maddelerde öngörülen destek üst limitlerinin hesaplanmasında fuarın
gerçekleştiği takvim yılı esas alınır.
(6) (Ek: 23/2/2024 - 8191/11 md.) Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin diğer hususlar Bakanlıkça belirlenir.
Uygulama
MADDE 31- (1) Destek başvuru süreçlerine ilişkin usuller,
destek başvurularını sonuçlandırmaya yönelik istenen bilgi, belge ve uygulamaya
dair hususlar genelgeler ile belirlenir.
(2) Desteklenecek giderler ve faaliyetlerin uygulamaya
yönelik detay tanımları ve alt kırılımları, bu Kararda belirtilen üst limitler
dahilinde destek unsurları bazında limitlerin kademelendirilmesi ve
kısıtlandırılması, destekten yararlanacak yararlanıcıların niteliklerinin
belirlenmesi, kademelendirilmesi ile performans değerlendirmesine ilişkin usul
ve esaslar genelgelerle düzenlenir.
(Değişik: 23/2/2024 - 8191/12 md.) Müeyyide
MADDE 32- (1) Bu Karar kapsamında haksız ve/veya yersiz
olarak alındığı tespit edilen destek ödemeleri, ilgililerden 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
çerçevesinde tahsil edilir.
(2) Bu Karar kapsamında, yararlanıcılar tarafından
taahhütnameye/beyannameye aykırı hareket edildiğinin veya desteklenen
projelerde bu Kararda yer alan proje tanımına aykırılık teşkil eden harcama ve
faaliyetlerin tespiti halinde haksız olarak alındığı tespit edilen destek
ödemeleri, ilgililerden 6183 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil edilir.
Söz konusu projeler kapsamında şirket tarafından satın alınan
makine/ekipman/donanım/ alet/teçhizat/malzeme/yazılımın destek süresi ya da
şirketin yükümlülüklerinin devam ettiği süre içinde satıldığı veya kiraya
verildiğinin tespit edilmesi halinde, üçüncü veya dördüncü fıkralar
çerçevesinde işlem tesis edilir.
(3) Bu Karar kapsamında yararlanıcılar tarafından yanıltıcı
bilgi/belge ibraz edildiğinin tespiti halinde, bahse konu yararlanıcının ilgili
başvuru dosyası değerlendirmeye alınmaz ve yararlanıcı müeyyidenin tebliğinden
itibaren 6 ay boyunca gerçekleştirilen harcama ve faaliyetleri için destek
başvurusunda bulunamaz.
(4) Bu Karar kapsamında yararlanıcılar tarafından yanıltıcı
bilgi/belge ibraz edilmesi suretiyle destek ödemesi alındığının tespiti halinde
haksız olarak alındığı tespit edilen destek ödemeleri, ilgililerden 6183 sayılı
Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil edilir. Ayrıca, yararlanıcılar müeyyidenin
tebliğinden itibaren 1 yıl boyunca ilgili döneme ait harcama ve faaliyetleri
için destek başvurusunda bulunamaz.
(5) Üçüncü ve/veya dördüncü fıkralarda sayılan fiillerin
tekrarlanması halinde, yararlanıcıların bu Karar kapsamındaki tüm destek
başvuruları süresiz reddedilir ve yararlanıcı destek kapsamından çıkarılır.
(6) Aynı harcama kalemi için, yararlanıcıların bu Karar
dışında başka bir mevzuat/program kapsamında destek aldığının tespiti halinde,
bu durum yanıltıcı bilgi ve belge 12 23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararının 12 nci maddesiyle, bu madde değiştirilmiştir. 13
sunulması olarak değerlendirilir ve üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralar
çerçevesinde işlem tesis edilir.
(7) Destek kapsamındaki faaliyetler çerçevesinde hizmet
sağlayanların bu Kararın amaç ve hükümlerine uygun olmayan faaliyetlerinin veya
yanıltıcı bilgi ve belge tanzim ettiklerinin tespiti halinde ilgili faaliyetler
destek kapsamından çıkarılır. Yararlanıcılar söz konusu hizmet sağlayanlardan
bu Karar kapsamında müeyyidenin hizmet sağlayana tebliğinden itibaren 10 yıl
süresince hizmet alamaz.
İzleme ve değerlendirme
MADDE 33- (1) Bakanlık, yararlanıcıların faaliyetlerini
izler ve değerlendirir. Yararlanıcıların gerçekleştirdiği faaliyetlerin bu
Kararın amaç ve hükümlerine uygun bulunmaması veya usulüne uygun ve onaylanan
şekilde yürütülmediğinin tespit edilmesi durumunda yararlanıcının ilgili destek
başvurusu değerlendirmeye alınmaz.
Yetki
MADDE 34- (1) Bu Karar kapsamında genelgeleri ve yürürlük
tarihlerini belirlemeye, uygulamaya ilişkin talimatlar vermeye, uygulamada
ortaya çıkacak mücbir sebep, özel ve zorunlu durumlar ile ihtilafları
tanımlamaya ve inceleyip sonuçlandırmaya, mücbir sebep hallerinde ilave destek
süresi vermeye, destek unsurlarının içeriğini belirlemeye, bu Karar hükümleri
çerçevesinde desteklenecek yararlanıcıları ilgili strateji/hedef ve politikalar
çerçevesinde tespit etmeye, yararlanıcıların performansını değerlendirmeye,
gerekli görülmesi durumunda destek oranlarını ve üst limitlerini oran, tutar,
süre ve sektör itibarıyla sınırlamaya, bu Kararda belirtilen sınırları aşmamak
kaydıyla kademelendirmeye ve farklılaştırmaya, yararlanıcıları destek süresi
dolmadan kapsam dışına çıkarmaya ve ödenecek destek miktarını her türlü kamu
alacağına karşılık mahsup etmeye ve bütçe imkânları çerçevesinde destek
kapsamında değerlendirilecek harcama ve destek ödeme miktarlarını kısıtlamaya
Bakanlık yetkilidir.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 35- (1) Mülga Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu
tarafından yürürlüğe konulan;
a) 16/3/2011 tarihli ve 2011/2 sayılı Pazar Araştırması ve
Pazara Giriş Desteği Hakkında Karar ile anılan Karara istinaden hazırlanarak
21/3/2011 tarihli ve 27881 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2011/1 sayılı
Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği Hakkında Tebliğ,
b) 15/9/2010 tarihli ve 2010/9 sayılı Uluslararası
Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi Hakkında Karar ile anılan Karara
istinaden hazırlanarak 23/9/2010 tarihli ve 27708 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2010/8 Sayılı Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ,
c) 26/8/2014 tarihli ve 2014/8 sayılı Pazara Giriş
Belgelerinin Desteklenmesine İlişkin Karar,
ç) 11/8/2010 tarihli ve 2010/7 sayılı Yurt Dışı Birim, Marka
ve Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Karar ile anılan Karara
istinaden hazırlanarak 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2010/6 sayılı Yurt Dışı Birim, Marka ve Tanıtım Faaliyetlerinin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ,
d) 31/3/2017 tarihli ve 2017/4 sayılı Yurt Dışında
Gerçekleştirilen Fuar Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin Karar,
e) 7/8/2014 tarihli ve 2014/4 sayılı Sektörel Nitelikli
Uluslararası Yurt İçi Fuarların Desteklenmesine İlişkin Karar,
f) 11/4/2008 tarihli ve 2008/4 sayılı Tasarım Desteği
Hakkında Karar ile anılan Karara istinaden hazırlanarak 18/4/2008 tarihli ve
26851 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2008/2 sayılı Tasarım Desteği Hakkında
Tebliğ,
g) 11/5/2006 tarihli ve 2006/7 sayılı Türk Ürünlerinin
Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve TURQUALITY®’nin
Desteklenmesi Hakkında Karar ile anılan Karara istinaden hazırlanarak 24/5/2006
tarihli ve 26177 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2006/4 sayılı Türk
Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve
TURQUALITY®’nin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ,
ğ) 8/11/2016 tarihli ve 2016/8 sayılı Türk Eximbank’ın Alıcı
Kredileri Çerçevesinde Uyguladığı Faiz Oranı ile CIRR (Referans Ticari Faiz
Oranları) Arasındaki Farka Tekabül Eden Faiz Gideri ve Türk Eximbank İhracat
Kredi Sigortası Tazmin Desteği Hakkında Karar, yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) 26/5/2020 tarihli ve 2573 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı
ile yürürlüğe konulan Pazara Girişte Dijital Faaliyetlerin Desteklenmesi
Hakkında Karar yürürlükten kaldırılmıştır.
(3) 29/1/2021 tarihli ve 3463 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı
ile yürürlüğe konulan Mal İhracatına Yönelik Devlet Desteklerinde Hedef
Ülkelere Hedef Sektörlerde Gerçekleştirilen Faaliyetlere İlave Destek
Sağlanması Hakkında Karar yürürlükten kaldırılmıştır.
Mevcut destek başvuruları
GEÇİCİ MADDE 1- (1) 35 inci madde ile yürürlükten kaldırılan
mevzuat kapsamında gerçekleştirilen/onaylanan/harcamasının tamamı veya bir
kısmı yapılan (ödeme belgesi tarihi Kararın yürürlüğe girdiği tarih veya söz
konusu tarihten önce olan) faaliyetlere ilişkin destek başvuruları
desteklendikleri süreler mahsup edilmek suretiyle bu Karar çerçevesinde
sonuçlandırılır.
(2) Bu Kararın yürürlüğe girdiği tarihten önce
gerçekleştirilen/onaylanan/harcamasının tamamı veya bir kısmı yapılan (ödeme
belgesi tarihi Kararın yürürlüğe girdiği tarih veya söz konusu tarihten önce
olan) faaliyetlere ve projelere ilişkin destek başvurularının
sonuçlandırılmasında 35 inci maddeyle yürürlükten kaldırılan mevzuatın lehe
olan hükümleri uygulanır. Bununla birlikte söz konusu başvurular, varsa bu
Kararın lehe olan hükümlerinden de yararlandırılır.
(3) 35 inci madde ile yürürlükten kaldırılan 2008/2 sayılı
Tebliğin Gemi ve Yat Sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin yararlandıkları
destek süresi bu Karar kapsamında sağlanacak destek süresinden mahsup edilmez.
(4) 35 inci madde ile yürürlükten kaldırılan 2010/6 sayılı
Tebliğ kapsamındaki Türkiye Ticaret Merkezlerine ilişkin sonuçlandırılmamış
başvuruların ödeme belgesi tarihinden itibaren en geç 18 ay içerisinde yapılmış
olması gerekir.
(5) 35 inci madde ile yürürlükten kaldırılan 2573 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı kapsamındaki e-ticaret sitelerine bireysel üyelik
desteğine ilişkin olarak, bu Kararın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla destek
başvurusu gerçekleştirilmemiş ve/veya sonuçlandırılmamış hak ediş
hesaplamalarında, bu Kararın yürürlüğe girdiği tarihten önce gerçekleştirilen
üyelik bedeli ödeme tarihi esas alınarak, yürürlükten kaldırılan mevzuat
hükümleri uygulanır.
(6) 35 inci madde ile yürürlükten kaldırılan 2011/1 sayılı
Tebliğ kapsamında şirketlerin rapor satın almasına yönelik bu Kararın yürürlüğe
girdiği tarihten önce gerçekleştirilen başvuruların sonuçlandırılmasında
yürürlükten kaldırılan mevzuat hükümleri uygulanır.
(7) Bu Kararın yurt dışı fuar desteklerine ilişkin 7 nci
maddesi, yurt içi fuar desteklerine ilişkin 8 inci maddesi, sanal fuar katılım
desteklerine ilişkin 22 nci maddesi, sanal fuar organizasyon desteklerine
ilişkin 23 üncü maddesi hükümleri saklıdır.
Destek kapsamına alınmış markalar
GEÇİCİ MADDE 2- (1) 18/5/2020 tarihli ve 2564 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Döviz Kazandırıcı Hizmet Sektörleri
Markalaşma Destekleri Hakkında Karar kapsamında destek kapsamına alınmış
markalar bu Kararın yayımı tarihinden itibaren 1 ay içinde başvurmaları halinde
2564 sayılı Karar kapsamında ilgili öncelikli pazarlarda desteklendikleri süre
mahsup edilmek suretiyle bu Kararın 18 inci maddesi kapsamında desteklerden
yararlandırılır.
(2) 17 nci maddenin yedinci fıkrası, bu Kararın yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla TURQUALITY®/Marka destek programı kapsamındaki
markalar/şirketler için uygulanır.
(3) 35 inci madde ile yürürlükten kaldırılan 2006/4 sayılı
Tebliğ çerçevesinde destek kapsamına alınmış bulunan Türkiye’de yerleşik
şirketlerce satın alınmış olan yabancı markalar mevcut hedef pazarlarındaki
süre bitinceye kadar desteklenmeye devam edilir, bu şirketlerin yeni hedef
pazar başvuruları değerlendirmeye alınmaz.
Uygulamaya ilişkin diğer hususlar
GEÇİCİ MADDE 3- (1) 7 nci, 8 inci, 22 nci ve 23 üncü
maddeler, 1 Ocak 2023 tarihinden itibaren (bu tarih dahil) başlayacak fuarlara
uygulanır. Bu tarihten önce başlayacak fuarlara bu Karardan önce yürürlükte
bulunan ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(2) 2017/4 sayılı Karar kapsamında yurt dışı fuar
katılımcılarına sağlanan destekler bu Kararın 7 nci maddesinin beşinci
fıkrasında belirtilen azami faydalanma sayısının belirlenmesinde
değerlendirmeye alınmaz.
(3) 2014/4 sayılı Karar kapsamında yurt içi fuar
organizatörlerine sağlanan destekler bu Kararın 8 inci maddesinin altıncı
fıkrasında belirtilen azami faydalanma sayısının belirlenmesinde
değerlendirmeye alınır.
(Ek: 23/2/2024 - 8191/13 md.) GEÇİCİ MADDE (1) Bu
maddenin yürürlük tarihi itibarıyla Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında bulunan
veya İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) üyesi ülkeler arasından Bakanlıkça
belirlenen ülkelerde 11 inci madde kapsamında desteklenip destek süresi sona
eren veya devam etmekte olan şirketler için mezkûr maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre, bir defaya mahsus olmak üzere anılan ülkelerde yeniden
başlatılarak hesaplanır.
(2) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla Uzak Ülkeler
Stratejisi kapsamında bulunan veya İİT üyesi ülkeler arasından Bakanlıkça
belirlenen ülkelerde, 17 nci maddenin birinci fıkrası çerçevesinde marka destek
programı kapsamında desteklenmekte olan ve hedef pazar süresi devam etmekte
olan markalar için hedef pazar süresi, bir defaya mahsus olmak üzere anılan
ülkelerde yeniden başlatılarak hesaplanır.
(3) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla 17 nci maddenin
birinci fıkrası çerçevesinde marka destek programı kapsamında destek süresini
tamamlayarak destek kapsamı dışında bulunan markalar için, markanın TURQUALITY®
destek programı kapsamına alınması halinde hedef pazar süresi, bir defaya
mahsus olmak üzere, TURQUALITY® destek programı kapsamına giriş tarihi
itibarıyla anılan ülkelerde yeniden başlatılarak hesaplanır.
(4) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla Uzak Ülkeler
Stratejisi kapsamında bulunan veya İİT üyesi ülkeler arasından Bakanlıkça
belirlenen ülkelerde 17 nci maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde TURQUALITY®
destek programı kapsamında desteklenmekte olan ve hedef pazar süresi sona eren
veya devam etmekte olan markalar için hedef pazar süresi, bir defaya mahsus
olmak üzere anılan ülkelerde yeniden başlatılarak hesaplanır.
(5) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla bu Karar
kapsamında süresi başlamış olan destekler için üst limitler, destek başlangıç
tarihi değişmeksizin 30 uncu maddede yer alan hükümlere göre takip edilir. 13
23/2/2024 tarih ve 8191 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 13 üncü maddesiyle, bu
madde eklenmiştir.
(6) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla birinci, ikinci,
üçüncü ve dördüncü fıkralar kapsamında destek süresi yeniden başlatılarak
hesaplanan şirketler/markalar için destek üst limitleri, bu Karar kapsamında
kullanılmış olan destek miktarı mahsup edilmek suretiyle uygulanır.
(7) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla
sonuçlandırılmamış olan müeyyide işlemleri, bu maddeyi ihdas eden Karar ile
değişik 32 nci madde hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır.
(8) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla Bakanlığa intikal
etmiş tasarım ve ürün geliştirme projesi destek kapsamına alınma başvuruları
ile destek kapsamına alınmış projeler çerçevesinde gerçekleştirilen faaliyet,
harcama, ödeme ile süre uzatımı, revizyon ve benzeri başvuruların
değerlendirilmesinde, 14 üncü maddenin söz konusu yürürlük tarihinden önceki
hükümleri uygulanır. Müeyyide işlemleri ise yedinci fıkra hükümlerine göre
sonuçlandırılır.
(9) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla desteklenmekte
olan TURQUALITY® tanıtım projeleri 27 nci madde hükümlerinden yararlandırılır.
(10) Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla 18 inci madde
çerçevesinde belirtilen desteklerden yararlanmakta olan markalar için (geçici 2
nci maddenin birinci fıkrası uyarınca Bakanlığa başvuru yaparak kapsama alınmış
markalar dâhil) 18 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen süre, bu
maddenin yürürlük tarihinden başlatılarak hesaplanır.
(11) Bu Kararın 2 nci, 7 nci ve 8 inci maddelerinde bu
maddeyi ihdas eden Karar ile yapılan değişiklikler 1 Ocak 2024 tarihinden
itibaren (bu tarih dâhil) başlayan/başlayacak fuarlara uygulanır. 1 Ocak 2024
tarihinden önce başlayan fuarlara ise anılan maddelerin söz konusu
değişiklikler öncesi yürürlükte bulunan hükümleri uygulanmaya devam edilir.
Yürürlük MADDE 36- (1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 37- (1) Bu Karar hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.