(Değişik:RG-26/7/2024-32613)
TEKNOLOJİ ODAKLI
SANAYİ HAMLESİ PROGRAMI UYGULAMA USUL VE ESASLARI TEBLİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, (Ek
ibare:RG-27/4/2021-31467) 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 385 inci ve 388/B maddeleri, 15/6/2012 tarihli ve 2012/3305
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet
Yardımları Hakkında Karar ve 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı
Verilmesine İlişkin Karar hükümleri çerçevesinde Türkiye’de orta-yüksek ve
yüksek teknoloji seviyeli sektörlerdeki katma değeri yüksek ürünlerin ve bu
sektörlerin gelişimi için kritik önemi haiz ürünlerin üretimini artırmaya
yönelik olarak yürütülecek Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programının uygulama
esaslarını tespit etmektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1) Bu Tebliğ; 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 385 inci ve 388/B maddeleri, 15/6/2012 tarihli
ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlarda
Devlet Yardımları Hakkında Karar ve 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı
Verilmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (Değişik:RG-19/6/2020-31160) (1) Bu Tebliğde
geçen;
a) 2012/3305 sayılı
Karar: 15/6/2012 tarihli ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararı,
b) 2016/9495 sayılı Karar: 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı
Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Kararı,
c) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Ar-Ge yüklenicisi: Proje
kapsamında öngörülen Ar[1]Ge
sürecinin bir kısmını veya tamamını ilgili TÜBİTAK destek programı kapsamında
ortaklı Ar-Ge şeklinde yapmak üzere projeye dahil olan Türkiye’de yerleşik
sermaye şirketini,
ç) Bağımsız değerlendirici: Asgari olarak yükseköğretim
kurumlarının dört yıllık fakülte ve yüksekokullarından mezun olan; meslek
kuruluşu temsilcileri, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
38 inci maddesine göre yükseköğretim kurumları tarafından görevlendirilen
öğretim elemanları veya alanında en az 5 (beş) yıl uzmanlık ve tecrübe birikimi
olan kamu kurum/kuruluşlarında görev yapan kişileri,
d) Bağımsız danışmanlık firması: Teknoloji Odaklı Sanayi
Hamlesi Programı kapsamında başvuruda bulunulan projeler için değerlendirme
raporu hazırlanması amacıyla söz konusu Program amaçlarına uygun kriterlere
göre Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş firmayı,
e) Bağımsız
değerlendirme raporu: Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı kapsamında
başvuruda bulunan projeler için Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş bağımsız
danışmanlık firmalarından biri tarafından Bakanlık tarafından belirlenen
formatta hazırlanacak değerlendirme raporunu,
f) Bakan: Sanayi ve Teknoloji Bakanını,
g) Bakanlık: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
ğ) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Komisyon raporu:
Başvuruların değerlendirilmesi süreçlerinde Komite değerlendirmesine sunulmak
üzere Proje komisyonu tarafından hazırlanan raporu,
h) Çağrı planı: Bakanlık tarafından yapılan çağrı duyurusu
kapsamında, ilgili çağrı duyurusuna ilişkin başvuru ve değerlendirme
süreçlerine ilişkin takvimi, desteklenecek ürün listesini ve çağrının
uygulaması sürecinde kullanılacak standart şablonlara ilişkin ek dosyaları
içeren çağrı duyurusu paketini,
ı) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Genel Müdürlük: Stratejik
Araştırmalar ve Verimlilik Genel Müdürlüğünü,
i) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Katma değer tutarı: Proje
kapsamında yapılan faaliyetlere bağlı olarak Program Portalinden yayımlanan
katma değer formunun doldurulması suretiyle yıllık bazda hesaplanan tutarı,
j) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) KOBİ: 24/5/2023 tarihli ve
7297 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Küçük ve Orta
Büyüklükteki İşletmeler Yönetmeliği kapsamında yer alan ve 5/8/2009 tarihli ve
2009/15431 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan KOSGEB
Tarafından Verilecek Hizmetler ve Desteklerden Yararlanacak Küçük ve Orta
Büyüklükteki İşletmelere İlişkin Sektörel ve Bölgesel Önceliklerin Belirlenmesi
Hakkında Kararda tespit edilen sektörlerde faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki
işletmeleri,
k) Komite: Bakanlık bünyesinde Bakan onayı ile oluşturulan
Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Değerlendirme Komitesini,
l) KOSGEB: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve
Destekleme İdaresi Başkanlığını, m)Meslek kuruluşu: İşletmelere ve
girişimcilere yönelik faaliyet gösteren, oda, borsa, birlik, konfederasyon,
federasyon, vakıf, dernek ve kooperatifler ile küçük sanayi siteleri ve
organize sanayi bölgeleri yönetimlerini,
n) Öncelikli Ürün Listesi: Bakanlık tarafından dış ticaret
verileri, talep gelişimi, rekabet yoğunluğu gibi çeşitli kriterler dikkate
alınarak belirlenecek; orta-yüksek ve yüksek teknolojili sektörlerdeki
ürünlerin ve bu sektörlerin gelişimi için kritik ürünlerin yer aldığı ve
Bakanlık tarafından tebliğ ile yayımlanacak listeyi,
o) Program: Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programını,
ö) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Program izleme ve
değerlendirme raporu: Desteklenmekte olan projelerin genel durumunu özetlemek
üzere, izleme formunda yer alan bilgiler temel alınarak Genel Müdürlükçe
hazırlanan ve Komiteye sunulan raporu,
p) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Proje komisyonu: Program
kapsamındaki başvuruların incelenmesi ve değerlendirilmesinden sorumlu;
projeler hakkında Komiteye bilgi, değerlendirme ve görüş sunan; Bakanlık,
bağlı/ilgili kuruluşların personeli ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız
değerlendiricilerden oluşan komisyonu,
r) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Proje koordinatörü: Programa
başvuran her bir proje için sekretarya işlemlerini koordine etmek ve destek
kararı verilen projelerin izleme sürecinde yer almak üzere görevlendirilen
Genel Müdürlük personelini,
s) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Proje paydaşı: Proje
kapsamında üretilecek temel ürünü satın almak niyetiyle yatırımcıyla iş birliği
yapan kamu kurum ve kuruluşu veya Türkiye’de yerleşik orta veya büyük ölçekli
işletmeyi,
ş) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Program Portali: Programa
ilişkin bilgilendirme, başvuru, değerlendirme, izleme ve raporlamaların tek
pencere üzerinden yapılmasını sağlamak amacıyla Bakanlık tarafından
bağlı/ilgili kuruluşlarla koordineli olarak geliştirilen web tabanlı
uygulamayı,
t) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Proje grubu: Farklı
yatırımcılar tarafından sunulmuş olmakla birlikte ortak bir hedefi
gerçekleştirmek üzere oluşturulmuş birden çok projeyi, u) Teşvik belgesi:
Yatırım teşvik belgesini,
ü) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumunu,
v) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Temel ürün: Öncelikli Ürün
Listesinde yer alan ve üretilmesi hedeflenen ürünü,
y) Yatırımcı: Program kapsamındaki yatırım projesini
gerçekleştirecek Türkiye’de yerleşik sermaye şirketini, z) Yeniden değerleme
oranı: 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci
maddesinin (B) fıkrası hükümleri çerçevesinde her yıl Hazine ve Maliye
Bakanlığı tarafından Resmî Gazete’de ilan edilen oranı,
aa) (Ek:RG-27/4/2021-31467) Ar-Ge süreci: TÜBİTAK’ın ilgili
programı kapsamında sağladığı proje desteklerine konu olan faaliyetleri içeren
yatırım projesi sürecini,
bb) (Ek:RG-27/4/2021-31467) TUYSGM: Teşvik Uygulama ve
Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğünü,
cc) (Ek:RG-27/4/2021-31467) Üretime yönelik yatırım süreci:
Yatırım teşvik belgesi kapsamında yatırım olarak değerlendirilen faaliyetleri
ve/veya KOSGEB’in ilgili programı kapsamında sağladığı proje desteklerine konu
olan faaliyetleri içeren yatırım projesi sürecini,
çç) (Ek:RG-27/4/2021-31467) Yatırım projesi: Öncelikli Ürün
Listesindeki ürünlere ilişkin; yatırım teşvik belgesi kapsamında yatırım olarak
değerlendirilen faaliyetleri ve/veya TÜBİTAK ile KOSGEB’in ilgili programları
kapsamında sağladığı proje desteklerine konu olan faaliyetleri içeren projeyi,
dd) (Ek:RG-26/7/2024-32613) Ön Değerlendirme Komisyonu:
Program kapsamındaki başvuruların ön değerlendirmesinden sorumlu; Bakanlık,
bağlı/ilgili kuruluşların personeli ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız
değerlendiricilerden oluşan komisyonu, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Programın Tanımı ve Öncelikli Ürün Listesi
(Değişik:RG-26/7/2024-32613) Programın tanımı
MADDE 4 – (Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1) Program,
Türkiye’de katma değerli üretimin artırılması amacı doğrultusunda, Bakanlık ve
bağlı/ilgili kuruluşları tarafından sağlanan destek ve teşviklerin orta-yüksek
ve yüksek teknoloji seviyeli sektörlere yoğunlaştırılmasına yönelik özel bir
programdır. Programda, Türkiye için kritik öneme sahip ve gelecek potansiyeli
yüksek ürünlerin ülke içindeki üretim kapasitesinin geliştirilmesi
hedeflenmektedir. Bu kapsamda, Bakanlık tarafından ithalat bağımlılığının azaltılması,
rekabet yoğunlaşması, yurt içi üretim yetkinlikleri, küresel talebin gelişim
trendi, gelecek potansiyeli gibi çeşitli kriterler göz önünde bulundurularak
belirlenen Öncelikli Ürün Listesine yönelik olarak Bakanlık tarafından sağlanan
yatırım teşvikleri ile KOSGEB ve TÜBİTAK tarafından sağlanan proje
desteklerinin tek pencere mekanizması ile bir arada ve/veya münhasıran
sunulması öngörülmektedir. Ülkemizin ihtiyaç duyduğu teknolojik gelişime katkı
sağlayacak yatırım projelerinin, uçtan uca bir yönetişim ve destek modeli ile
Program kapsamında hayata geçirilmesi hedeflenmektedir.
(2) Birinci fıkra hükümleri doğrultusunda, Bakanlık ve
bağlı/ilgili kuruluşlarının sağladığı destekler; bu desteklerin orta-yüksek ve
yüksek teknolojili ürünlere yönelik olarak verimli ve etkin bir şekilde
kullanılmasını sağlamak üzere, Program (Değişik ibare:RG[1]26/7/2024-32613)
Portali üzerinden tek pencere mekanizması ile yürütülür.
(3) Program kapsamında tanımlanan destekler, Öncelikli Ürün
Listesindeki ürünlerin üretilmesine ilişkin yatırım projelerine kullandırılır.
(4) Program kapsamında başvuru, değerlendirme ve izleme
süreçlerine dair bilgi akışı ve iletişim, Program (Değişik
ibare:RG-26/7/2024-32613) Portali vasıtasıyla Genel Müdürlük tarafından
sağlanır.
(5) Genel Müdürlük yatırım projelerinin hayata geçirilmesini
kolaylaştırmak amacıyla yatırımcılara bilgi ve destek sağlayabilir.
(6) Program amacına uygun yatırım projeleri için Ar-Ge,
ticarileşme, sabit yatırım ve üretim süreçlerinden ilgili proje başvurusu
kapsamında Komite tarafından gerekli ve uygun görülenleri kapsayacak şekilde
uçtan uca destek sağlanır.
(7) Program kapsamında desteklenecek yatırım projelerinde;
yatırımcının, üretilecek temel ürünü satın alma potansiyeli olan proje
paydaş(lar)ı ile temel ürünün geliştirme sürecinde ve temel ürüne yönelik talep
konusunda iş birliği yapması beklenir.
Öncelikli Ürün Listesi
MADDE 5 – (1) Öncelikli Ürün Listesi, Ekonomik Kalkınma ve
İşbirliği Örgütü (OECD)’nün tanımına göre orta-yüksek ve yüksek teknolojili
sektörlerdeki ürünler ve bu sektörlerin gelişimi için kritik önemi haiz ürünler
arasından, dış ticaret verileri, talep gelişimi, rekabet yoğunluğu gibi çeşitli
kriterler dikkate alınarak Bakanlık tarafından tebliğle belirlenir.
(2) Öncelikli Ürün Listesi, ekonomik ve teknolojik
gelişmelere göre gerek görüldüğünde Bakanlık tarafından tebliğle revize
edilebilir.
(3) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Yürürlükte olan Öncelikli
Ürün Listesi ayrıca Program Portalinde yayımlanır. Belirli bir çağrı planı
kapsamında desteklenecek ürünler, çağrı duyurusu esnasında yürürlükte olan
Öncelikli Ürün Listesinde yer alan ürünlerin sadece bir kısmını kapsayacak
şekilde belirlenebilir ve çağrı planının ek listesi olarak Program Portalinde
yayımlanır. Belirli bir çağrı planı içerisinde yapılan tüm değerlendirmeler,
çağrı planının eki olarak yayımlanan ürün listesine göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
(Değişik:RG-26/7/2024-32613)
Komite, Program Yönetimi, Ön Değerlendirme Komisyonu, Proje Komisyonu, Proje
Paydaşı, Ar-Ge Yüklenicisi ve Proje Grubu
Komite
MADDE 6 – (1) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Program
kapsamında kesin başvurusu tamamlanan projeleri değerlendirmek, projelerin
desteklenmesine dair karar almak, destek sürecini izlemek ve izleme sürecinde
karar almak üzere Komite oluşturulur.
(2) (Değişik:RG-19/6/2020-31160) Komite, Program kapsamında
proje komisyonlarının oluşturulmasına, bu Tebliğ ve ilgili mevzuatın başkaca
hükümleriyle çelişmemek kaydıyla program süreçlerinin uygulanmasına ilişkin
uygulama kararları almaya, hangi projelerin destekleneceğine, proje özelinde
değerlendirme yaparak Program kapsamındaki destek unsurlarından hangilerinin
kullandırılacağına, ilgili mevzuatta yer alan koşul ve sınırlara aykırı olmamak
kaydıyla verilecek desteklerin miktar, tür ve sürelerine, projelerin izleme
sürecinde revizyonuna, ilgili mevzuatta belirtilen hallerin gerçekleşmesi
halinde destek sürecinin sonlandırılmasına dair karar organıdır.
(3) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Komite, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığından üç, KOSGEB’den bir, TÜBİTAK’tan bir üye olmak üzere beş asıl ve
dört yedek üyeden oluşur. Bakanlık adına Komitede görev alacak Komite Başkanı
ile iki asıl ve iki yedek üye Bakan tarafından belirlenir. KOSGEB ve TÜBİTAK
adına Komitede görev alacak asıl ve yedek üye, ilgili kurumlar tarafından
belirlenerek Genel Müdürlüğe bildirilir. Asıl üyelerin Komite toplantılarına
katılamadığı durumlarda ilgili üye yerine belirlenmiş olan yedek üye
toplantılara katılarak asıl üye ile aynı yetkiyle karar alma sürecinde yer
alır. Komite Başkanının toplantıya katılamaması halinde asıl üyelerden biri
Komiteye Başkanlık eder. Gerekli görülmesi durumunda, Komite toplantılarına
mali ve/veya teknik konularda bilgilerine başvurulmak üzere diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının temsilcileri ile alanında teknik uzmanlığı bulunan kişiler davet
edilebilir.
(4) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Komite, Komite, en az 3
(üç) üye ile toplanır.
(5) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Komite tarafından destek
başvurusunun kabulüne ya da reddine ilişkin kararlar, 13 üncü maddede
belirtilen kriterler üzerinden puanlama yöntemiyle alınır. Karar verilecek
diğer hususlar için oy çokluğu aranır. Oyların eşitliği durumunda ise Komite
Başkanının oyu yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(Değişik:RG-27/4/2021-31467) Program yönetimi
MADDE 7 – (Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1)
(Değişik:RG-26/7/2024-32613) Genel Müdürlük; programın temel hedefler, odak
alanlar, yol haritaları, uygulama planları gibi esaslarını ilgili paydaşlarla
iş birliği halinde belirler. Ayrıca Genel Müdürlük, programın yönetimine
ilişkin aşağıda yer alan görevleri ifa eder:
a) Bakanlık ve bağlı/ilgili kuruluşlar tarafından Program
kapsamında yapılacak tüm işlemlere yönelik iletişim ve bilgi akışını sağlamak.
b) Komite ve proje komisyonları arasında bilgi ve belge
akışını sağlamak.
c) Program Portalini yönetmek.
(2) Genel Müdürlük; Program yönetiminin yanında, yatırım
projelerinin hayata geçirilmesini kolaylaştırmak amacıyla yatırımcı adaylarına
başvuru süreçlerinde destek olunması, yatırımlara yönelik sektörel iş
birliklerinin oluşumuna katkı sağlanması gibi fonksiyonları da icra eder.
(3) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Genel Müdürlük; çalışanları
arasından, her bir yatırım projesi için Program Portali üzerinden proje
koordinatörü görevlendirir.
(Değişik:RG-26/7/2024-32613) Ön değerlendirme
komisyonları
MADDE 8 – (Değişik:RG-26/7/2024-32613) (1) Program
kapsamında kesin başvurusu tamamlanan projeler için Komite tarafından üç üyeden
oluşan ön değerlendirme komisyonları oluşturulur. Ön değerlendirme komisyonu
üyeleri bir tanesi başkan olacak şekilde Bakanlık ve/veya bağlı/ilgili
kuruluşların çalışanları arasından ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız
değerlendiriciler arasından belirlenir.
(2) Ön değerlendirme komisyonları, başvuruların nitelik ve
niceliğine bağlı olarak sektör, proje ölçeği, proje sayısı gibi kıstaslara göre
ihtiyaç adedince teşekkül ettirilir.
(3) Ön değerlendirme komisyonu üyeleri, görevlendirildikleri
projeye/projelere ilişkin ön değerlendirme kararını oluşturur ve Program
Portaline yükler.
(4) Ön değerlendirme kararlarına itiraz edilmesi veya
Komitenin talep etmesi halinde ön değerlendirme komisyonu projelere ilişkin ön
değerlendirme kararlarını Komiteye sunar.
(Ek:RG-26/7/2024-32613) Proje komisyonları
MADDE 8/A- (1) Program kapsamında ön değerlendirme kararı
olumlu olup bağımsız değerlendirme süreci çağrı planında öngörülen süre
içerisinde tamamlanan projeler için Komite tarafından beş üyeden oluşan proje
komisyonları oluşturulur. Proje komisyonları, başvuruların nitelik ve
niceliğine bağlı olarak sektör, proje ölçeği, proje sayısı gibi kıstaslara göre
ihtiyaç adedince teşekkül ettirilir. Proje komisyonu üyeleri bir tanesi başkan
olacak şekilde asıl görevlerini devam ettirmek kaydıyla en az birer temsilci
TÜBİTAK, KOSGEB ve TUYSGM tarafından olmak üzere Bakanlık ve/veya bağlı/ilgili
kuruluşların çalışanları arasından ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız
değerlendiriciler arasından belirlenir.
(2) Proje komisyonu üyeleri, görevlendirildikleri
projeye/projelere ilişkin değerlendirme sürecinde görev alıp Komite
değerlendirmesi öncesinde, üyelerin değerlendirme ve görüşlerini içeren
komisyon raporunu oluşturur ve Program Portaline yükler. Proje komisyonunun
sekretarya hizmetleri proje koordinatörü tarafından sağlanır. Proje
komisyonunun rapor oluşturma sürecine dayanak teşkil eden ve doğrudan proje
komisyonu tarafından talep edilmiş veya edinilmiş ek bilgi ve belgelerin de
proje koordinatörü vasıtasıyla Program Portaline ve proje dosyasına eklenmesi
zorunludur.
(3) Proje komisyonunun değerlendirme ve görüşlerini içeren
komisyon raporu, Komite açısından öneri mahiyetindedir. Proje komisyonu,
hazırlayacağı raporu çoğunluğun görüşlerini dikkate alarak oybirliğiyle kabul
eder. Raporla ilgili katılmadığı veya ek bilgi mahiyetinde belirtilmesini
gerekli gördüğü hususlar bulunan proje komisyonu üyeleri, rapora ek olarak
şerhlerini ekleyebilirler.
(Değişik:RG-26/7/2024-32613) Proje paydaşı, Ar-Ge
yüklenicisi ve proje grubu
MADDE 9 – (Değişik:RG-26/7/2024-32613) (1) Program
kapsamında desteklerden yararlanacak yatırımcının, ürün hakkında teknik
yönlendirme kapasitesi bulunan ve/veya ürünü satın alma talebine sahip olan bir
veya daha fazla proje paydaşı ile iş birliği yapması beklenir. Başvuru sahibi,
proje paydaşının temel ürünü satın almaya ilişkin iradesi ve niyetini
belirttiği niyet mektubunu veya paydaş ile imzaladıkları uzlaşı protokolünü,
kesin başvuru aşamasında Program Portaline yükleyebilir. Bu belgeleri sunamayanlar
ise, proje paydaşının sağlayacağı katkıya dair destekleyici sair bilgi ve
belgeleri kesin başvuru esnasında Program Portaline yükleyebilir.
(2) Proje paydaşının projeye aşağıdaki katkılardan bir kısmı
veya tamamını sunması beklenir:
a) Proje kapsamında üretilecek temel ürünü satın almaya
ilişkin irade ve niyet beyanı.
b) Proje süresince yatırımcıya teknik ve mali açıdan
rehberlik yapılması.
c) Yatırımcının öngördüğü faaliyetlerin gerçekleşme
durumunun izlenmesi.
ç) Temel ürünün belirlenen standart ve spesifikasyonlara
uygun şekilde üretildiğinin takip edilmesi.
d) Yatırımcının proje süresince karşılaşabileceği zorluklara
ortak çözümler üretilmesi.
(3) Başvuru sahibi ile proje paydaşı arasındaki iş birliği
13 üncü maddenin yedinci fıkrasının (j) bendi kapsamında Komitenin
değerlendirmesinde bir puanlama kriteri olarak dikkate alınır. Komite, projenin
paydaş eşliğinde yürütülmesi koşulu ile destek kararı verebilir. Bu durumda,
başvuru sahibinin proje kapsamında belirlediği paydaş(lar) ile aralarındaki iş
birliğine dair uzlaşı protokolü ve paydaş beyan formu sunması gerekir.
(4) Yatırım projesinin TÜBİTAK desteklerine konu olabilecek
faaliyetleri içeren Ar-Ge kısmı için yatırımcı, Ar-Ge faaliyetlerinin tamamını
veya bir kısmını yürütmek üzere bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisi ile
ortaklı Ar-Ge projesi sunabilir. Ar-Ge faaliyetlerinin tamamını başvuru sahibi
firma dışındaki bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisi gerçekleştirecekse,
projenin Ar-Ge kısmı, Ar-Ge yüklenicileri tarafından, ortaklı Ar-Ge projesi
olarak hazırlanabilir. Böyle bir iş birliği yapılması durumunda başvuru
esnasında, başvuru sahibiyle Ar-Ge yüklenicileri arasında imzalanmış Fikri ve
Sınai Mülkiyet Hakları Paylaşımı Protokolünün de Program Portaline yüklenmesi
beklenir.
(5) Bir değer zinciri içerisinde koordinasyon halinde bir
sektör veya ekosistemde iş birliği sağlayarak atılım yapmayı hedefleyen farklı
yatırımcılara ait birden çok projeyi içeren proje grupları için Programa
başvuru yapılabilir. Herhangi bir proje grubu kapsamında başvuru yapılması
durumunda proje grubunun hizmet ettiği ortak hedef açık bir şekilde
tanımlanmalıdır. Proje grubunda yer alan projelerin, proje içeriğinde ilgili
proje grubunda yer alacak diğer projelere atıfta bulunmak kaydıyla müstakil başvurular
olarak sunulması gerekir. Proje grubunda yer alan her bir proje için proje
grubu kapsamında ilgili projenin sağlaması öngörülen katkılar ve her bir
projenin ilgili çağrı planına ve Programa uygunluk durumu dikkate alınmak
suretiyle müstakil değerlendirme yapılır ve her bir proje için müstakil Komite
Kararı alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
(Değişik:RG-27/4/2021-31467)
Başvuru, Başvuruların Değerlendirilmesi ve Destek Unsurlarına İlişkin Esaslar
Başvuru
MADDE 10 – (1) Bakanlık, Öncelikli Ürün Listesindeki
ürünlere yönelik olarak duyuru yapmak suretiyle çağrıda bulunur.
(2) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Çağrı planları, çağrı
kapsamında yer alacak sektör ve ürünler ile çağrı takvimi Bakanlık tarafından
belirlenerek Program Portalinde duyurulur.
(3) Programa sadece Türkiye’de yerleşik sermaye şirketleri
başvurabilir.
(4) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Birinci fıkrada belirtilen
çağrıya istinaden Program kapsamındaki desteklerden yararlanmak isteyen
yatırımcı, Program Portalinde duyurulan bilgi ve belgelerle Bakanlığa müracaat
ederek çağrı planlarında öngörülen takvim ve yöntem çerçevesinde ön başvuru
işlemini tamamlar. Ön başvuruda istenecek bilgi ve belgeler Program Portalinde
yayımlanır.”
(5) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Program kapsamında
desteklenecek yatırım projelerinde, çağrı duyurusunda yer alan ürünlere yönelik
olma ve çağrı duyurusunda belirlenen asgari yatırım projesi tutarını karşılama
koşulu aranır.
(6) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Başvuru kapsamında birden
çok ürünün üretilmesi hedeflenebilir. Bu ürünler arasından temel ürün olarak
üretilmesi planlanan ürünün çağrı duyurusunda yer alan ürün listesinde
bulunması zorunludur. Üretilmesi hedeflenen temel ürün haricindeki diğer
ürünlerin proje bütünlüğü açısından,
a) Temel ürünün ara girdisi olup projenin daha yüksek katma
değer oranıyla hayata geçirilebilecek olmasına katkı sağlama,
b) Temel ürünle aynı makine parkurunda üretilebilme,
c) Kısmi bir ek yatırım ile üretilerek projenin katma değer
tutarını artırabilme, niteliklerinden en az birini karşılaması gerekir. Çağrı
kapsamında değerlendirmeye sunulan bir projede bu koşulları sağlayan ürünler
için de program kapsamında yer alan destekler verilebilir.
(7) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Ön başvuru ile yatırım
projesine konu ürünün çağrı duyurusunun ek listesi olarak yayımlanan ürün
listesinde yer alıp almadığı, öngörülen proje tutarının çağrı duyurusunda
belirlenen asgari proje tutarı koşulunu karşılayıp karşılamadığı, yatırımcının
ve yatırım projesinin çağrı planında belirlenen diğer temel kriterleri sağlayıp
sağlamadığı Genel Müdürlük tarafından tespit edilir. Ön başvuru sürecinde
sunulan bilgilerin incelenmesi neticesinde, Program ve çağrı duyurusu kapsamında
belirlenen temel kriterlerin sağlanmadığının belirlenmesi durumunda,
yatırımcıya eksikliklerin giderilmesi için Program Portali üzerinden
bilgilendirme yapılarak beş iş gününden az olmamak kaydıyla düzeltme süresi
verilir. Eksikliklerini, bildirilen süre içerisinde tamamlamayan yatırımcı,
kesin başvuruda bulunma hakkını kaybeder. Ön başvuruda sunduğu bilgi ve
belgelerin, Program ve çağrı duyurusu kapsamında belirlenen temel kriterleri
sağladığı tespit edilen firma, kesin başvuru yapmaya hak kazanır.
(8) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Ön başvuru sonrasında kesin
başvuru yapmaya hak kazanan firma, çağrı planında öngörülen takvim dâhilinde,
proje fizibilitesinin yanı sıra Program Portalinde yayımlanacak diğer bilgi ve
belgeler ile kesin başvurusunu tamamlar. Genel Müdürlük yatırımcı tarafından
sunulan tüm bilgileri üçüncü taraflar nezdinde kontrol ve teyide yetkilidir.
(9) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Başvuruda, Bakanlığa
sunulan bilgi, belge ve raporlar TÜBİTAK ve KOSGEB değerlendirme süreçlerinde
de kullanılabilir. Projelerin Komite değerlendirmesine sunulması öncesinde 12
nci ve 13 üncü maddeler kapsamında yapılan detaylı incelemelerde, bu Tebliğde
ve/veya çağrı planında yer alan koşulları sağlayamadığı tespit edilen
başvurular, Genel Müdürlük tarafından Program Portali ve KEP adresi
aracılığıyla değerlendirme dışı bırakılır. Genel Müdürlük tarafından bu madde
hükümlerine göre yatırım projesi değerlendirme dışı bırakılan başvuru
sahipleri, kararın kendilerine tebliğinden itibaren on beş iş günü içerisinde
Genel Müdürlüğe itirazda bulunabilir. Bu kapsamda yapılan itirazlar, Genel
Müdürlük tarafından değerlendirilerek karara bağlanır.”
(10)(Mülga:RG-26/7/2024-32613)
Proje fizibilitesi
MADDE 11 – (Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1) Her bir yatırım
projesi başvurusu için, proje fizibilitesi sunulması zorunludur. Proje
fizibilitesinde;
a) İşletmenin mevcut durumu,
b) İşletmenin organizasyon yapısı, yönetim ve insan
kaynakları,
c) Proje paydaşının ve/veya Ar-Ge yüklenicisinin bilgileri
ve projeye sağlaması öngörülen katkılar,
ç) Projenin tanımı ve kapsamı,
d) İhtiyaç analizi,
e) Pazar analizi,
f) Proje yeri ve uygulama alanı,
g) Projenin uygulama planı ve takvimi,
ğ) Ar-Ge süreci,
h) Üretime yönelik yatırım süreci,
ı) Eş zamanlı Ar-Ge ve üretime yönelik yatırım süreçleri,
i) Proje tutarı ve yıllara dağılımı,
j) Projenin finansman
kaynakları ve planı,
k) Üretim ve satış
programı,
l) Program kapsamında talep edilen destek unsurları ve mali
etki,
m) Risk analizi,
n) GZFT (güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar, tehditler)
analizi, bölümlerine yer verilmesi zorunludur.
Bağımsız değerlendirme raporu
MADDE 12 –
(Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Bakanlık
tarafından yetkilendirilen bağımsız danışmanlık firmalarından biri tarafından
hazırlanacak ve Program Portaline yüklenecek olan bağımsız değerlendirme
raporunun, doğrudan yatırımcıdan kaynaklanan nedenlerle çağrı planında
öngörülen süre içerisinde Program Portaline yüklenmediği durumda, proje
başvuruları değerlendirme dışı bırakılarak reddedilmiş kabul edilir.
(2) Bağımsız değerlendirme raporu hazırlanırken bağımsız
danışmanlık firması tarafından yatırımcının yerinde incelemesinin yapılması
zorunludur.
(3) Bağımsız değerlendirme raporunda, proje fizibilitesinde
yer alan bölümler bazında aşağıdaki hususları dikkate alan değerlendirmelere
yer verilmesi zorunludur:
a) Proje fizibilitesinde yer alan verilerin tutarlılığı.
b) (Değişik:RG 26/7/2024-32613) Yatırımcının mali ve teknik
yetkinlik açısından projenin gerekliliklerini karşılayabilme düzeyi.
c) Projede üretime geçilmesini müteakiben on yıl süresince
sağlanacağı öngörülen katma değer analizi.
ç) Üretilmesi öngörülen ürünün, dünya ve Türkiye
piyasalarındaki gelişim potansiyelinin geçmiş dünya ve Türkiye ticareti
verilerinde gözlenen eğilimler üzerinden analizi.
d) Projeye ilişkin incelemeyi yapan bağımsız danışmanlık
firmasının genel görüş ve değerlendirmeleri.
(4)KOBİ vasfı taşıyan yatırımcılar için bağımsız
değerlendirme raporunun maliyeti, ilgili mevzuatta öngörülen usullere göre,
karşılama oranı nispetince KOSGEB tarafından karşılanır. Büyük ölçekli
yatırımcılar tarafından sunulan ve Komite tarafından TÜBİTAK Ar[1]Ge
süreci desteklerinden yararlandırılması kararlaştırılan yatırım projeleri için
bağımsız değerlendirme raporunun maliyeti, Ar-Ge süreci desteklerinin fiilen
sağlanmaya başlamasını müteakiben, ilgili mevzuatta belirlenen limitler
dahilinde TÜBİTAK tarafından karşılanır. Büyük ölçekli yatırımcılar tarafından
sunulan ve Komite tarafından Ar-Ge süreci desteklerinden yararlandırılmayan
projeler için bağımsız değerlendirme raporunun maliyeti karşılanmaz.
(5) Bu maddenin uygulamasına ve bağımsız danışmanlık
firmalarının yetkilendirilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından
belirlenir.
(Ek:RG-26/7/2024-32613)
BEŞİNCİ BÖLÜM
Başvuruların
Değerlendirilmesi
(Değişik:RG-26/7/2024-32613) Ön Değerlendirme
MADDE 13 – (Değişik:RG-26/7/2024-32613) (1) Program
kapsamında kesin başvurusu tamamlanan projelerin her biri için ön değerlendirme
komisyonu tarafından, sunulan proje içeriği dikkate alınarak aşağıdaki
kriterlere göre ön değerlendirme kararı verilir.
a) Projenin sektördeki emsal ürün özellikleri ve iyi
uygulama örnekleri dikkate alınarak hazırlanmış olması,
b) Projenin belirlenen formata ve proje sistematiğine uygun
ve tutarlı hazırlanmış olması,
c) Proje kapsamında üretilmesi hedeflenen ürünün ve proje
içeriğinin çağrı planıyla uyumlu olması,
ç) Aynı proje konusunda yatırımcıya ait başvuru tarihi
itibarıyla açık yatırım teşvik belgesi bulunma durumu.
(2) Ön değerlendirme komisyonu tarafından projenin bütçe ve
kapsamı değişmeksizin proje önerisindeki açıklamaların detaylandırılması veya
eksik belgelerin tamamlatılması amacıyla fizibilite dokümanlarının belirtilen
eksiklikler doğrultusunda güncellenmesine yönelik revizyon kararı alınabilir.
Revizyon kararı alınması durumunda talep edilen revizyonların yerine
getirilmesi için yatırımcıya 5 günden az olmamak kaydıyla 15 güne kadar süre
verilebilir.
(3) Ön değerlendirme kararı olumsuz olan projeler
değerlendirme dışı bırakılarak bu projeler için kesin başvuru sonrasındaki
diğer değerlendirme süreçleri yürütülmez.
(4) Değerlendirme dışı bırakılan proje sahipleri 15 gün
içerisinde Genel Müdürlüğe itirazda bulunabilir. Bu itirazlar ön değerlendirme
komisyonu tarafından değerlendirilerek Komite tarafından nihai karara bağlanır.
(Ek:RG-26/7/2024-32613) Bağımsız değerlendirme
MADDE 13/A- (Ek:RG-26/7/2024-32613) (1) Program kapsamında
ön değerlendirme kararı olumlu olan her bir proje için çağrı takviminde
öngörülen süre içerisinde bağımsız değerlendirme süreci yürütülür.
(2) Bağımsız değerlendirme raporu, 12 nci madde hükümleri
doğrultusunda yetkilendirilmiş bağımsız danışmanlık firmalarından biri
tarafından hazırlanır.
(Ek:RG-26/7/2024-32613) Proje değerlendirmesi
MADDE 13/B- (Ek:RG-26/7/2024-32613) (1) Bağımsız
değerlendirme süreci çağrı planında öngörülen süre içerisinde Program Portali
üzerinden tamamlanan projeler detaylı değerlendirmeye tabi tutulur.
(2) Proje konusu ürünün üretilebilmesi için Ar-Ge
gereksinimi olduğu durumlarda, ilgili TÜBİTAK destek programı kapsamında,
öngörülen proje planı çerçevesinde ürünün üretilmesinin teknik yönden mümkün
olup olmadığının tespitini de kapsayacak şekilde Ar-Ge projesi değerlendirme
süreci işletilir. Ar-Ge’ye ihtiyaç olmaksızın sadece üretime yönelik yatırımın
gerekli olduğu veya Ar-Ge faaliyetinin sadece tamamlayıcı veya geliştirici
mahiyette yapılmasının öngörüldüğü özel durumlarda, projenin üretime yönelik
yatırım kısmı için başvurusu yapılan ürünün teknolojik hazırlık seviyesinin,
ürünün ve yatırımcının teknik açıdan üretime hazır olup olmadığının, öngörülen
proje planlaması çerçevesinde yapılacak faaliyetlerle ürünün üretilmesinin
teknik yönden mümkün olup olmadığının tespiti için TÜBİTAK tarafından inceleme
yapılır. Projenin bütçe ve kapsamı değişmeksizin proje önerisindeki
açıklamaların detaylandırılması veya eksik belgelerin tamamlatılması amacıyla
TÜBİTAK tarafından revizyon açılarak değerlendirme süreci işletilebilir. Bu
fıkra kapsamında konusunun uygunluğuna göre 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı
Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun kapsamında desteklenen
merkezler ve TÜBİTAK Enstitülerinden de TÜBİTAK tarafından hizmet alınabilir.
(3) Yatırımcının KOBİ desteklerinden yararlanmak istemesi
durumunda, projenin ilgili faaliyetleri içeren kısmı için Stratejik Ürün Destek
Programı kapsamında talep edilen bilgileri sunması ve formları doldurması
gerekir. Yatırımcının ve başvurusunun KOSGEB desteklerinden yararlanabilme
açısından ilgili mevzuatta belirtilen koşulları karşılama durumu, KOSGEB
tarafından kontrol edilerek, kontrol sonucu varsa eksik ve/veya hatalı bulunan
hususlarla birlikte Genel Müdürlüğe bildirilir. Başvuruların kontrolü sonucu
mevzuatta belirtilen koşulları karşılayan projeler için, proje gider
kalemlerinin tür, miktar, süre ve tutar açısından projeye uygunluğu KOSGEB
tarafından incelenerek, inceleme sonucu Genel Müdürlüğe bildirilir.
(4) Başvuruların proje bazlı veya stratejik yatırımlar
kapsamında devlet desteklerinden yararlandırılması noktasında değerlendirmeye
tabi tutulabilmesi için ilgili mevzuat kapsamında talep edilen bilgi ve formlar
yatırımcı tarafından Program Portali üzerinden yüklenir. Proje komisyonları
tarafından Bakanlıkça sağlanabilecek devlet desteklerine ilişkin inceleme ve
değerlendirme yapılarak görüş oluşturulur.
(5) Yukarıdaki fıkralarda belirtilen inceleme ve
değerlendirmeler, Bakanlıkça öngörülen takvim çerçevesinde eş zamanlı ve
koordineli olarak yürütülür.
(6) Yatırımcı, değerlendirme süreci içerisinde proje
komisyonu tarafından proje sunumuna davet edilir. Proje sunumuna projenin
sektörü ve konusuna göre Bakanlık sektör uzmanları, bağımsız değerlendiriciler
ve/veya akademisyenler davet edilebilir. Proje komisyonu, proje inceleme
sürecinde ve proje sunumu esnasında yatırımcıdan, proje dosyalarındaki eksik
bilgi ve tutarsızlıkları gidermesini veya ilave bilgi sunmasını isteyebilir.
Ar-Ge ihtiyacı bulunan ve TÜBİTAK değerlendirme sürecinde Ar-Ge desteklerinden yararlandırılmaları
uygun bulunmayan projeler için, ihtiyaç duyulan Ar-Ge faaliyetlerinin
yatırımcının kendi kaynaklarıyla karşılanma imkân ve planını içeren ek Ar-Ge
finansman raporu istenir. Proje değerlendirme sürecinde KOSGEB ve TÜBİTAK
tarafından desteklenmesi uygun görülmeyen yatırım unsurları için, daha önce
yapılmış olan değerlendirmelerden bağımsız olarak proje komisyonu tarafından
yatırım teşvik mevzuatına uygunluk açısından değerlendirme yapılır.
(7) Proje komisyonları bu maddede belirtilen inceleme ve
değerlendirmeler ışığında komisyon raporlarını oluşturur.
(Ek:RG-26/7/2024-32613) Nihai değerlendirme
MADDE 13/C- (Ek:RG-26/7/2024-32613) (1) Proje
komisyonlarınca değerlendirme süreci tamamlanan projeler, ilgili değerlendirme
raporları ve komisyon raporuyla birlikte Komite değerlendirmesine sunulur.
Komite, değerlendirmeye aldığı projelerin;
a) Ülkemizin mevcut durumda veya gelecekte ortaya
çıkabilecek kritik ihtiyaçlarını karşılayabilme,
b) Ülkemizde üretim kapasitesi yetersiz olan ürünlerde arz
güvenliğini sağlayabilme,
c) Ülkemizin teknoloji açığı olan alanlarda teknoloji
kapasitesini geliştirme,
ç) Dış ticaret açığı verilen alanlarda ithalat bağımlılığını
azaltma,
d) Yüksek katma değerli olma,
e) Ülkemizde üretimi kısıtlı olan yeni nesil teknolojiler
kullanılarak üretim yapılmasını sağlayabilme,
f) Farklı sektörlerde ülkemize rekabet gücü kazandırabilme,
g) Etkileşimde olduğu sektörlerde teknolojik dönüşümü
hızlandırma ve bu sektörlerin gelişimine katkı sağlayabilme,
ğ) Yenilikçi ve Ar-Ge’ye dayalı yatırım olma,
h) Cari işlemler dengesini olumsuz etkileyen ve hammadde
sıkıntısı yaşanılan sektörlerde gerçekleştirilecek yüksek katma değerli
işlenmiş ürünlerin üretimine yönelik yatırım olma,
ı) Ülkemizin hammadde potansiyelinin değerlendirilmesine
olanak sağlayan entegre üretime yönelik yatırım olma,
i) Mali yeterliliğe sahip olma,
j) Proje paydaşının alım taahhüdü ile talep bakımından
desteklenmiş veya ulaşılabilir, yeterli ve gelişen pazar potansiyeline sahip
ürünlerin üretilmesine yönelik olma, niteliklerinin ağırlıklandırıldığı,
Program Portalinde yayımlanan proje değerlendirme formu üzerinden puanlama
yapar. Komite, bu değerlendirmede 70 ve üzerinde puan alan projeler arasında
stratejik öncelikler, pazar rekabet koşulları, çağrı destek bütçesi, proje
süresi gibi kısıtlar ve kriterlere göre önceliklendirme yapmak suretiyle desteklenecek
projeleri belirler.
(2) Komite, 70 ve üzerinde puan alan projelerin talep edilen
destek türlerinde değişiklik yapılması da dahil olmak üzere revize edilmesine,
yatırımcılardan ilave bilgi istenmesine karar verebilir. Komite tarafından
revize edilip tekrar sunulmasına karar verilen projeler için proje komisyonları
tarafından revize başvurunun değerlendirilmesi amacıyla yeni bir rapor
oluşturulur. Komite, bu durumda, projeler ile ilgili KOSGEB ve TÜBİTAK
tarafından inceleme ve değerlendirme yapılmasını talep edebilir. Komite bu doğrultuda,
projenin yeniden değerlendirme süreci için çağrı planında öngörülen tarih
kısıtlamalarına bağlı kalmaksızın yeni bir takvim belirleyebilir.
(3) Komite, destekleme kararı verilen projeler için hangi
destek unsurlarının tanımlanacağına ve ilgili mevzuatta yer alan sınır ve
koşullar çerçevesinde kalmak kaydıyla destek unsurlarının miktar ve sürelerine
karar verir. Komite tarafından desteklenmeye uygun görülen projeler için; her
bir yatırım projesi unsurunun birden çok destek türünden yararlandırılmaması
koşuluyla TÜBİTAK, KOSGEB ve Bakanlık desteklerini bir arada ve/veya münhasıran
içeren destek paketi tanımlanabilir. Desteklenmeye uygun görülen projeler
kapsamında; KOSGEB, TÜBİTAK veya diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından
sağlanan desteklerden yararlanılarak veya Komite tarafından uygun görülmek
kaydıyla firma kaynaklarıyla gerçekleştirilen yatırım harcamaları, yatırım
teşvik belgesine konu yatırımın bütünlüğünün sağlanması kapsamında
değerlendirilebilir. Komite destek kararlarında, projenin sürdürülebilirliğini
ve öngörülen katma değeri üretmesini temin etmek amacıyla proje özelinde
çeşitli koşullara yer verebilir, farklı karar formatları oluşturabilir. TÜBİTAK
tarafından Ar-Ge desteklerinden yararlandırılmaları uygun bulunmayan projeler
için Komite tarafından, Bakanlık ve/veya KOSGEB desteklerini içeren destek
paketi tanımlanabilir.
(4) Komite tarafından desteklenmesine karar verilen projeler
için tanımlanan üretime yönelik yatırım destekleri, varsa salt Ar-Ge sürecinin
TÜBİTAK desteklerinden yararlanılarak ve/veya yatırımcının kendi kaynaklarıyla
başarıyla tamamlandığının TÜBİTAK tarafından onaylandığının Genel Müdürlük
tarafından TUYSGM ve/veya KOSGEB’e bildirilmesini müteakiben yürürlüğe girer.
Ancak, proje fizibilitesinde Ar-Ge süreciyle eş zamanlı üretime yönelik yatırım
süreci öngörülmesi veya yatırımcının izleme sürecinde talep etmesi halinde
Komite, üretime yönelik yatırım desteklerinin Ar-Ge süreci tamamlanmadan önce
başlamasına karar verebilir.
(5) Destek kararı esnasında KOBİ vasfı taşıyan ve KOSGEB
desteği tanımlanan firmalar, proje uygulama süreci içerisinde KOBİ vasfını
yitirseler dahi destek kararında öngörülen koşul ve süreler dahilinde KOSGEB
desteklerinden yararlanmaya devam eder.
(Ek:RG-26/7/2024-32613)
ALTINCI BÖLÜM
Destek Unsurlarına
İlişkin Esaslar
(Değişik:RG-27/4/2021-31467) Destek türleri
MADDE 14 – (1) (Değişik:RG-27/4/2021-31467) Bu Program
kapsamında desteklenmesine karar verilen yatırım projeleri için, Ar-Ge
destekleri ve/veya üretime yönelik yatırım destekleri tek pencere uygulaması
çerçevesinde tanımlanır.
(2) Bu Program kapsamında desteklenmesine karar verilen
projeler; ilgili TÜBİTAK destek programı kapsamında TÜBİTAK tarafından, KOSGEB
Stratejik Ürün Destek Programı kapsamında KOSGEB tarafından, 2012/3305 sayılı
Karar veya 2016/9495 sayılı Karar hükümleri çerçevesinde Bakanlık tarafından
sağlanan desteklerden yararlandırılabilir.
(3) İkinci fıkrada belirtilen destekler, KOSGEB, TÜBİTAK ve
Bakanlık tarafından ilgili kurumların kendi mevzuatı çerçevesinde uygulanır.
Projelerin hangi destek unsurlarından yararlandırılacağı ise ilgili mevzuatta
yer alan sınır ve koşullar çerçevesinde kalmak kaydıyla Komite tarafından
belirlenir. Komitenin destek kararları KOSGEB, TÜBİTAK ve Bakanlık yatırım
teşvikleri açısından bağlayıcı niteliktedir.
Program kapsamında yatırımlara sağlanacak Bakanlık
destekleri
MADDE 15 – (Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1) Programa kesin
başvurusu tamamlanan yatırım projeleri için Komite tarafından, 2012/3305 sayılı
Karar veya 2016/9495 sayılı Karar kapsamında destek verilmesine dair
değerlendirme yapılır.
(2) Komite, Program kapsamında desteklenmesine karar verdiği
yatırım projelerinden, nitelikleri ve destek ihtiyaçlarına istinaden uygun
gördüklerinin, 2012/3305 sayılı Karardaki stratejik yatırımlar çerçevesinde
desteklenmesine karar verebilir.
(3) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Program kapsamında Komite
tarafından desteklenmesine karar verilen yatırım projelerinden, ilgili
karardaki gerekli koşulları sağlayan ve nitelikleri ve destek ihtiyaçlarına
istinaden Komite tarafından uygun bulunanlar, ayrı bir başvuru ve
değerlendirmeye gerek olmaksızın 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı
Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Bakanlar Kurulu
Kararı kapsamında desteklenmesi için TUYSGM tarafından Cumhurbaşkanı onayına
sunulur ve Cumhurbaşkanı tarafından desteklenmesi uygun bulunan yatırım
projeleri için Cumhurbaşkanı kararı yayımlanır.
(4) İkinci fıkra kapsamında Komite tarafından ve üçüncü
fıkra kapsamında Cumhurbaşkanı kararıyla desteklenmesine karar verilen yatırım
projeleri için ayrı bir başvuru ve değerlendirmeye gerek olmaksızın TUYSGM
tarafından teşvik belgesi düzenlenir. Teşvik belgesi kapsamında sağlanacak
devlet yardımlarına ilişkin iş ve işlemler, ilgili mevzuat çerçevesinde TUYSGM
tarafından yürütülür.
Program kapsamında sağlanacak TÜBİTAK destekleri
MADDE 16 – (Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1) Program
kapsamında Ar-Ge destekleri TÜBİTAK tarafından, ilgili TÜBİTAK destek programı
çerçevesinde sağlanır.
(2) Kesin başvurusu tamamlanmış projelerden Ar-Ge ihtiyacı
olanlar, ilgili mevzuatında öngörülen usul ve esaslar çerçevesinde TÜBİTAK
tarafından değerlendirmeye tabi tutulur. TÜBİTAK tarafından Ar-Ge desteği
sağlanabilecek projeler, Genel Müdürlüğe bildirilir. Komite, TÜBİTAK’ın olumlu
görüş verdiği projelerden bir kısmı veya tamamı için Ar-Ge desteği kararı
alabilir.
(3) TÜBİTAK’ın Ar-Ge desteği sağlamayı uygun bulmadığı
projeler için, TÜBİTAK destekleri Komite tarafından tanımlanamaz. Ancak Komite
bu projelere ilişkin, gerekli gördüğü Ar-Ge faaliyetlerinin yatırımcı
tarafından kendi kaynaklarıyla yürütülmesini, Program kapsamındaki diğer destek
unsurlarının kullandırılması için şart koşabilir.
(4) Bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisiyle ortaklı Ar-Ge
yapılması planlanan projeler için Komitenin Ar-Ge desteği tanımlaması
durumunda, ilgili TÜBİTAK destek programı hükümleri çerçevesinde, ortaklı Ar-Ge
sürecine dahil olan yatırımcı ve/veya Ar-Ge yüklenicilerine destek sağlanır.
Program kapsamında sağlanacak KOSGEB destekleri
MADDE 17 – (1) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Yatırımcının
KOBİ olduğu yatırım projeleri yatırımcının talebi doğrultusunda, KOSGEB
tarafından Stratejik Ürün Destek Programı hükümleri çerçevesinde sağlanan
desteklerden yararlandırılabilir.
(2) (Değişik:RG-19/6/2020-31160) Komite, KOSGEB tarafından
sağlanacak destek kalemleri ve miktarlarını, ilgili mevzuatta yer alan sınırlar
çerçevesinde belirleyebilir. Komitenin aldığı destek kararı, KOSGEB tarafından
kendi ilgili mevzuatı çerçevesinde ayrı bir değerlendirme yapılmaksızın
uygulanır.
(3)
(Değişik:RG-19/6/2020-31160) KOSGEB desteklerinin Komite tarafından
tanımlanması için başvuruda bulunacak KOBİ’lerin, 5/8/2009 tarihli ve
2009/15431 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan KOSGEB Tarafından
Verilecek Hizmetler ve Desteklerden Yararlanacak Küçük ve Orta Büyüklükteki
İşletmelere İlişkin Sektörel ve Bölgesel Önceliklerin Belirlenmesi Hakkında
Karar ile tespit edilen sektörlerde faaliyet göstermesi şartı aranır.
(Değişik:RG-26/7/2024-32613)
YEDİNCİ BÖLÜM
İzleme, Revizyon,
Sonlandırma ve Tamamlama
İzleme
MADDE 18 – (Değişik:RG-26/7/2024-32613) (1) Destek kapsamına
alınan her bir projenin izlemesi, Ar-Ge ve/veya üretime yönelik yatırım
faaliyetleri süresince ve bu faaliyetlerin tamamlanmasını müteakiben olmak
üzere iki aşamalı yapılır. Her bir projenin izlemesi ve değerlendirmesi,
sağlanan destek unsurlarının mahiyetine göre, TUYSGM, TÜBİTAK ve/veya KOSGEB
tarafından yapılır ve ilgili belgeler Program Portaline yüklenir.
(2) Yatırım sürecinde yatırım teşvik belgeli yatırımcıların
yerinde incelemesi yılda bir kez TUYSGM tarafından yapılır. TUYSGM uygun
görmesi halinde bu inceleme işlemini Bakanlık ilgili İl Müdürlüğü personeline
yaptırabilir. İlgili projeden sorumlu olan proje koordinatörü de izleme
döneminde yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım
sağlayabilir.
(3) Program kapsamında destek kararı alınmış projeler için
Ar-Ge ve üretime yönelik yatırım süreleri ayrı ayrı değerlendirilir. Ar-Ge ve
üretime yönelik yatırım süreçlerinde yaşanan gecikmeler birbirini etkilemez ve
yatırımcının talep etmesi halinde, projelere ilişkin değerlendirme süreçlerinde
geçen süreler, TUYSGM, TÜBİTAK ve/veya KOSGEB tarafından ilgili mevzuatlarında
yer alan hükümler çerçevesinde söz konusu projenin Ar-Ge ve üretime yönelik
yatırım sürelerine eklenebilir.
(4) Proje koordinatörü tarafından, TUYSGM, TÜBİTAK ve/veya
KOSGEB tarafından yapılan izlemelerde sunulan bilgi ve belgeler dikkate
alınarak yılda bir kez temel proje ilerleme bilgilerini içeren proje izleme
formu hazırlanır.
(5) İzleme süreci içerisinde Genel Müdürlük tarafından
yatırımcıdan ek bilgi talep edilebilir.
(6) Proje kapsamındaki faaliyetlerin tamamlanmasını
müteakiben on yıl süresince projenin sağladığı katma değer tutarı, yatırımcı
tarafından yıllık bazda yeminli mali müşavir raporuyla hesaplattırılarak
izleyen yılın ilk izleme dönemi içerisinde Genel Müdürlüğe sunulur.
(7) Program izleme ve değerlendirme raporu ve özel olarak talep edilmesi halinde proje bazındaki izleme rapor ve bilgileri yılda bir kez Komiteye sunulur.
Revizyon
MADDE 19 – (Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1)
(Değişik:RG-26/7/2024-32613) Yatırımcı, üretime yönelik yatırım süreci
içerisinde KOSGEB ve Bakanlık tarafından desteklenmekte olan yatırım
kısımlarının her biri için en fazla altı defa revizyon talebinde bulunabilir.
Revizyon talebi, Program Portali üzerinden yapılır.
(2) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Yatırımcı, üretime yönelik
yatırım sürecine ilişkin revizyon taleplerini Program Portali üzerinden yapar.
Bir revizyon talebi yapılması üzerinden 6 ay geçmeden yeni bir revizyon talebi
yapılamaz.
(3) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Ar-Ge süreci desteklerinden
yararlanması uygun bulunan projeler için, Ar-Ge sürecine ilişkin revizyon
talebi doğrudan TÜBİTAK tarafından karara bağlanarak Genel Müdürlüğe
bildirilir. Talep edilen Ar-Ge revizyonlarının proje kapsamında Komite
tarafından uygun görülen nihai hedefleri etkileyecek mahiyette olması
durumunda, Genel Müdürlük tarafından TÜBİTAK revizyon talebi Komite takdirine
arz edilebilir. Ar-Ge sürecine ilişkin yapılan revizyonlara bağlı olarak
üretime yönelik yatırım sürecinde yapılan revizyonlar, yatırımcının üretime
yönelik yatırım süresi boyunca talep etme hakkı bulunan revizyon sayısı kapsamı
dışında değerlendirilir.
(4) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Yatırım teşvik belgesi
kapsamında desteklenen projeler için; yatırım unsurlarında bir değişiklik
oluşturmadan sadece fiyat güncellemesi içeren değişiklik talepleri, herhangi
bir oran sınırlamasına tabi olmaksızın TUYSGM tarafından sonuçlandırılır.
Yatırımın karakteristiğine ilişkin bir değişiklik oluşturmadan yatırım
unsurlarındaki ekleme ve çıkarma gibi değişikliklerden kaynaklı olarak
değişikliğe uğrayan kalemlerin öngörülen toplam sabit yatırım tutarının yüzde
35’inden fazla tutar değişmesine neden olmayan değişiklik talepleri de TUYSGM
tarafından sonuçlandırılır. Ayrıca, TÜBİTAK veya KOSGEB tarafından destek
kapsamına alınmış olan yatırım unsurları, yatırımcının talebi olması halinde ve
yatırım teşvik mevzuatına uygun olmak koşuluyla yeni bir Komite Kararına
ihtiyaç olmaksızın TÜBİTAK veya KOSGEB destek kapsamından çıkarılmış olmak
kaydıyla yatırım teşvik belgesi kapsamına dahil edilebilir. Bu çerçevede
doğrudan TUYSGM tarafından yapılan değişiklikler, yatırımcının üretime yönelik
yatırım süresi boyunca talep etme hakkı bulunan revizyon sayısı kapsamı dışında
değerlendirilir ve 6 aylık yeniden revizyon talebinde bulunma süresinin
uygulanması açısından dikkate alınmaz. Ayrıca, bu çerçevede yapılan
değişikliklerin Genel Müdürlüğe bildirilerek proje dosyasına eklenmesi
zorunludur. KOSGEB tarafından desteklenmesi kararlaştırılmış yatırım süreçleri
açısından, KOSGEB Stratejik Ürün Destek Programı kapsamındaki faaliyet-zaman
planı ve gider kalemlerinde değişiklik yapılmasına ilişkin revizyon talepleri
doğrudan KOSGEB tarafından karara bağlanarak Genel Müdürlüğe bildirilir.
(5) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Üretime yönelik yatırım
desteklerinden yararlanmakta olan projeler için dördüncü fıkrada tanımlanmış
değişiklikler haricindeki değişiklikleri içeren revizyon talepleri, revizyonun
KOSGEB tarafından desteklenmesi kararlaştırılmış yatırım süreçlerini kapsaması
halinde, KOSGEB tarafından, yatırım teşvik belgesi kapsamındaki yatırım
süreçlerini kapsaması halindeyse TUYSGM tarafından ilgili süreçlerin
incelenmesinin tamamlanmasını müteakiben, Genel Müdürlük aracılığıyla Komiteye sunulur.
Yatırımcı, revizyon sürecinde Genel Müdürlük tarafından projenin ilerlemesine
ilişkin görüşlerini belirtmek üzere proje sunumuna davet edilebilir. Genel
Müdürlük tarafından revizyon talebine ilişkin görüş oluşturularak Komiteye
sunulur. (6) Revizyon yapılmasının öngörüldüğü durumlarda, sağlanması öngörülen
on yıllık katma değer tutarı hedefi de revizyon kapsamında yapılması öngörülen
değişiklikler dikkate alınarak yatırımcı tarafından revize edilir.
(7) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Komite, yatırımcının talebi
üzerine veya izleme sürecinde sunulan bilgilere istinaden projeler hakkında
resen revizyon değerlendirmesi yapmaya ve revizyon kararı almaya yetkilidir. 15
inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında sağlanan desteklere ilişkin revizyon
kararları TUYSGM tarafından Cumhurbaşkanının onayına sunulur.
Sonlandırma
MADDE 20 – (Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1) Komite, izleme
dönemlerinde sunulan bilgilere istinaden yatırım projesinin başlangıcından
itibaren gerçekleşen toplam yatırım projesi tutarının güncel değerinin, ilgili
izleme dönemine kadar gerçekleşmesi öngörülen toplam yatırım projesi tutarının
güncel değerinin yüzde ellisinden az olması halinde, bu duruma yol açan
nedenleri değerlendirerek proje bazında sonlandırma kararı almaya yetkilidir.
15 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında Bakanlık desteklerinden yararlandırılan
projeler için sonlandırma kararı Cumhurbaşkanının onayına sunulur.
(2) TÜBİTAK tarafından desteklenen Ar-Ge faaliyetleri içeren
projelerde, Ar-Ge aşaması devam etmekteyken TÜBİTAK, ilgili destek programının
uygulama esasları hükümleri çerçevesinde sonlandırma kararı almaya yetkilidir.
TÜBİTAK tarafından sonlandırma kararı alınan projeler için TÜBİTAK tarafından
ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. Diğer destek unsurları açısından projenin
desteklenip desteklenmeyeceğine Komite karar verir.
(3) KOSGEB tarafından desteklenen faaliyetleri içeren
projelerde, KOSGEB tarafından belirlenen Stratejik Ürün Destek Programı
Uygulama Esasları hükümleri çerçevesinde sonlandırma kararı almayı gerektiren
durumlarda KOSGEB tarafından Komiteye görüş sunulabilir. KOSGEB destekleri
açısından sonlandırma kararı verilmesi durumunda sağlanmış olan KOSGEB
desteklerinin geri alınıp alınmayacağına ve diğer destek unsurları açısından
projenin desteklenip desteklenmeyeceğine Komite karar verir.
(4) Teşvik belgesi kapsamında desteklenmekteyken, Komite
tarafından veya Cumhurbaşkanınca sonlandırma kararı verilen projeler, Programın
amaçları açısından stratejik yatırım olma niteliğini kaybetmiş kabul edilir. Bu
projeler için, TUYSGM tarafından değerlendirme yapılarak diğer teşvik
uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en uygun görülen program
kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu durumda olan projeler için tabi
oldukları yeni teşvik uygulamasına kıyasla Program kapsamında fazladan sağlanmış
olan destek unsurları ilgili mevzuat hükümlerine göre geri alınır. Yeni bir
teşvik uygulamasına geçirilmeyerek yatırım teşvik belgesi sonlandırılan
yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde sağlanan destekler
geri alınır.
(Ek:RG-26/7/2024-32613) (5) Program kapsamında kabul kararı
alınmış projeler için tanımlanmış olan destekler, firmanın Programdan ayrılma
veya projeden çekilme talebinde bulunması halinde sonlandırılır. Destek
süreçlerinin sonlandırılmasına yönelik işlemler, Genel Müdürlük
koordinasyonunda ilgili mevzuat hükümleri dikkate alınarak
KOSGEB/TÜBİTAK/TUYSGM tarafından yürütülür.
Tamamlama
MADDE 21 – (Değişik:RG-27/4/2021-31467) (1)
(Değişik:RG-26/7/2024-32613) Yatırım projesi kapsamında öngörülen üretime
yönelik yatırım süresinin bitiminden sonra yatırımcı, otuz iş günü içerisinde
projenin tamamlanma durumu konusunda karar alınması talebiyle Program Portali
üzerinden başvuruda bulunur. Yatırımcının bu süre zarfında başvuruda
bulunmaması halinde, Genel Müdürlük tarafından resen tamamlama süreci
başlatılır. Desteklere konu olan ilgili yatırım unsurlarının hedeflere uygun
olarak tamamlanma durumu, sorumlu bulunulan desteklere göre TUYSGM ve/veya
KOSGEB tarafından yerinde inceleme yapılarak tespit edilir. İlgili projeden
sorumlu olan proje koordinatörü tamamlama döneminde yerinde inceleme
çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım sağlayabilir. TUYSGM ve/veya TUYSGM
tarafından görevlendirilecek Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü tarafından
başarısızlıkla tamamlandığı tespit edilen projeler, Programın amaçları
açısından stratejik yatırım olma niteliğini kaybetmiş kabul edilir. Bu projeler
için, TUYSGM tarafından değerlendirme yapılarak diğer teşvik uygulamalarından
yatırımın niteliklerine göre en uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi
düzenlenebilir. Bu durumda olan projeler için, tabi oldukları yeni teşvik
uygulamasına kıyasla Program kapsamında fazladan sağlanmış olan destek
unsurları ilgili mevzuat hükümlerine göre geri alınır. Yeni bir teşvik
uygulamasına geçirilmeyerek belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde sağlanan destekler geri alınır.
(2) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Başarılı bir şekilde
tamamlanan projeler için, proje faaliyetlerinin tamamlanması sonrası izleme
sürecine on yıl boyunca devam edilir.
(3) Proje faaliyetlerinin tamamlanması sonrası izleme süreci
boyunca, her yılın ilk izleme döneminde, yatırımcıya sağlanan toplam destek
düzeyinin güncel değeri, proje sürecinin başından beri yıllık bazda sağlanan
toplam destek tutarı, sigorta primi işçi ve işveren hissesi desteği kapsamında
sağlanan desteklerin brüt asgari ücret artış oranıyla, fiili yatırım harcaması
nedeniyle hak kazanılmış yatırıma katkı tutarının güncel değeri ve diğer destek
unsurları kapsamında sağlanan desteklerin ise yeniden değerleme oranıyla
güncellenmiş hallerinin toplanması suretiyle hesaplanır.
(4) Projenin beş yıllık işletme süresini takip eden izleme
döneminde, başvuruda öngörülen yıllık katma değer tutarlarının güncel
değerleri, yeniden değerleme oranları kullanılarak hesaplanır. Bu değerlerin
toplanması suretiyle işletme döneminin ilk beş yılı için hedeflenen birikimli
katma değer tutarının güncel değeri elde edilir.
(5) Proje faaliyetlerinin tamamlanması sonrası izleme süreci
boyunca, her yılın ilk izleme döneminde, proje kapsamında sağlanan birikimli
katma değer tutarı, yatırımcı tarafından yeminli mali müşavir raporları ile
tevsik edilen yıllık katma değer tutarlarının güncel değerlerinin toplanması
suretiyle hesaplanır.
(6) Aşağıdaki bentlerde sayılan hallerin gerçekleşmesi
durumunda, 15 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamında sağlanan Bakanlık
destekleri sonlandırılır; 15 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında sağlanan
Bakanlık desteklerinin sonlandırılması hususu Cumhurbaşkanının onayına sunulur:
a) Beş yıllık işletme dönemi sonunda, beşinci fıkraya göre
hesaplanan beş yıllık birikimli katma değer tutarının, dördüncü fıkraya göre
hesaplanan hedeflenen beş yıllık birikimli katma değer tutarının yüzde ellisini
aşamadığının tespit edilmesi.
b) Üçüncü fıkraya göre hesaplanan yatırımcıya sağlanan
toplam destek düzeyinin güncel değerinin, proje faaliyetleri kapsamında
gerçekleştirilen harcamaların toplam güncel değerini geçtiğinin tespit
edilmesi.
(7) Yatırımcı tarafından talep edilmesi halinde, altıncı
fıkrada yer alan hükümler çerçevesinde destekleri sonlandırılan projeler için
TUYSGM tarafından yapılacak değerlendirme sonucunda, tamamlama vizesi
aşamasında yapılmış olan tespitler dikkate alınarak diğer teşvik uygulamaları
çerçevesinde teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu fıkra kapsamında teşvik belgesi
uygulamasının değiştirilmesi durumunda, Program kapsamında sağlanan destekler
durdurulur ve varsa fazladan sağlanan destekler geri alınmaz. Yatırım projeleri,
tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına göre varsa kalan sürede işletme dönemi
desteklerini almaya devam eder.
(Değişik:RG-26/7/2024-32613)
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Diğer hükümler
MADDE 22 – (1) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Bu Tebliğde
hüküm bulunmayan konulardan TÜBİTAK ve KOSGEB desteklerine ilişkin olanlar için
ilgili kurumların mevzuat hükümleri uygulanır. Bakanlık destekleri ve diğer
hüküm bulunmayan konularda ise 20/6/2012 tarihli ve 28329 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın
Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1) hükümleri uygulanır.
(2) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) 15/6/2012 tarihli ve
2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda
Devlet Yardımları Hakkında Karar ve/veya Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı
Verilmesine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında süresi devam eden yatırım
teşvik belgeleri için Program kapsamındaki desteklerden yararlanmak üzere
başvuru yapılamaz. Ayrıca, aynı yatırım projesine yönelik olarak Yatırımlarda
Devlet Yardımları Hakkında Karar ve/veya Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı
Verilmesine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındaki diğer uygulamalar için
Bakanlığa başvurulması halinde Programa başvuru yapılamaz.
(3) (Değişik:RG-26/7/2024-32613) Bu Program kapsamında,
Program Portali üzerinden yapılacak başvurular için gerçek kişilerin
yatırımcılar adına yetkilendirilmesi işlemleri 31/5/2018 tarihli ve 30437
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinin
Elektronik Ortamda Yürütülmesine İlişkin Yetkilendirme Tebliği hükümleri
çerçevesinde yapılır. Bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisiyle ortaklı Ar-Ge
yapmayı öngören projeler için Ar-Ge yüklenicisi adına Ar-Ge başvuru formlarını
tamamlayacak gerçek kişinin de aynı usulle Ar-Ge yüklenicisi adına
yetkilendirmesinin yapılmış olması gerekir. Daha önce söz konusu Tebliğ
kapsamında yetkilendirilmesi TUYSGM tarafından yapılmış kişiler için tekrar
yetkilendirme yapılması gerekmez. Yetkilendirilmesi yeni yapılacak başvuru
sahiplerinin, kesin başvuru yapmaya hak kazanabilmeleri için yetkilendirme
işlemini tamamlamış olmaları gerekir.
GEÇİCİ MADDE 1 – (Ek:RG-5/12/2019-30969)
(1) Bu maddeyi ihdas eden Tebliğ, yayımı tarihinde açık
bulunan çağrı planlarının devam etmekte olan süreçlerine de uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 2 – (Ek:RG-19/6/2020-31160)
(1) Bu maddeyi ihdas eden Tebliğ, yayımı tarihinde açık
bulunan çağrı planlarının devam etmekte olan süreçlerine de uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 3- (Ek:RG-26/7/2024-32613)
(1) Bu maddeyi ihdas eden Tebliğ, yayım tarihinden önce
yapılmış olan revizyon taleplerinin değerlendirilmesi açısından da uygulanır.
Ancak bu talepler için altı aylık yeniden revizyon başvurusu yapılamaması
süresi işletilmez.
Yürürlük
MADDE 23 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Sanayi ve Teknoloji
Bakanı yürütür