KÜÇÜK VE ORTA
ÖLÇEKLİ İŞLETMELERİ GELİŞTİRME VE DESTEKLEME İDARESİ BAŞKANLIĞI
YEŞİL SANAYİ
DESTEK PROGRAMI UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 - (1) Bu Uygulama Esaslarının amacı; küçük ve orta
ölçekli işletmelerin yeşil dönüşümünü verimli bir şekilde gerçekleştirmelerini
teminen proje teklif çağrısı kapsamında hazırlayacakları projelerin
desteklenmesi için Yeşil Sanayi Destek Programının uygulanmasına ilişkin iş ve
işlemlerin esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu Uygulama Esasları, küçük ve orta ölçekli
işletmelere, KOSGEB tarafından uygulanacak Yeşil Sanayi Destek Programına
ilişkin alt düzenleyici işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 - (1) Bu Uygulama Esasları; KOSGEB ile Dünya Bankası
arasında 01.08.2023 tarihinde imzalanan Kredi Anlaşmasına ve 15/06/2010 tarih
ve 27612 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren KOSGEB Destek
Programları Yönetmeliği kapsamında 2023/14 sayılı KOSGEB İcra Komitesi Kararı
ile kabul edilerek uygulamaya konulan Yeşil Sanayi Destek Programı’nın 12 inci
maddesine istinaden hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 - (1) Bu Uygulama Esaslarında yer alan;
a) Alt bileşen 1.1: Endüstriyel faaliyetlerde enerji
sistemlerini karbonsuzlaştırmak, endüstriyel KOBİler arasında çevre dostu ve
iklim dayanıklı teknolojilerin kullanımı konusunda farkındalığı artırmak ve
enerji maliyetlerini azaltarak KOBİlerin rekabetçiliğini artırmak için
tasarlanan bileşeni,
b) Alt bileşen 1.2: KOBİlerin iklim eylemi ve
sürdürülebilirlik konusundaki kapasitelerine katkıda bulunmak,
rekabetçiliklerini artırmak, yeşil ve iklim yatırım fırsatları, dijitalleşme ve
kaynak temininde güvence sağlamak, kaynak verimliliği ve endüstrinin karbon
ayak izinin tCO2e/t üretime göre azaltılması konusundaki öncelikli
ihtiyaçlarını karşılamak için tasarlanan bileşeni,
c) Bağımsız değerlendirici: KOSGEB Dışından Yapılacak Geçici
Görevlendirmelere İlişkin Usul ve Esaslar kapsamında tanımlanan kamu görevlisi
olmayan alanında uzman diğer kişiler ile öğretim elemanlarını,
ç) Bağımsız Değerlendirme Kurulu ( Kurul ) : Destek programı
kapsamında değerlendirme yapan ve karar alan yapıyı,
d) Bağımsız denetçi: Bağımsız denetim yapmak üzere, 1/6/1989
tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanununa göre yeminli mali müşavirlik ya da serbest muhasebeci mali
müşavirlik ruhsatını almış meslek mensupları arasından Kamu Gözetimi, Muhasebe
ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yetkilendirilen kişileri,
e) Başkanlık: Küçük
ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığını,
f) Desteklemeye esas tutar: Kurul tarafından uygun bulunan
bir gider için belirlenen azami tutarı,
g) Destek programı: Yeşil Sanayi Destek Programını,
ğ) Destek tutarı: Desteklemeye esas tutar üzerinden destek
oranı uygulanarak bulunan veya varsa ilgili gider türüne özel kriterlere göre
belirlenen tutarı,
h) Erken ödeme:
Destek programları kapsamında yararlanıcılara yapılan ön ödemeyi,
ı) E-tebligat adresi: PTT tarafından, gerçek kişiler için
kimlik bilgileri, tüzel kişiler için ise tabi oldukları sistem bilgileri esas
alınmak suretiyle tek ve benzersiz şekilde oluşturulan ve Ulusal Elektronik
Tebligat Sistemine kaydedilen tebligat adresini,
i) Geri ödemeli
destek: Program kapsamında işletmelere geri tahsil edilmek üzere teminat
karşılığı sağlanan desteği,
j) Hizmet sağlayıcı: İşletmenin desteğe konu mal/hizmeti
satın aldığı kurum/kuruluş veya firmayı,
k) İlgili Başkanlık
birimi: Destek programının tasarlanması ve ilgili süreçlerinin yürütülmesi için
Başkan tarafından görevlendirilen merkez teşkilatı birimini,
l) İşletme: 25/5/2023 tarihli ve 32201 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Yönetmeliği”
kapsamında yer alan ve 18/9/2009 tarihli ve 27353 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2009/15431 numaralı Bakanlar Kurulu kararı ile tespit edilen
sektörlerde faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri (KOBİ),
m)İşletme Beyanı: 25/5/2023 tarihli ve 32201 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
“Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Yönetmeliği” gereğince işletme
tarafından hazırlanması gereken belgeyi,
n) Kamu görevlisi
olmayan alanında uzman diğer kişiler: Projeleri değerlendirmek üzere endüstri,
finans, iklim, çevre ve/veya sosyal alanlarında en az beş yıllık deneyime sahip
özel sektör uzmanları, meslek odalarına kayıtlı veya mesleki yeterliliğini
gösterir sertifika/eğitim belgesi olup en az 5 yıl deneyimi olanları o) KBS:
www.kosgeb.gov.tr adresinden ve/veya e-devlet üzerinden erişim sağlanan, veri
tabanına kayıt ve destek programları kapsamında başvuru, başvurulara ilişkin
kontrol ve inceleme, değerlendirme, izleme, raporlama ve bildirimlerin
yapıldığı KOBİ Bilgi Sistemini, ö) KGF: Kredi Garanti Fonu Anonim Şirketini,
p) KOSGEB birimi: KOSGEB merkez ve taşra teşkilatında yer
alan birimleri, r) Öğretim elemanları: Yükseköğretim kurumlarında görevli en az
5 yıl deneyimi olan öğretim üyeleri, öğretim görevlileri ve araştırma
görevlilerini,
s) Proje: Amacı, kapsamı, hedefi, çıktıları, faaliyet-zaman
planı, süresi, bütçesi, diğer kaynakları ile uygulayıcıları belirli ve
birbiriyle ilişkili faaliyetler bütününü,
ş) Proje teklif çağrısı: Program kapsamında belirli dönem ve
konularda KOSGEB tarafından hazırlanarak ilan edilen; başvuru koşulları, destek
unsurları, limit ve oranları, bütçesi, takvimi, değerlendirme kriterleri ile
diğer hususları içeren metni,
t) Sorumlu personel: Proje ile ilgili KOSGEB süreçlerini
yürütecek KOBİ uzmanı veya KOBİ uzman yardımcısını,
u) Taahhütname:
Program kapsamında işletmeler tarafından elektronik ortamda onaylanan ve idari,
mali ve hukuki taahhütleri içeren belgeyi
ü) Teminat: KOSGEB destek programları kapsamında bankalar
tarafından verilen teminat mektubunu veya KGF tarafından verilen kefalet
mektubunu,
v) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumunu,
y) Uygulama birimi: Desteklerin uygulanmasından sorumlu
KOSGEB müdürlüklerini,
z) Yararlanıcı: Destek programları kapsamında destek ödemesi
yapılan/yapılacak işletmeyi, aa) Yeminli Mali Müşavir (YMM): 1/6/1989 tarihli
ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanununa göre yeminli mali müşavirlik ruhsatını almış meslek mensuplarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Destek Programına
İlişkin Hususlar
Proje teklif çağrısı
MADDE 5 – (1) Proje teklif çağrısı; Alt bileşen 1.1 ve Alt
bileşen 1.2 kapsamında bölge, sektör, ölçek vb. kriterler dikkate alınarak
belirlenen başvuru koşullarını, destek unsurlarını, limit ve oranlarını,
bütçesini, takvimini, değerlendirme kriterlerini ve diğer hususları içerir ve
KOSGEB’in www.kosgeb.gov.tr internet adresinde ilan edilir. Bütçe tutarına,
internet adresinde yayınlanan nüshada yer verilmeyebilir.
Desteklenecek proje giderleri
MADDE 6 - (1) Destek
programı kapsamında desteklenecek proje gider grupları proje teklif çağrısında
belirlenir ve belirlenen esaslar dâhilinde desteklenecek proje giderlerine
kurul karar verir. Ancak; gayrimenkul alım, bina inşaat, tefrişat, taşıt aracı
alım ve kiralama, proje ile ilişkilendirilmemiş personel giderleri ve diğer
maliyetler ile vergi, stopaj, resim ve harçlar, sosyal güvenlik primleri
desteklenmez.
(2) Proje kapsamında desteklenmesi uygun görülen gider
grupları toplamı ile destek türleri, proje teklif çağrısında belirlenen üst
limit, oran ve varsa gider kısıtlarını geçmeyecek şekilde kurul tarafından
belirlenir.
(3) Destek kapsamındaki giderlerin fatura tarihine ilişkin
hususlar proje teklif çağrısında belirlenir.
(4) Destek
kapsamındaki giderlere ilişkin bedellerin işletme tarafından banka / PTTBank
aracılığıyla ödenmesi esas olup; ödemenin yapılabileceği son tarih konusunda
“Destek Ödemeleri” maddesinde belirtilen şartlara uyulması gerekir.
(5) Proje teklif çağrısında proje hazırlama konusunda alınan
danışmanlık hizmetinin destek kapsamında olduğu çağrılar için; Proje Başvuru
Formunda işletme tarafından talep edilmiş ve kurul tarafından uygun bulunmuş
olmak kaydıyla, faaliyet icra tarihinin ve fatura tarihinin proje süresi içinde
olması şartı dikkate alınmaz ancak fatura tarihinin proje teklif çağrısının
ilan edildiği tarihten daha önce olması halinde destek ödenmez. Proje başvuru
formu hazırlama danışmanlığı için KOSGEB tarafından ödenecek desteğin üst
limiti proje teklif çağrısında belirtilir.
(6) Proje teklif çağrısında yazılım giderinin destek
kapsamında olduğu çağrılar için; lisanslamanın veya buluttan erişim ile
kullanımın zaman sınırlı olması durumunda da yazılım destek kapsamındadır. Bu
durumda, lisansın veya buluttan erişim ile kullanımın proje süresi içindeki
kullanım bedeli kurul kararı ile desteklenebilir.
(7) Proje teklif çağrısında eğitim, danışmanlık, proje
başvuru formu hazırlama danışmanlığı, test - analiz, belgelendirme giderinin
destek kapsamında olduğu çağrılar için; bu hizmetlerin destek kapsamında satın
alınabileceği hizmet sağlayıcılar, takip eden bentlerde belirtilmiştir.
Belirtilen hizmetler ya da diğer ürün / hizmetlerle ilgili olarak çağrı konusu
özelinde farklı uygulama yapılacaksa, bu husus çağrıda belirtilir.
a) Eğitim hizmeti
alınabilecek hizmet sağlayıcıları
1) Üniversite veya üniversitenin eğitim vermek üzere
kurulmuş birimi / merkezi / enstitüsü
2) Kamu kuruluşu veya kamu kuruluşu tarafından kurulmuş
birim / merkez / enstitü
3) 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamında
kurum açma iznine sahip firma
4) Destek kapsamında edinilen yazılımın satın alındığı /
buluttan erişim hakkının alındığı / zaman sınırlı lisansın alındığı firma veya
yazılımın ana lisans sahibi ya da yazılımın diğer bayileri (edinilen yazılım
konusunda işletmeye verilen eğitim için)
5) Proje teklif
çağrısında belirtilen (varsa) diğer kuruluşlar b) Danışmanlık hizmeti
alınabilecek hizmet sağlayıcıları 1) Üniversite veya üniversitenin danışmanlık
/araştırma vb. hizmetler vermek üzere kurulmuş birimi / merkezi / enstitüsü 2)
Kamu kuruluşu veya kamu kuruluşu tarafından kurulmuş birim / merkez / enstitü
3) TSE Hizmet Yeterlilik Belgesine sahip danışmanlık
4) Teknoloji transfer ofisi / teknoloji geliştirme bölgesi
yönetici şirketi
5) Teknoloji geliştirme bölgesinde/teknoloji transfer
ofislerinde görevlendirilmiş öğretim elemanı veya teknoloji geliştirme
bölgesinde firması bulunan öğretim elemanı
6) KOBİ Danışmanı (Seviye 6) Ulusal Meslek Standardı
kapsamında mesleki yeterlilik belgesine sahip KOBİ danışmanı
7) 5.2.2019 tarih ve 30677 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
KOBİ Rehberliği ve Teknik Danışmanlık Hizmetleri Hakkında Yönetmeliğe göre
yetkilendirilen rehber ve teknik danışmanlar
8) TÜBİTAK Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü (TÜSSİDE)
ile KOSGEB arasında Dijital Dönüşüm Rehber/Danışmanlık Hizmetleri Hakkında
İşbirliği Protokolü kapsamında TÜBİTAK TÜSSİDE tarafından belgelendirilmiş
dijital dönüşüm danışmanları (mevcut durum tespiti, sorun / ihtiyaç belirleme,
stratejileri geliştirme ve proje hazırlama konuları hariç, projenin uygulamaya
geçirilmesi sürecindeki danışmanlık dahildir)
9) Destek kapsamında edinilen yazılımın satın alındığı /
buluttan erişim hakkının alındığı / zaman sınırlı lisansın alındığı hizmet
sağlayıcı veya yazılımın ana lisans sahibi ya da yazılımın diğer bayileri
(edinilen yazılımın işletmeye adaptasyonu konusundaki danışmanlık için)
10) Proje teklif çağrısında belirtilen (varsa) diğer
kuruluşlar / kişiler c) İlgili çağrı kapsamında proje başvuru formu hazırlama
danışmanlığı hizmeti alınabilecek hizmet sağlayıcıları
1) Doktora ve üstü düzeydeki öğretim elemanı
2) KOBİ Danışmanı (Seviye 6) Ulusal Meslek Standardı
kapsamında mesleki yeterlilik belgesine sahip KOBİ Danışmanı
3) 5.2.2019 tarih ve 30677 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
KOBİ Rehberliği ve Teknik Danışmanlık Hizmetleri Hakkında Yönetmeliğe göre
yetkilendirilen rehber ve teknik danışmanlar
4) Proje teklif çağrısında belirtilen (varsa) diğer
kuruluşlar / kişiler
a) Test - analiz hizmeti alınabilecek hizmet sağlayıcıları
1) Üniversite veya
üniversite tarafından test - analiz hizmetleri vermek üzere kurulmuş
laboratuvar /birim / merkez / enstitü
2) Kamu kuruluşu veya
kamu kuruluşu tarafından kurulmuş laboratuvar /birim / merkez / enstitü
3) İlgili test – analiz konularında yurtiçi veya yurtdışı
akredite laboratuvar / test kuruluşu
4) Bilişim
teknolojileriyle ilgili olarak; fonksiyonel test, performans testi, güvenlik
değerlendirmesi ve sızma testi vb. testler konusunda yurtiçi veya yurtdışı
akredite laboratuvar / test kuruluşu veya Türk Standartları Enstitüsü – TSE
onaylı laboratuvar / test kuruluşu
5) Proje teklif çağrısında belirtilen (varsa) diğer
kuruluşlar
d) Belgelendirme hizmeti alınabilecek hizmet sağlayıcıları
1) İlgili belge konusunda Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK)
veya yurt dışı akreditasyon kuruluşu tarafından akredite edilmiş belgelendirme
kuruluşu
2) Türk Standartları Enstitüsü – TSE
3) İlgili belgeyi verme yetkisine sahip kamu kurumu /
kuruluşu ya da ilgili bakanlıkça belirlenen mevzuatına göre yetkilendirilmiş
özel firma
4) Proje teklif
çağrısında belirtilen (varsa) diğer kuruluşlar
(8) Proje teklif
çağrısında personel giderinin destek kapsamında olduğu çağrılar için;
işletmenin asıl işveren SGK sicil numarasına bağlı bir veya birden fazla alt
işveren numarası olması durumunda, personelin proje başladıktan sonra olan SGK
giriş-çıkışlarının ilgili ay içerisinde gün kaybı olmadan gerçekleştirilmesi
gerekir. Aksi durumda, ilgili personel için gün kaybı olan aylara ilişkin
destek ödemesi yapılmaz.
(9) Proje teklif çağrısında yeni personelin destek
kapsamında olduğu çağrılar için; proje başlangıç tarihinden itibaren son 4 ay
içinde işletmede çalışmayan veya proje başlangıç tarihi itibariyle son 30 gün
içinde istihdam edilmiş olan personel yeni sayılır.
Proje süresi, destek üst limit ve oranı
MADDE 7 – (1) Program kapsamında desteklenecek proje süresi
en az 8 ay ve en fazla 24 ay olmak kaydıyla proje teklif çağrısında belirtilir.
(2) İşlemenin projesi kapsamında sağlanan desteğin üst
limiti 500.000 ABD Doları tutarın Türk Lirası (TL) karşılığıdır.
(3) Alt Bileşen 1.1 kapsamında her bir işletme için destek
üst limiti 500.000 ABD Doları tutarın TL karşılığıdır. Bu alt bileşen için
destek oranı, kurul tarafından belirlenen desteklemeye esas tutar üzerinden %
60’tır. Alt Bileşen 1.2 kapsamında, her bir işletme için destek üst limiti
150.000 ABD Doları tutarın TL karşılığıdır. Bu alt bileşen için destek oranı,
kurul tarafından belirlenen desteklemeye esas tutar üzerinden % 70’tir. Dünya
Bankası onayı ile alt bileşenler kapsamında uygulanacak destek üst limitleri
artırılabilir. 06-07 Şubat 2023 tarihli depremlerden etkilenen 11 il ve
ilçelerinde yer alan KOBİler için; hasar derecesine bağlı olarak kurul
tarafından belirlenen desteklemeye esas tutar üzerinden tüm giderler için
uygulanacak destek oranı azami %90’dır.
(4) Proje Teklif
Çağrısında tüm giderler için uygulanacak olan destek oranı, destek türü (geri
ödemeli) ve destek üst limiti belirtilir. Destek üst limiti proje teklif
çağrısında TL olarak ilan edilir ve bu tutar çağrı süresi boyunca Başkanlık
Makamı OLUR’u ile değiştirilmediği sürece geçerlidir.
(5) Personel giderine
ilişkin destek talep edilen personelin; sayısına, niteliğine ve desteklenme
süresine kurul karar verir.
(6) Personel
giderleri desteğinin her bir personel için aylık üst limiti brüt asgari ücretin
2 katıdır. Üst limit hesabında dikkate alınacak brüt asgari ücret tutarı, ücret
bordrosunun ait olduğu ayda geçerli brüt asgari ücrettir.
(7) Destek, istihdam edilecek her bir personel için net
ücret üzerinden hesaplanır ve destek hesaplamasında ikramiye, prim, fazla mesai
ve benzeri ek ödemeler net ücrete dâhil edilmez.
(8) Programda belirlenen destek üst limit ve oranları
dahilinde proje teklif çağrısı özelinde yeni limit ve oranlar belirlenebilir,
destek unsurları kısıtlanabilir.
(9) Destek programı; Alt bileşen 1.1 ve Alt bileşen 1.2
olarak iki alt bileşenden oluşmaktadır: Alt bileşen 1.1 için bütçe 160 milyon
ABD Dolarıdır, Alt bileşen 1.2 için ise 87 milyon ABD Dolarıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru
Destek
Programından yararlanma koşulu
MADDE 8 - (1) Destek programından yararlanılabilmesi için
işletmenin; Türk Ticaret Kanununda tanımlı gerçek veya tüzel kişi statüsünde
olması ve KBS’ de kayıtlı ve aktif durumda olması gerekir. KBS ye kayıt, KOSGEB
Veri Tabanına Kayıt Sürecine İlişkin Usul ve Esaslar çerçevesinde
gerçekleştirilir.
(2) Destek programından, aşağıdaki uygunluk kriterlerini
karşılayan ve proje teklif çağrısında belirtilen sanayi sektörlerinde faaliyet
gösteren işletmeler yararlanabilecektir.
a) Gerekli tüm lisanslara sahip olunması,
b) İşletmenin sermaye sahipliğinin %75 veya daha fazlası ile
en büyük hissedarının özel sektör olması, ayrıca çoğunluk temsilinin (şirketin
oy hakkı ve/veya veto hakkı) kamuya ait sektör (kamu veya kamuya ait kuruluş)
tarafından elde edilmemiş olması
c) Proje teklif çağrısında ilan edilen asgari kredi skorunun
sağlanması ve belgelenmesi
ç) İşletmenin proje bütçesinin üzerinde mali bilanço veya
net satışa sahip olması.
d) Çevresel ve sosyal riskler açısından Çevresel ve Sosyal
Yönetim Sisteminde (ÇSYS) belirlenen izleme kriterlerine göre “düşük” veya
“orta” seviyede olması.
e) En az 2 yıldır faaliyet gösteriyor olması. f) Alt bileşen
1.1 için yıllık enerji tüketiminin en az 20 Ton Eşdeğeri Petrol (TEP) veya
eşdeğer kilowatt saat (kWh) olması.
(3) İşletmenin
İşletme Beyanının güncel olması gerekir. Bu destek programına yalnızca küçük ve
orta büyüklükteki işletmeler başvuru yapabilir. Mikro ölçekli işletmeler
başvuru yapamaz.
(4) İşletmenin mali bilanço veya net satış bilgisi için
onaylı son mali yıl verilerinde yer alan tutarlar dikkate alınır.
(5) İşletmenin kuruluş tarihinin başvuru tarihi itibariyle
en az 2 yıl önce olması gerekir.
(6) Diğer başvuru koşulları proje teklif çağrısında
belirtilir.
Proje Başvurusu
MADDE 9 - (1) İşletme, proje teklif çağrısında belirtilen
hususlar ve takvime uygun şekilde Proje Başvuru Formunu KBS üzerinden
doldurarak varsa proje teklif çağrısında belirtilen başvuruya esas ek belgeleri
yükler ve başvurusunu onaylar.
(2) İşletme tarafından hazırlanacak projenin süresi, en az 8
ay en fazla 24 aya kadar, 4 ay ve katları olacak şekilde proje teklif
çağrısında belirtilen süre sınırlarına uygun olarak başvuruda belirlenir. Proje
Başvuru Formundaki faaliyet-zaman planı, işletme tarafından 4’er aylık dönemler
halinde oluşturulur. (3) İşletme, proje faaliyetlerini varsa proje teklif
çağrısında belirtilen faaliyet ana başlıkları ya da stratejiler kapsamında
belirler veya proje özelinde kendi faaliyetlerini oluşturur.
(4) Proje kapsamında yer alan her bir gider, en çok ilgili
olduğu faaliyet ile ilişkilendirilir.
(5) Proje başvurusunun içermesi gereken asgari gider grubu
sayısı ile ilgili kısıt uygulanacaksa, bu husus proje teklif çağrısında
belirtilir ve bu kısıt başvuruda aranan şart olarak uygulanır.
(6) Başvuru sırasında; proje teklif çağrısında yer alan
başvuru koşullarından, KBS tarafından ilgili kurum/kuruluşlardan web servis
sorgulaması yoluyla alınması mümkün olan bilgilere göre kontrol yapılır ve bu
koşulları taşımayan işletmelerin proje başvurusu yapması KBS tarafından
engellenir.
(7) Proje başvuruları, ilan edilen son başvuru tarihine
kadar işletmenin talebi üzerine ilgili uygulama birimi tarafından KBS üzerinden
düzenlemeye açılabilir.
(8) Proje teklif çağrısında ilan edilen son başvuru tarihine
kadar başvurusunu KBS üzerinden onaylamayan işletmelerin projeleri
değerlendirmeye alınmaz.
(9) Destek programı kapsamında proje başvurusu yapılmış
olması ve/veya taahhütname onaylanmış olması KOSGEB’i taahhüt altına sokmadığı
gibi müracaat edene de bir hak kazandırmaz. 1 08/02/2024 tarih ve 368558 sayılı
OLUR ile değişiklik kabul edilmiştir. Değişiklik öncesi: İşletmenin kuruluş
tarihinin proje teklif çağrısı ilan tarihi itibariyle en az 2 yıl önce olması
gerekir
(10) Başvuruya ilişkin fiyat araştırma belgeleri işletme
tarafından muhafaza edilir. KOSGEB yetkililerince gerek görülmesi halinde talep
edilen her türlü bilgi ve belge ilgililerce ibraz edilir ve gerekli kolaylık
sağlanır.
Proje başvurusunun kontrolü
MADDE 10 - (1)
İşletmeden sorumlu personel tarafından proje teklif çağrısında belirlenen süre
içinde proje başvurusunun, başvuru ve yararlanma koşullarını sağlaması,
dokümantasyon formatına uygun olması, eklerinin bulunması gibi hususların
kontrolü KBS üzerinden yapılarak Proje Kontrol Tablosu hazırlanır. Uygun
durumlarda bazı kontroller KBS üzerinden otomatik olarak yapılabilir.
(2) Proje kontrolü sonucunda, proje ve eklerinde hata
ve/veya eksiklik tespit edilen proje başvuruları KBS üzerinden değişikliğe
açılır. İşletmeye, proje teklif çağrısında belirlenen süre içinde gerekli
düzeltmeleri yapması konusunda KBS aracılığıyla bilgi verilir.
(3) Belirtilen süre
içerisinde KBS üzerinden gerekli düzeltmeleri yapan işletmelerin proje
başvuruları kurul değerlendirmesine alınır.
(4) Süresi içerisinde KBS üzerinden işletme tarafından
onaylanmayan projeler ile proje bütünlüğünü sağlamayacak derecede eksiklikleri
bulunan projeler kurul değerlendirmesine alınmaz. Bu durum KBS üzerinden
işletmelere bildirilir.
(5) Proje başvurusu Proje Kontrol Tablosunda belirlenen
kriterlere göre KBS üzerinden 30 gün içerisinde kontrol edilir.
Destek programından yararlanmaya ilişkin istisnalar
MADDE 11 – (1) Ana
faaliyet kodu, Dünya Bankası Finansmanlı Projelerde Uygun Bulunmayan Sektör ve
Faaliyetler Tablosunda yer alan veya bu tabloda yasaklanan faaliyetlerde
bulunan işletmeler bu programa başvuramaz.
(2) İşletme, program kapsamında Dünya Bankası Satın Alma
Kural ve Düzenlemelerine göre ve bu kapsamda Dünya Bankası Satın Alma ve
Danışmanlık Rehberi veya Dünya Bankası Finansmanlı Yatırım Projelerine İlişkin
Satın Alma Düzenlemelerine2 göre mal/hizmet satın aldığı takdirde destekten
yararlandırılır.
(3) Program kapsamında desteklenecek güneş panelleri ve
güneş enerji sistemi bileşenleri için çevresel ve sosyal yükümlülükleri
çerçevesinde işletme ve üretici/alt yüklenici firma tarafından Dünya Bankası
Güneş Enerji Sistemleri Zorla Çalıştırma Şartlarına İlişkin Beyan Formu’nda yer
alan şartlara uyulması esas olup, bu fıkrada yer alan tüm taraflar tarafından
doldurularak imzalanması gerekmektedir. Ayrıca tüm imzalı formlar işletme
tarafından istenildiğinde sunulacak şekilde muhafaza edilmelidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuruların
Değerlendirilmesi
Proje
başvurularının değerlendirilmesi
MADDE 12 - (1) Kontrol sonucu uygun bulunan projeler,
değerlendirilmek ve karar alınmak üzere kurul sekretaryasını yürüten KOSGEB
birimi tarafından KBS üzerinden kurula iletilir.
(2) Kurul, Yeşil Sanayi Destek Programı Kurul Değerlendirme
Kriterleri Formu doğrultusunda gündemdeki başvuruları değerlendirir.
Değerlendirme çerçevesi, teknik uygulanabilirlik, finansal sürdürülebilirlik,
çevresel etki, sosyal etki, yasal uyum, ölçeklenebilirlik, stratejik uygunluk
ve yenilik gibi çeşitli yönleri içerir.
(3) Kurul, başvuruyu kabul edebilir, reddedebilir veya
yeniden değerlendirme yapmak üzere işletmeden ek bilgi/belge veya düzeltme
talep edebilir.
(4) Kurulun ret gerekçeleri, düzeltme talep ettiği hususlar
veya ek bilgi/belge talepleri KBS üzerinden işletmeye bildirilir.
(5) Düzeltme veya ek bilgi/belge talep edilmesi halinde
işletmeye 30 günden az olmamak kaydıyla süre verilir. Bu durumda başvuru formu
ve ekleri işletme tarafından KBS üzerinden düzeltilerek ek bilgi/belgeler
yüklenir ve kurul kararında belirtilen süre içerisinde onaylanır. Belirtilen
sürede onaylanmayan başvurular KBS üzerinden ret durumuna getirilir.
(6) Proje başvurusu reddedilen işletme, aynı proje için
tekrar başvuru yapamaz.
(7) Başvuru olması halinde kurul, başvurunun kurula sevk
tarihinden itibaren en geç 30 gün içerisinde toplanır.
Kurul oluşumu
MADDE 13 - (1) Destek programı kapsamında sunulan projeleri
değerlendirmek ve karar almak üzere kurul sekreteryasından sorumlu KOSGEB
Birimi tarafından kurul oluşturulur.
(2) Proje teklif çağrısının özelliği dikkate alınarak; kurul
sekretaryasını yürütecek KOSGEB Birimleri, kurulun başvurularını
değerlendireceği KOSGEB birimleri, asil ve yedek üye olarak kurulda görev
alacak KOSGEB personeli Başkanlık Makamı Oluruyla belirlenir ve gerekli
görülmesi halinde yeniden düzenlenir.
(3) Kurul; 1 KOSGEB personeli, 1 öğretim elemanı ve 1 kamu
görevlisi olmayan alanında uzman diğer kişi olmak üzere toplam 3 üyeden oluşur
ve üye tam sayısı ile toplanır.
(4) Başvuruların
değerlendirilmesi dışında; tamamlama, sonlandırma ve benzeri kararlar için
farklı bir kurul oluşturulacaksa bu husus Başkanlık Makamı Olurunda ayrıca
belirtilir.
(5) Kurul üyeleri, kurula başkanlık edecek KOSGEB personeli
ve yedek üyeler Başkanlık Makamı Oluruyla belirlenir.
(6) Kurulda görev alacak bağımsız değerlendiriciler, kurul
sekretaryasından sorumlu KOSGEB birimi tarafından belirlenir. Kurulun
oluşturulmasında bağımsız değerlendiricilerin, ilgili kurulda değerlendirilecek
başvuruların konusuna uygun seçilmesine azami ölçüde dikkat edilir.
Kurulun çalışma esasları MADDE 14 – (1) Giriş ve toplantı
öncesi hazırlık sürecinde aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
a) Kurul sekretaryasından sorumlu KOSGEB birimi, Uygulama
birimi tarafından kurula sevk edilen her bir başvuru dosyası için Dünya Bankası
çevresel ve sosyal durum tespiti işlemini tamamlatır. Durum tespiti sonucu
faaliyetlerinin çevresel sosyal kategorisi düşük ve orta olarak belirlenen
projeler kurul üyelerine gönderilir. Çevresel sosyal kategorisi önemli ve
yüksek çıkan işletmeler Kurul sekretaryasından sorumlu KOSGEB birimi tarafından
KBS üzerinden başvuru aşamasına geri getirilir. Ayrıca çevresel ve sosyal durum
tespiti sonucu, işletmeye bildirilmek üzere uygulama birimine iletilir.
b)Kurul sekretaryasından sorumlu KOSGEB birimi, toplantı
yeri ve zamanını, değerlendirilecek başvuruları, toplantı gündemini ve gündemde
yer alan konulara ilişkin bilgi ve belgeleri toplantı tarihinden en az 7 gün
önce KBS üzerinden kurul üyelerine gönderir
c) Kurul üyeleri, başvuruları önceden inceleyerek bilgi
edinir. Her kurul üyesi, diğer üyelerle veya KOSGEB ile herhangi bir işbirliği
olmaksızın başvuruları değerlendirir ve kurul değerlendirme kriterleri formu
çerçevesinde KBS üzerinden bağımsız olarak puanlar. Kurul üyeleri puanlarını
birbirleriyle veya KOSGEB ile paylaşmaz.
(2) Kurul toplantıları, puanlama ve değerlendirme sürecinde
aşağıdaki hususlar dikkate alınırak Kurul üyeleri, başvuruları değerlendirmek
için Kurul Değerlendirme Kriterleri Formunda yer alan puanlamayı kullanır.
Puanlamalar, başvurunun tüm yönleri göz önüne alınarak bireysel olarak
gerçekleştirilir. Kurul, başvuruları
Yeşil Sanayi Destek Programı Kurul Değerlendirme Kriterleri Formu ile
değerlendirir. Değerlendirme çerçevesi; teknik uygulanabilirlik, finansal
sürdürülebilirlik, çevresel etki, sosyal etki, yasal uyum, ölçeklenebilirlik,
stratejik uygunluk ve yenilik gibi çeşitli yönleri içerir. Değerlendirme
sürecinde, proje önerilerinin kalitesini ölçmek için sistematik bir puanlama
sistemi kullanılır. Bu yöntem, her projenin kapsamlı bir değerlendirmesini yapmak
için her kriter içinde çeşitli yönlerin incelenmesini içerir. Puanlama
aşağıdaki gibi yapılandırılmış olup kriterlere ilişkin detaylar, Yeşil Sanayi
Destek Programı Kurul Değerlendirme Kriterleri Formu içinde belirtilmiştir.
1) Proje Tasarımının Amaç, Hedef, Plan, Sonuç İlişkisi: Bu
kriter altında, proje tasarımı, amaçlar, hedefler ve planlar ile beklenen
sonuçlar arasında denge sağlanması için çeşitli alt kriterlere eşit ağırlık
verilir.
2) Uygulanabilirlik: Bu kriter altında, proje
uygulanabilirliği, planlama ve kaynak uyumu konusunda adil ve önyargısız bir
değerlendirme sağlanması için çeşitli alt kriterlere eşit ağırlık verilir.
3) Sürdürülebilirlik: Bu kriter altında, proje sonrası
sürdürülebilirlik, finansman, çevresel etki ve sosyal durumların kapsamlı bir
şekilde değerlendirilmesinin sağlanması için çeşitli alt kriterlere eşit
ağırlık verilir.
4) Bütçe ve Risk Yönetimi: Bu kriter altında, proje
maliyetlerinin uygunluğu, giderlerin yerindeliği, büyüme potansiyelinin ve risk
yönetimi önlemlerinin adil bir şekilde değerlendirilmesinin sağlanması için
çeşitli alt kriterlere eşit ağırlık verilir.
5) Çağrı için Özel Kriterler: Bu kriter altında, projenin
ulusal yasalara ve düzenlemelere uygunluğunun, yenilik ve verimlilik artışı
potansiyelinin adil bir değerlendirmesinin sağlanması için çeşitli alt
kriterlere eşit ağırlık verilir.
(3) Başvuruların puanlanmasında aşağıdaki hususlar dikkate
alınır:
a) Bireysel Puanlama:
Kurul üyeleri, Kurul toplantısından önce her başvuruyu bireysel olarak puanlar.
b) Kurul Toplantısı: Puanlama sonrasında kurul üyeleri bir
araya gelir.
c) Başvuru İncelemesi: Başkan ve üyeler her başvuruyu tek
tek inceler. Başkan her başvuru için kendi puanını açıklar.
ç) Kurul Üye
Puanları: Kurul üyeleri aynı başvuru üzerinde sırayla puanlarını açıklar.
d) Kurul Gündemine Dahil Etme ve Reddetme Kriterleri: Kurul
puanlamasına dayanarak ortalama puanı 45in altında olan projeler reddedilir.
Kurul üyelerinin puanlamasına dayanarak ortalama puanı 45 veya daha yüksek olan
projeler kurul toplantı gündemine dahil edilir.
(4) Kurul üye
puanları arasındaki fark 20 puan ve altında ve ortalama puan 60 ve üstündeyse
başvuru onaylanır, kurul karar formu hazırlanır ve harcama kalemlerinin ve
maliyetlerinin uygunluğunu değerlendirilir. Diğer projeler için, kurul üyeleri
başvuruyu tekrar inceler, puan farklarının kaynağını belirlemeye çalışır. Kurul
Değerlendirme Kriterleri Formunda yer alan her kriter puanı ve alt kriterlerin
puanı için gerekçelerini sunar. Her kurul üyesi değerlendirmesini sunduktan
sonra başkan kurul üyelerini nihai puanlarını vermeye davet eder. Üç üyenin
nihai puanları sonrasında üyeler arası puan farkı 20 puan ve altına düşerse ve üç
puanın ortalaması 60 veya daha yüksekse, başvuru onaylanır ve ilk puan farkının
nedeni, kurul toplantısının tutanaklarında belirtilir.
(5) Kurul esnasında,
kurul üyeleri arasındaki son puan farkı hala 20 puanın üzerinde ise, kurul
başvuru sahibinin başvurusuna ilişkin yazılı olarak ek bilgi/belge veya
düzeltme talep eder. Başvuru sahibine talep edilen bilgiyi sağlaması için en az
30 gün süre verilir. Başvuru, aynı prosedürü kullanarak bir sonraki kurul
toplantısında tekrar incelenir.
(6) Kurul üyeleri değerlendirmeleri neticesinde her bir
başvuru için nihai puanlarını verir. Nihai puanlar, belirlenen kriterlere uygun
olarak finansman kararları veya proje seçimi için temel oluşturur.
(7) Hesap verilebilirlik ve şeffaflığı sürdürme amacı ile
Kurul süreci; bireysel puanlar, tartışma notları ve nihai kararları içerecek
şekilde belgelenir.
(8) Kurul toplantı
gündemine alınacak "Program Başvuru Dosyası" veya "Kurul
Tarafından Talep Edilen Düzeltme veya Ek Bilgi/Belge " dışında bir konu
varsa, Kurul sekreteryasından sorumlu olan KOSGEB Birimi Yeşil Sanayi Destek
Programı Kurul Bilgilendirme Formunu hazırlar. Bu ekler, işletme ve proje
hakkında bilgileri, gündem konusunu, önceki revizyonları, ödenen destek
miktarını, bekleyen destek miktarını, gündem konusu ile ilgili uygulama biriminin
görüşünü ve gündem konusuyla ilgili diğer konuları içerir ve form kurul
üyelerine gönderilir.
(9) Kurul tarafından değerlendirilmesi uygulama esaslarında
açıkça belirtilmeyen konular, kurula sunulamaz.
(10) Kurul toplantıları fiziksel veya elektronik ortamda
düzenlenir. Kurulun toplanma usulleri, kurul üyelerine iletilir.
(11) Tüm başvurular
dosya üzerinden, işletme kurula davet edilmeksizin değerlendirilir.
(12) Kurul toplantıları sesli veya görüntülü kaydedilebilir.
Ses ve video kayıt süreçleri, Başkanlık tarafından belirlenecek kriterlere
uygun olarak gerçekleştirilir.
(13) Başvuru değerlendirmesi dışındaki konularda kararlar
için çoğunluk oyu gereklidir.
(14) Kurul sekreteryası, kurul gündemini başvuruların
durumuna göre belirleyecektir.
(15) Kurul tarafından alınan kararlar, kurul üyeleri
tarafından e-onay/e-imza/imza ile onaylanır ve kaydedilir. Bu kararlar, proje
ile ilgili reddetme veya revizyon nedenleri, varsa izleme tarihleriyle
birlikte, kurul karar tarihinden itibaren 15 gün içerisinde işletmeye KBS
aracılığıyla iletilir. Projenin reddedilme veya revize edilme nedenleri Kurul
Karar Formunda belirtilir.
(16) Kurul, başvuru ile ilgili olarak başvuruyu inceleyen
ilgili personelin görüşlerini alabilir. Alınan her türlü görüş, öneri, bilgi,
belge ve raporlar istişari mütalaa niteliğinde olup karar kurul tarafından
verilir.
(17) Başvuruların incelenmesi, kurul değerlendirmesi ve
izleme süreçlerinin herhangi birinde görev alanlar aynı başvuruya ilişkin bu
fıkrada belirtilen diğer süreçlerde görev alamaz, başvuru kapsamında
yararlanıcıya hizmet sağlayamazlar. 3 08/02/2024 tarih ve 368558 sayılı OLUR
ile değişiklik kabul edilmiştir. Değişiklik öncesi: Kurul üye puanları
arasındaki fark 20 puanın altında ve ortalama puan 60 ve üstündeyse başvuru
onaylanır, kurul karar formu hazırlanır ve harcama kalemlerinin ve
maliyetlerinin uygunluğunu değerlendirilir. Diğer projeler için, kurul üyeleri
başvuruyu tekrar inceler, puan farklarının kaynağını belirlemeye çalışır. Kurul
Değerlendirme Kriterleri Formunda yer alan her kriter puanı ve alt kriterlerin
puanı için gerekçelerini sunar. Her kurul üyesi değerlendirmesini sunduktan
sonra başkan kurul üyelerini nihai puanlarını vermeye davet eder. Üç üyenin
nihai puanları sonrasında üyeler arası puan farkı 20 puanın altına düşerse ve
üç puanın ortalaması 60 veya daha yüksekse, başvuru onaylanır ve ilk puan
farkının nedeni, kurul toplantısının tutanaklarında belirtilir.
(18) Bağımsız değerlendiricilerden, KBS aracılığıyla,
Gizlilik ve Tarafsızlık Taahhütnamesi alınır.
(19) Kurulda görevlendirilen üyeler, değerlendirmelerinde,
başvuru kapsamında talep edilen gider/harcama kalemlerinin; gerekliliği,
yerindeliği ve maliyetlerin uygunluğu gibi hususları da incelemek ve
değerlendirmek ile yükümlüdür.
(20) Kurul üyeleri görevlerinin yerine getirilmesinde; kamu
yararını gözetmeyi, eşitliği, sürekli gelişimi, katılımcılığı, saydamlığı,
tarafsızlığı, dürüstlüğü, hesap verilebilirliği, öngörülebilirliği ve hizmette
yerindeliği esas alır.
(21) İşletme sahipleri, ortakları, çalışanları ile bunların
eşi, annesi, babası, kardeşi veya çocuğu olanlar ilgili projenin
değerlendirildiği kurullarda, izleme ve rapor hazırlama süreçlerinde görev
alamaz.
(22) Kurulda
görevlendirilen üyelerin kurul faaliyetleri ile ilgili yaptığı işlerde gizlilik
esastır.
(23) Kurul tarafından onaylanan her proje için, onaylanan
proje bütçesi kadar tutar toplam program bütçesinden ayrılır.
(24) Toplam program bütçesine ulaşıldığında, yeni proje
başvurusu kabul edilmez. Ancak program kapsamında projeleri tamamlanan
işletmelere yapılan ödeme gerçekleşmeleri onaylanan destek tutarına erişmediği
durumda gerçekleşmeyen tutarlar dahilinde yeni proje başvurusu alınmaya devam
edilir.
(25) Toplam program bütçesine ulaşıldığında, ilgili program
tamamlanmış kabul edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Taahhütname
Taahhütname
MADDE 15 - (1) Proje başvuru aşamasında idari, mali ve
hukuki taahhütleri içeren taahhütname işletme tarafından KBS üzerinden
onaylanır. Taahhütname, başvuru ile birlikte evrak kaydına alınır.
Taahhütnamenin onaylanmış olması, KOSGEB’i taahhüt altına sokmadığı gibi,
müracaat eden açısından da kazanılmış hak teşkil etmez.
(2) Desteklemeye ilişkin ilk kurul kararının evrak kaydına
alındığı tarih, projenin başlangıç tarihi olarak kabul edilir.
(3) Herhangi bir destek ödemesi veya erken ödeme yapılmamış
olması şartıyla; proje başlangıç tarihinden itibaren 2 ay içinde işletmenin
onaylanan projesi kapsamında destekten yararlanmak istemediğine dair yazılı
olarak talepte bulunması halinde, proje başvurusu ilgili uygulama birimi
tarafından iptal edilir. Aksi halde işletme, onaylanan projesi kapsamında
destekten yararlanmış sayılır.
(4) Proje başlangıç tarihi itibariyle KOBİ niteliği taşıyan
işletmeler sonraki yıl İşletme Beyanına göre KOBİ niteliğini kaybetseler bile
proje destekleri kazanılmış hak olarak değerlendirilir ve işbu uygulama
esaslarında belirtilen diğer hükümlere uygun olmak kaydıyla projeler
sürdürülerek ödemeler yapılabilir. Bununla birlikte, işletme başvurusunu sistem
üzerinden onayladığı ilk tarihte İşletme beyanına göre küçük veya orta ölçekli
ise başvurunun kontrolü veya değerlendirilmesi sürecinde ölçek değiştirmiş
olması destekten yararlanmasına engel teşkil etmez.
ALTINCI BÖLÜM
Revizyon
Proje Revizyonu
MADDE 16 - (1) İşletme, proje uygulama sürecinde; proje
faaliyetleri, faaliyet - zaman planı, proje süresi ve giderleri için proje
teklif çağrısında belirlenen esaslar dahilinde revizyon talep edebilir.
Revizyon talebi, 12 aydan kısa süreli projelerde 1 kez, 12 ay ve daha uzun
süreli projelerde en fazla 2 kez yapılabilir.
(2) İşletme en erken proje başlangıç tarihinden 4 ay sonra
KBS üzerinden projesinin değişikliğe açılmasını talep edebilir. Proje,
işletmeden sorumlu personel tarafından 7 gün içinde KBS üzerinden değişikliğe
açılır.
(3) İşletme, revizyon talebini ve projedeki değişiklikleri
KBS üzerinden Proje Revizyon Talep Formuna işler ve proje süresi tamamlanmadan
en geç 2 ay öncesine kadar sistem üzerinden formu onaylar. Formdaki düzeltme
işlemleri revizyon talep sayısını arttırmaz. Düzeltme işlemleri gerekçesiyle
Proje Revizyon Talep Formunun işletme tarafından onaylanabileceği son tarih
aşılamaz.
(4) Değişikliğe açılmış durumdaki proje, işletmenin talep
etmesi halinde uygulama biriminin bildirimi üzerine bilgi işlemden sorumlu
KOSGEB birimi tarafından değişikliğe açılmadan önceki haline göre onaylı hale
getirilir. Bu durumda revizyon talep hakkı kullanılmış sayılmaz.
(5) İşletme, desteklemeye ilişkin ilk kurul kararındaki
toplam destek tutarında artış olacak şekilde revizyon talep edemez, etmesi
durumunda kurul tarafından toplam destek tutarında artış olacak şekilde karar
alınamaz.
(6) Destek ödemesinden sonra bu ödemeye konu olan gider için
revizyon talep edilemez.
(7) Revizyon talebi 15 gün içinde Kurul Bilgilendirme Formu
ile birlikte KBS üzerinden kurul sekretaryasından sorumlu KOSGEB birimine
iletilir.
(8) Revizyon talebi, kurul sekretaryasından sorumlu KOSGEB
birimi tarafından değerlendirilmek üzere KBS üzerinden kurula sunulur.
(9) Kurul tarafından proje teklif çağrısında belirlenen
kriterler dikkate alınarak revizyon talebi değerlendirilir. Revizyon talebi;
işletmenin revizyon talebini onaylamasından itibaren en geç 45 gün içerisinde
sonuçlandırılır.
(10) Revizyon talebi kapsamında, proje teklif çağrısında
belirtilen proje süresi üst sınırı dikkate alınmaksızın, kurul kararı ile bir
defaya mahsus 4 ay ek süre verilebilir.
(11) Revizyon talebine ilişkin kurul kararı Kurul Karar
Formuna işlenir, kurul üyelerine e-onay/e-imza/imza ile onaylatılarak evrak
kaydına alınır. Kurul kararı işletmeye bildirilmek üzere ilgili uygulama
birimine iletilir veya kurumsal evrak kayıt programından ilgili uygulama
birimine yönlendirilir. Kurulun kararının evrak kaydına alındığı tarihten
itibaren 15 gün içerisinde kurul kararı KBS üzerinden işletmeye bildirilir.
Bildirimde, reddetme veya revizyon nedenleri ve varsa proje süresindeki
artıştan kaynaklanan teminat süresi değişikliği ile ilgili bilgi de verilir.
(12) Revizyon başvurusunun işletmeden sorumlu personel
tarafından değişikliğe açılmasından itibaren revizyon talebine ilişkin kurul
kararı evrak kaydına alınıp onaylanana kadar destek ödemesine ilişkin KBS
üzerinden işlem yapılamaz.
(13) Kurul revizyon kararı ile revize edilen gider kalemleri
için; proje teklif çağrısında belirtilen uygun süreler içinde satın alınmış
olmak kaydıyla, revizyon talep tarihi veya kurul kararı tarihi dikkate
alınmaksızın destek ödemesi yapılabilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
İzleme, Sonlandırma ve Tamamlama
Proje süresince izleme
MADDE 17 - (1) Destek kapsamına alınan her bir projenin
faaliyet aşamaları ile proje sonucunun izlenmesi ve değerlendirilmesi, kurulun
kabul ettiği projeye uygun olarak proje süresince ve sonrasında olmak üzere
işletmeden sorumlu personel tarafından yapılır.
(2) Projesi onaylanan işletme için, projenin izleme takvimi
KBS üzerinden kurul kararı ile birlikte işletmeye bildirilir.
(3) İşletmeden sorumlu personel, proje süresi içerisinde
proje başlangıç tarihinden itibaren dörder aylık uygulama dönemlerini esas
alarak projeyi Dönemsel İzleme Formu ile izler. Kurul kararında bulunan hizmet
alımı gider grubu veya diğer gider grubu kapsamında harcama yapılmışsa, işletme
tarafından hazırlanan Hizmet Alımları Gerçekleşme Raporunu işletmeden temin
eder. Dönemsel İzleme Formunu ve Hizmet Alımları Gerçekleşme Raporunu KBS’ye
kaydeder.
(4) Dönemsel İzleme Formunun izlemeye esas uygulama
döneminin bittiği tarihten itibaren en geç 1 ay içerisinde KBS’ye kaydedilmesi
esastır.
(5) İşletmeden sorumlu personel;
a) Proje
faaliyetlerinin gerçekleşme ve faaliyet-zaman planına uygunluk durumunu ve
kurul tarafından destekleme kararı alınan giderlere ilişkin gerçekleşmeleri ve
projenin genel durumunu değerlendirir.
b) Gerçekleşen giderlerin asgari nitelikleri ve/veya teknik
özellikleri karşılamaması durumunda bu hususu Dönemsel İzleme Formunda
belirtir.
c) İşletmenin; kurul kararında bulunan hizmet alımı gider
grubu veya diğer gider grubu kapsamında harcaması bulunduğunu beyan etmesine
rağmen Hizmet Alımları Gerçekleşme Raporunu sunmaması ya da raporda yeterli
bilgi bulunmaması durumunda, ilgili giderlerin tespitinin yapılamadığını
Dönemsel İzleme Formunda belirtir. Bu kapsamdaki giderleri; varsa sonraki
dönemlere ilişkin izlemede, işletmenin sunduğu rapora göre sonraki dönemlerin
Dönemsel İzleme Formunda değerlendirir.
ç) Proje başvuru formu hazırlama aşamasında danışmanlık
hizmeti alınmış ise bu husus ilk döneme ilişkin izleme sırasında sunulacak olan
Hizmet Alımları Gerçekleşme Raporunda belirtilmelidir. Aksi halde, bu gidere
ilişkin ödeme yapılmaz.
d) Gerçekleşmeyen faaliyetleri değerlendirerek söz konusu
faaliyetlerin;
1) Projenin
ilerleyişini önemli ölçüde etkilemeyeceği değerlendiriliyorsa buna ilişkin
görüşünü,
2) Projenin ilerleyişini önemli ölçüde etkileyecek bir
faaliyet olmasına rağmen bir sonraki faaliyet döneminde gerçekleştirilebileceği
değerlendiriliyorsa buna ilişkin görüşünü,
3) Belirlenen dönemde gerçekleştirilmemesinin projenin
başarılı sonuçlanmasına engel olabileceği değerlendiriliyorsa kurula sevk
edilmesine ilişkin görüşünü, Dönemsel İzleme Formunda belirtir. e) Son döneme
ilişkin Dönemsel İzleme Formunda ayrıca projenin başarıyla tamamlanıp
tamamlanmadığına ilişkin değerlendirmesini belirtir.
(6) Kurul tarafından destekleme kararı alınan giderler ve
proje faaliyetleri işletme imkânları veya farklı kaynaklarla da
gerçekleştirilebilir.
(7) Kurul tarafından
destekleme kararı alınmayan giderler ve sadece bu giderler ile
ilişkilendirilmiş faaliyetler izlenmez.
(8) İşletmeden
sorumlu personel tarafından proje süresinin bitiminden sonraki 30 gün
içerisinde geri ödeme takvimi işletmeye KBS üzerinden bildirilir.
Sonlandırma
MADDE 18 - (1) Dönemsel İzleme Formunda projenin
ilerleyişini önemli ölçüde olumsuz etkileyecek hususlar dolayısıyla projenin
kurula sevk edilmesi gerektiğine ilişkin bir değerlendirme yapılmışsa, bu
hususlar kurul tarafından değerlendirilerek projenin devamına veya
sonlandırılmasına karar verilir.
(2) Proje süresinde işletmenin devri veya başka bir işletme
ile birleşmesi hususu işletme tarafından uygulama birimine bildirilir. Bu husus
kurul tarafından değerlendirilerek projenin devamına veya sonlandırılmasına
karar verilir.
(3) İşletmenin tasfiyesinin başlaması veya kapanması halinde
proje kurul kararıyla sonlandırılır.
(4) Projenin
sonlandırılması durumunda işletmenin durumu kurul tarafından değerlendirilir.
Kurula sunulan bilgi ve belgeler doğrultusunda yapılan değerlendirme
neticesinde, sonlandırmanın; işletmenin kastı veya ağır kusuru bulunmaksızın
faaliyetlerini engelleyecek nitelikte ölüm, ağır kaza, ağır hastalık,
tutukluluk, yangın, deprem, su basması, hırsızlık, finansal yetersizlik,
projenin başarılı sonuçlanma ihtimalinin ortadan kalktığına ilişkin
değerlendirme içeren Dönemsel İzleme Formu veya kurul tarafından uygun bulunan
buna benzer gerekçeler nedeniyle oluştuğuna karar verilmesi halinde yapılan
geri ödemeli destekler sürecine uygun olarak tahsil edilir. Aksi takdirde
yapılan destek ödemeleri sonlandırmaya ilişkin kurul karar tarihinde muaccel
hale gelir ve ödeme tarihinden itibaren işleyecek yasal faizi ile birlikte
tahsil edilir. Bu kapsamda, geri ödemeli desteklerin tahsili için işletmeye
(teminatın KGF’den alınması durumunda ayrıca KGF’ye) yazı ile; borcunu tebliğ
tarihini (yazının muhataba ulaştığı tarih) takip eden 7 gün içinde yasal faizi
ile birlikte ödemesi gerektiği, ödemediği takdirde teminatının nakde
çevrileceği bildirilir. Buna rağmen faiziyle birlikte ödeme yapılmadığı
takdirde; borç, destek ödeme tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faiziyle
birlikte teminat nakde çevrilmek suretiyle ve varsa faizden dolayı teminatın
karşılamadığı tutarlar işletmeden ayrıca iade alınmak ya da yasal takip
başlatılmak suretiyle tahsil edilir.
(5) Projesi sonlandırılan işletme, sonlandırmaya ilişkin
kurul kararından itibaren 2 yıl süreyle, program kapsamında KOSGEB tarafından
ilan edilecek proje teklif çağrılarına proje başvurusunda bulunamaz.
Sonlandırmaya ilişkin kurul kararının proje süresinin bitiş tarihinden sonra
alınması durumunda iki yıllık sürenin başlangıcı olarak proje süresinin bitiş
tarihi esas alınır.
Projenin tamamlanması MADDE 19 - (1) İşletme tarafından,
proje süresinin bitiş tarihinden 1 yıl sonraki en geç 1 ay içerisinde Proje
Sonuç Raporu hazırlanır ve KBS üzerinden sunulur. Süresi içinde Proje Sonuç
Raporunun sunulmaması durumunda; KBS üzerinden yapılan bildirim tarihinden
itibaren 15 gün içerisinde işletmenin, raporu KBS üzerinden sunması gerekir.
İşletmenin Proje Sonuç Raporunu verilen ek süre içerisinde de KBS üzerinden
sunmaması halinde kurul tarafından projenin başarı ile tamamlanmadığına karar
verilir ve varsa bekleyen destek ödemeleri yapılmaz.
(2) Proje Sonuç Raporu, Dönemsel İzleme Formları, Kurul
Bilgilendirme Formu ve Proje Sonrası İzleme Formu ile birlikte değerlendirilmek
üzere KBS üzerinden kurula sunulur. Proje Sonuç Raporu kurul tarafından; proje
bütünlüğü, faaliyetlerin gerçekleşme durumu, gerçekleşmeyen faaliyetlerin proje
başarısına olan etkisi ve projenin beklenen sonuçlarına genel olarak ulaşma
durumu gibi hususları dikkate alarak değerlendirilir ve projenin başarı ile
tamamlanıp tamamlanmadığına karar verilir. Kurul kararı işletmeye KBS üzerinden
bildirilir.
(3) Projenin başarılı tamamlandığına karar verilmemesi
durumunda, Proje Sonuç Raporunun süresi içinde veya varsa verilen ek süre
içinde sunulmuş olması şartıyla; uygun bulunan faaliyetlere ilişkin destek
ödemeleri yapılır.
(4) Son izleme dönemine ilişkin Dönemsel İzleme Formunda
projenin ilerleyişini önemli ölçüde olumsuz etkileyecek hususlar dolayısıyla
projenin kurula sevk edilmesi gerektiğine ilişkin bir değerlendirme yapılmış
ise kurul öncelikle projenin sonlandırılması hususunu görüşerek karar verir.
Sonlandırma kararı verilmemişse projenin başarı ile tamamlanıp tamamlanmadığına
karar verilir.
(5) Projenin başarılı tamamlanmasına veya tamamlanmamasına
karar verilmesi durumunda; geri ödemeli destekler sürecine uygun olarak tahsil
edilir.
Proje sonrası izleme
MADDE 20 - (1) Proje süresinin bitiş tarihinden 1 yıl sonra
ve proje tamamlama kurulundan önce işletmeden sorumlu personel tarafından Proje
Sonrası İzleme Formu düzenlenerek izleme yapılır.
(2) Proje Sonrası İzleme Formunda yer alan bilgilerden idari
kayıtlardan elektronik ortamda temin edilebilecek olanlar KBS üzerinden
otomatik olarak alınır.
(3) Program Sonrası İzleme Formu ile alınan bilgiler
uygulama birimi tarafından KBS’ye yüklenir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Destek Ödemeleri,
Erken Ödeme, Geri Ödeme ve Teminat
Destek Ödemeleri
MADDE 21 - (1) Dönemsel İzleme Formunun işletmeden sorumlu
personel tarafından KBS’ye kaydedilmesinin ardından Ödeme Talep Formu işletme
tarafından KBS üzerinden doldurulur ve eki ödeme belgeleri yüklenerek ödeme
talep edilir.
(2) Dönemsel İzleme Formunda gerçekleştiği belirtilen
giderler için ödeme talep edilebilir.
(3) Değerlendirilmek üzere kurula sevk edilen projelerle
ilgili olarak projenin devamı yönünde karar alınmadan ödeme talep edilemez.
(4) Yasal limitlerin üzerinde vadesi geçmiş ve tecil ya da
taksitlendirmesi yapılmamış vergi ve Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) borcu olan
işletmelere ilgili dönem için destek ödemesi yapılmaz. Ancak, işletmenin SGK
ve/veya vergi borcu nedeniyle yapılamayan destek ödemeleri, SGK ve/veya vergi
borcunun ödenmesi/tecil/taksitlendirme işlemlerinin program süresi içerisinde
tamamlanması halinde yapılır.
(5) Destek ödeme talebinde bulunulabilmesi için, destek
kapsamındaki giderlere ilişkin bedellerin işletme tarafından banka / PTTBank
aracılığıyla ödenmesi esas olup, vadeli işlemler dâhil olmak üzere ödemenin
tamamlanmış olması gerekir. Banka kredi kartı ile yapılan taksitli/vadeli
ödemelerde, vade sonu dikkate alınmaksızın ödeme tamamlanmış sayılır.
(6) Banka / PTTBank aracılığıyla ödemeden kastedilen,
bankacılık enstrümanları ile yapılan her türlü ödemedir (dekont ya da hesap
ekstreleriyle belgelendirilmek şartı ile kredi kartı, çek, ciro edilemez senet
vb.). Ödemenin hizmet sağlayıcıya üçüncü kişiler tarafından banka / PTTBank
aracılığıyla yapılması durumunda, dekontta; ödemenin kimin borcuna karşılık
yapılmış olduğu veya ilgili fatura tarihi ve numarası bilgilerinin bulunması,
dekontta bu bilgilerin eksik/yetersiz olduğu hallerde işletmenin borcunun
ödendiğini gösteren hizmet sağlayıcı yazısının ayrıca sunulması gerekir.
İşletmenin ciro ettiği çek ile yapılan ödemelerde, çek fotokopisi ya da hizmet
sağlayıcı imzalı çek giriş belgesi ile birlikte işletmenin borcunun ödendiğini
gösteren hizmet sağlayıcı yazısının sunulması gerekir.
(7) Destek ödeme talebi; proje süresinin bitiş tarihinden
itibaren 4 ay sonrasına kadar yapılmalıdır. Bu sürenin sonundan itibaren 2 ay
içerisinde mazereti ile ödeme talebinde bulunan işletmenin mazereti uygulama
birimi tarafından uygun bulunursa ödeme talebi işleme alınır. Bu fıkrada
belirtilen sürelerin dışında yapılan ödeme talepleri işleme alınmaz.
(8) Desteklenen mal ve hizmet alımına ilişkin ödeme
belgeleri ile mal ve hizmet içeriğine ilişkin belgeler yararlanıcı tarafından
muhafaza edilir. KOSGEB ve/veya yetkili kişi ve/veya kurum/kuruluşlarca gerek
görülmesi halinde ödeme öncesi veya sonrasında talep edilen her türlü bilgi ve
belge işletme tarafından ilgililere ibraz edilir ve gerekli kolaylık sağlanır.
(9) Giderlere ilişkin harcamaların/faturaların hangi süreler
içerisinde gerçekleştirileceğine ilişkin hususlar proje teklif çağrısında
belirtilir ve ilgili süreler içerisinde gerçekleşmesi durumunda Banka / PTTBank
dekontun tarihlerine bakılmaz. Ayrıca banka kredi kartı ile yapılan
taksitli/vadeli ödemelerde kredi kartı ödeme işlemi tarihine de bakılmaz.
(10) Projesi sonlandırılan, tasfiyesi başlayan veya kapanan
işletmelere ödeme yapılmaz.
(11) İşletmeden sorumlu personel tarafından Uygulama
Esaslarında tanımlı işlem adımlarına göre süreç kontrolü yapılarak Destek Ödeme
Oluru hazırlanır ve uygulama birimi müdürünün oluruna sunulur. Destek Ödeme
Oluru hazırlanırken Destek Programı Dönemsel İzleme Formu dikkate alınır.
(12) Ön mali kontrole tabi tutulan destek ödemeleri, KOSGEB
Ön Mali Kontrol İşlemleri Yönergesinde belirtilen ödeme belgeleri ile birlikte
Ödeme Emri Belgesinin eki olarak, Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı İç
Kontrol Müdürlüğüne, tabi tutulmayanlar ise Merkez Muhasebe Müdürlüğüne
gönderilir.
(13) Merkez Muhasebe Müdürlüğü tarafından ödeme; işletmenin
belirttiği banka hesabına yapılır.
(14) İşletme; sahip ve ortakları ile bunların eşinden,
annesinden, babasından, kardeşinden, çocuğundan ve bunların sahibi/ortağı
olduğu işletmelerden destek kapsamında mal/hizmet satın alamaz. Böyle bir
durumun tespit edilmesi durumunda destek ödemesi yapılmaz, ödeme yapıldıktan
sonra tespiti halinde ise KOSGEB Uygunsuzluk Yönergesine göre işlem yapılır.
(15) Ödemeye esas belgelerde destek tutarı hesaplanırken
vergi, harç ve benzeri giderler destek kapsamı dışında tutulur.
(16) Destek tutarı, desteklenecek gider kalemleri dikkate
alınarak fatura tutarı üzerinden yapılan hesaplamalar sonucunda belirlenir.
Ancak hesaplanan destek tutarı, kurul tarafından gider kalemi için belirlenen
desteklemeye esas tutar üzerinden hesaplanacak destek tutarını ve destek üst
limitlerini aşamaz.
(17) Kurulun desteklenmesine karar verdiği her bir gidere
ait özellikler; asgari nitelikleri ve/veya teknik özellikleri ifade eder.
Uygulama birimi tarafından, gerçekleşen gider kaleminin;
a) Kurul kararındaki asgari şartları taşıması durumunda, söz
konusu gider kalemine ilişkin kurulun belirlediği desteklemeye esas tutar
dikkate alınarak destek ödemesi yapılır.
b) Kurul kararındaki asgari şartları taşımaması durumunda
ise; uygulama birimi tarafından bu husus kurula sunulur. Gerçekleşen giderin
asgari nitelikleri ve/veya teknik özellikleri ve desteklemeye esas tutarı kurul
tarafından yeniden değerlendirilir ve uygun bulunan giderler için destek
ödemesi yapılabilir.
(18) Kamu Kurumu, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşu
ve yurt dışı hizmet alımlarında yurt dışı hizmet sağlayıcısı tarafından fatura
düzenlenemediği durumlarda ücretin ödendiğini gösteren belge ödeme belgesi
olarak kullanılır.
(19) Destek kapsamında satın alınan mal ve hizmetlerde
bedelin faturada sadece döviz cinsinden belirtilmesi durumunda, “Gösterge
Niteliğindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kurları” tablosunda yer alan
döviz alış kuru üzerinden faturanın düzenlendiği tarih esas alınarak Türk
Lirası olarak ödeme yapılır. Söz konusu tabloda yer almayan kurlar için ise
“Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca Alım Satıma Konu Olmayan Dövizlere
İlişkin Bilgi Amaçlı Kur Tablosu” Türk Lirası karşılığı kullanılır.
(20) Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından döviz
kurunun belirlenmediği (resmi tatiller, hafta sonları ve yarım gün çalışılan)
günlerde düzenlenen faturalarda, söz konusu günlerden önceki ilk iş gününde
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından yayınlanan tablolar dikkate
alınır.
Erken ödeme
MADDE 22 – (1) İşletmenin talep etmesi halinde, teminat
karşılığında erken ödeme yapılabilir. Erken ödeme tutarı, projenin kabul
edildiği ilk kurul kararında belirtilen tahmini geri ödemeli destek tutarının
%50’sini geçemez. Erken ödeme ve mahsup işlemlerinde, KOSGEB Destek Programları
Erken Ödeme Usul ve Esasları uygulanır.
Geri ödemeli desteklerde geri ödeme
MADDE 23 – (1) Geri ödemeli destekler kapsamında yapılacak
geri ödemeler, proje süresinin bitiş tarihinden sonra 12 ayı ödemesiz olmak
üzere, dörder aylık dönemler halinde 6 eşit taksitte yapılır. İlk taksitin geri
ödeme tarihi, proje süresinin bitiş tarihinden sonraki 12 aylık süreyi takip
eden ilk iş günüdür.
(2) Proje süresinin bitiş tarihinin değişmesi durumunda,
geri ödeme takvimi yeniden belirlenir ve işletmeye KBS üzerinden bildirilir.
Projenin, proje süresi bitiş tarihinden önce sonlandırılması durumunda,
sonlandırmaya ilişkin kurul kararı tarihinde proje süresi bitmiş sayılır ve
geri ödeme takviminin yeniden belirlenmesinde bu bitiş tarihi esas alınır.
(3) Geri ödemeli desteklerde, geri ödemeler zamanında
ödendiği takdirde faiz ve komisyon uygulanmaz.
(4) Geri ödemeli destek kapsamında taksitlerden herhangi
birinin vadesinde ödenmemesi halinde, işletmeye (teminatın KGF’den alınması
durumunda ayrıca KGF’ye) yazı ile, borcunu vadesinde ödemediği, tebliğ tarihini
(yazının muhataba ulaştığı tarih) takip eden 7 gün içinde ilgili taksite
ilişkin geri ödeme tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faiziyle birlikte
borcunu ödemesi gerektiği, belirtilen sürede yasal faiziyle birlikte ödemenin
yapılmaması halinde borcun tamamının (ilgili taksit ve kalan taksitlerin
tamamı) muaccel hale geleceği ve teminatının nakde çevrileceği bildirilir. Buna
rağmen faiziyle birlikte ödeme yapılmadığı takdirde; borç, borcun muaccel hale
geldiği tarihten itibaren hesaplanacak yasal faiziyle birlikte teminat nakde
çevrilmek suretiyle ve varsa faizden dolayı teminatın karşılamadığı tutarlar
işletmeden ayrıca iade alınmak ya da yasal takip başlatılmak suretiyle tahsil
edilir.
Geri ödemeli desteklere ilişkin teminat mektubu ve kefalet
mektubu
MADDE 24 – (1) Geri ödemeli desteklerde, destek ödemesinin
yapılabilmesi için; destek ödemesinden önce işletmeden, geri ödemeli destek
tutarı kadar teminat alınır.
(2) Banka teminat mektubu alınması durumunda; teminat
mektubunun son geri ödeme tarihinden asgari 2 ay sonrasını kapsayacak şekilde
düzenlenmesi gerekir. Ancak işletmenin uzun süreli banka teminat mektubu temin
edememesi halinde asgari 1 yıl süreli banka teminat mektubu kabul edilebilir.
Banka teminat mektubunun vadesinin son geri ödeme tarihinden asgari 2 ay
sonrasını kapsaması halinde 1 yıldan kısa süreli banka teminat mektubu kabul
edilebilir.
(3) Banka teminat mektubu ile ilgili iş ve işlemlerde
aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
a) Banka teminat mektubunun “konu” kısmında “KOSGEB
Destekleri” ifadesi yazılmış olmalıdır.
b) Banka teminat mektubunda “KOSGEB’in yazılı muvafakati
alınmadan iş bu teminat mektubunun risk kapaması ve çıkışı yapılmayacaktır.”
ifadesi yazılmış olmalıdır.
c) Banka teminat mektubunun, işletme adı/unvanına yazılmış
olması ve Ticaret/Esnaf Sicil Gazetesi’nde yer alan adı/unvanı ile bire bir
örtüşmesi esastır.
ç) Banka teminat mektubunun tutarlarını belirleyen rakam ve
yazı ifadeleri birbiri ile uyumlu olmalıdır.
d) Banka Teminat Mektubuna ilişkin olarak ilgili bankadan
uygulama birimi tarafından teyit yazısı alınmalıdır.
e) KOSGEB lehine verilen banka teminat mektubu, “kesin
teminat mektubu” olmalıdır.
(4) Vadesi gelen süreli banka teminat mektubunun takibi ve
tahsili işlemleri aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Banka teminat mektubunun, süresi dolmadan 1 ay öncesinden
yenilenmesi hususunda hatırlatma yazısı gönderilir. Yazıda banka teminat
mektubunun vade tarihinden 5 iş günü öncesine kadar yenilenerek uygulama
birimine teslim edilmesi gerektiği hususu belirtilir.
b) Banka teminat mektubunun yenilenmemesi halinde, işletmeye
ait banka teminat mektubu vade tarihinden önce nakde çevrilir.
c) Teminat mektubunun yenilenmesi durumunda asgari kalan
borç tutarı kadar yeni teminat mektubu kabul edilebilir.
(5) KGF kefalet mektubu alınması durumunda ise; son geri
ödeme tarihini takip eden ikinci ayın son gününü kapsayacak şekilde
düzenlenmesi gerekir. KGF tarafından verilen Kefalet Mektubu ile ilgili iş ve
işlemlerde aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
a) Kefalet mektubunda
KOSGEB destek programının açık adının yer alması ve işletmenin adı/unvanı ile
Ticaret/Esnaf Sicil Gazetesi’nde yer alan adı/unvanın bire bir örtüşmesi
esastır.
b) Kefalet mektubunun tutarlarını belirleyen rakam ve yazı
ifadeleri birbiri ile uyumlu olmalıdır.
c) Kefalet Mektubuna
ilişkin teyit yazısı KGF tarafından ilgili uygulama birimine gönderilmiş
olmalıdır.
(6) Proje süresinin uzaması halinde işletmeden, yeni
belirlenen ödeme takvimine göre; banka teminat mektubu için son geri ödeme
tarihinden asgari 2 ay sonrasını kapsayacak şekilde, kefalet mektubu için son
geri ödeme tarihini takip eden ikinci ayın son gününü kapsayacak şekilde
teminat alınır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çağrı Süreci
Proje teklif çağrısının tasarımı ve onaylanması
MADDE 25 – (1) Proje teklif çağrısı; kalkınma planları ve
yıllık programlarda belirlenen hedefler ile stratejik dokümanlardaki öncelikler
dikkate alınarak ilgili Başkanlık birimi koordinasyonunda hazırlanır.
(2) Proje teklif çağrısı hazırlık çalışmasına, çağrının ilan
edileceği yıldan önceki yıl başlanır ve proje teklif çağrısı aynı yılın on
birinci ayının sonuna kadar Başkanlık Makamının onayına sunulur. Başkanlığa
verilen görevlerin ifası için gerekli olduğunda olağan hazırlık çalışması
takviminin dışında da proje teklif çağrısı hazırlanabilir. Her iki durumda da
çağrının ilan tarihi ile son başvuru tarihi arasında 30 günden az olmayacak
şekilde yeterli süre olması sağlanır.
(3) Proje teklif çağrısı, Başkanlık Makamı Oluru ile
yürürlüğe girer ve KOSGEB’in www.kosgeb.gov.tr internet adresinde ilan edilir.
(4) Proje teklif çağrısı; bölge, sektör, ölçek vb. kriterler
dikkate alınarak belirlenen başvuru koşullarını, destek üst limitlerini, destek
oranlarını, başvuru tarihlerini, takvimini ve diğer hususları içerir.
(5) Proje teklif çağrısı birden fazla takvim yılını
kapsayabilir ve birden fazla başvuru dönemini içerebilir. Bu durumda, teklif
çağrısı bütçesi Başkanlık Makamı Oluru ile yıllık veya çağrı dönemi düzeyinde
belirlenebilir ve gerekli görüldüğünde ilgili Başkanlık Birimi tarafından
sunulan bütçe ya da içerik değişiklikleri Başkanlık Makamı Oluru ile
yapılabilir.
ONUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Genel Hükümler
MADDE 26 – (1) Destek programı kapsamında işletmenin aynı
anda birden fazla projesi desteklenmez. Projesi başarıyla tamamlanan işletme
yeni bir proje başvurusu yapabilir. Bu program kapsamında belirlenen üst
limitler proje bazlı olup, işletmenin her yeni projesinde destek üst limiti
yeniden başlatılır.
(2) Aynı anda birden
fazla proje teklif çağrısına çıkılması durumunda, işletmeler proje teklif
çağrılarından sadece biri için destekten yararlanabilir.
(3) Proje teklif çağrısının tekrar ilan edilmesi durumunda
ve işletmenin daha önce ilgili proje teklif çağrısı kapsamında destekten
yararlanmış olması durumunda ilgili proje teklif çağrısına başvuru yapamaz.
(4) Programın uygulanma sürecinde, mücbir sebep olarak kabul
edilebilecek; deprem, yangın, su baskını, benzeri doğal afetler, kanuni grev,
lokavt, genel salgın hastalık, terör eylemleri, sabotaj, savaş, kısmi veya
genel seferberlik ilanı gibi hallerin ortaya çıkması durumunda, bu haller sona
erinceye kadar destek sürecinin durdurulması veya devamına KOSGEB Başkanı
tarafından karar verilir.
(5) Tüm başvuru ve bildirimler yazılı yapılabileceği gibi
elektronik ortamda da yapılabilir. Ayrıca program kapsamındaki tüm belgeler
elektronik ortamda alınabilir. (
6) İşletmelere tebliğ edilecek yazılar işletmelerin
e-tebligat adreslerine gönderilir.
(7) Vergi, sosyal
güvenlik primi v.b. yasal yükümlülükler hariç olmak üzere aynı gider
gerçekleşmesi için farklı kurum/kuruluşlardan veya KOSGEB programlarından
destek alınamaz.
(8) Yeşil Sanayi Destek Programı kapsamında işletme, en
fazla iki projesi için destekten yararlanabilir.
(9) 2012/3305 sayılı Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında
Karar çerçevesinde yatırım desteğinden yararlanılan harcamalar için KOSGEB
desteklerine başvurulamaz, KOSGEB desteklerinden yararlanılan harcamalar için
de söz konusu karar kapsamında yatırım desteklerine başvurulamaz. Bu konudaki
sorumluluk işletmelere ait olacaktır.
(10) Hatalı işlemler
sonucunda işletmeye fazla veya yersiz ödeme yapıldığının uygulama birimi
tarafından tespit edilmesi halinde; yapılan fazla veya yersiz ödemeler,
ödemenin yapıldığı tarihten itibaren hesaplanan yasal faizi ile birlikte
işletmeden tahsil edilir.
(11) Kontrol, denetim, inceleme, kesin hükme bağlama veya
yargılama sonucunda tespit edilen kamu zararlarına ilişkin olarak, ilgili
mevzuat hükümlerine göre işlem tesis edilir.
(12) Yabancı dilde hazırlanmış her türlü belgenin
gerektiğinde yeminli mütercim tarafından yapılmış Türkçe çevirisi istenebilir.
4 08/02/2024 tarih ve 368558 sayılı OLUR ile değişiklik kabul edilmiştir.
Değişiklik öncesi: Destek programı kapsamında işletmenin aynı anda birden fazla
projesi desteklenmez. Başarılı tamamlanan bir projeden sonra yeni bir proje
başvurusu, proje süresinin bitiş tarihinden itibaren en az 1 yıl sonra
yapılabilir. Bu program kapsamında belirlenen üst limitler proje bazlı olup, işletmenin
her yeni projesinde destek üst limiti yeniden başlatılır. 5 08/02/2024 tarih ve
368558 sayılı OLUR ile değişiklik kabul edilmiştir. Değişiklik öncesi: Aynı
anda birden fazla proje teklif çağrısına çıkılması durumunda, işletmeler proje
teklif çağrılarından sadece biri için başvuruda bulunabilir. 6 08/02/2024 tarih
ve 368558 sayılı OLUR ile değişiklik kabul edilmiştir. Değişiklik öncesi:
İşletme, Türkiye Yeşil Sanayi Projesi kapsamında Dünya Bankası Projesi
tarafından finanse edilen KOSGEB ve TÜBİTAK programlarına başvurabilir. Ancak,
TÜBİTAK Alt bileşeni 3.1 hariç olmak üzere, KOSGEB ve TÜBİTAK’ın alt
bileşenleri kapsamında bir işletme en fazla iki alt bileşenden yararlanabilir.
(13) Program kapsamında yapılan proje başvurularının
değerlendirme ve izleme süreçlerinde görev alan kişilere sunulan bilgi ve
belgeler, başvuru sahibine ait ticari gizli bilgi olarak kabul edilir ve üçüncü
kişilere herhangi bir yolla aktarılamaz.
(14) Unvan ve/veya tür değişikliği durumunda değişiklikler
işletme tarafından uygulama birimine bildirilir. İşletmenin bilgileri
güncellenerek destek sürecine devam edilir.
(15) Proje kapsamında desteklenerek satın alınan makine,
teçhizat, donanım, yazılım ve benzeri taşınırların mülkiyeti, işletme tüzel
kişiliğine ait olup, proje başlangıç tarihinden itibaren 3 yıl süresince;
a) Söz konusu taşınırlar satılamaz, başka şahıs,
kurum/kuruluşlara hiçbir şekilde kiralanamaz veya devredilemez, rehin
gösterilemez. Ancak; söz konusu taşınırlar üzerine, KGF tarafından düzenlenmiş
kefalet mektubu ile satın alınması halinde KGF tarafından kefalet karşılığı
olarak, rehin, bloke, hapis hakkı tesis edilebilir.
b) Söz konusu taşınırlara ihtiyati tedbir, ihtiyati haciz,
tedbiri haciz konulması halinde durum 7 gün içinde tüm belgeleriyle birlikte
KOSGEB’e yazılı olarak bildirilir. Aksi halde destek miktarı yasal faizi ile
birlikte tahsil edilir. Tedbir/haciz kapsamında taşınırların mülkiyet durumu
kurulda değerlendirilir.
c) Tasfiyesi başlayan, kapanan işletmeler ile proje
kapsamında geliştirilen ürünün satılması durumunda satılan ürünün mütemmim cüzü
olan makine, teçhizat, donanım, yazılım ve benzeri taşınırlar için bu fıkra
hükümleri uygulanmaz. Proje süresi içindeki zaman sınırlı yazılım lisanslama
veya buluttan erişim ile kullanım giderinin desteklenmesi halinde; işletme
projede desteklenen lisanslama veya kulanım dönemi süresince yazılımı başka
şahıs, kurum/kuruluşlara hiçbir şekilde kiralayamaz veya devredemez ancak projede
desteklenen lisanslama veya buluttan erişim ile kullanım dönemi bittikten sonra
yazılımın işletmede bulunup bulunmadığına bakılmaz.
(16) İşletme tarafından proje başlangıç tarihinin işletmeye
bildirim tarihinden itibaren son izleme tarihine kadar; iş yerinin görünür bir
yerinde en az 30x50 cm ebatlarındaki bir tabelada KOSGEB logosu ile birlikte
“Bu işletme KOSGEB tarafından desteklenmiştir.” ifadesinin yer alması işletme
tarafından sağlanır.
(17) Sürelerin hesaplanmasında, başvurunun yapıldığı gün
başlangıç kabul edilerek, ileri doğru sayılacak durumlarda bir sonraki, geri
doğru sayılacak durumlarda bir önceki günden itibaren sayılmaya başlanır. Resmi
tatil günleri, süreye dâhildir. Sürenin son gününün resmi tatil gününe veya
hafta sonuna rastlaması hâlinde, süre elektronik ortamda gerçekleştirilecek
işlemler için tatili takip eden ilk iş günü 23:59’da, fiziki olarak teslim
edilmesi gerekli evrak için tatili takip eden ilk iş günü mesai saati sonunda
biter.
(18) Ay olarak
belirtilen süreler takip eden ayın aynı rakamlı günü bitiminde, yıl olarak
belirtilen süreler ise son yılın aynı rakamlı ayının aynı rakamlı günü sonunda
biter. Sürenin bittiği ayda, sürenin başladığı güne karşılık gelen gün yoksa
süre o ayın son günü sona erer.
(19) Bu Uygulama Esaslarında ilgili Başkanlık birimleri ve
uygulama birimleri açısından tanımlanan süreler, standart işlem süreleri olup
bu sürelerin dolmasından sonra yapılan işlemler geçerliliğini yitirmez.
(20) KBS üzerinden alınamayan belgelerden aslının iade
edilmesi gereken evrakın aslı veya noter onaylı orijinal sureti görüldükten
sonra fotokopileri, uygulama birimi müdürü veya işletmeden sorumlu personel
tarafından imzalanıp “Aslının Fotokopisidir” ifadesi düşülür.
(21) Dünya Bankası, alt bileşen 1.1 ve alt bileşen 1.2
altında her alt bileşen için ilk 5 projeyi inceleme ve gerekli görülmesi
halinde alt bileşen 1.1 ve 1.2 altında daha fazla alt projeyi inceleme hakkını
saklı tutar.
KOSGEB dışından yapılacak geçici görevlendirmeler
MADDE 27 - (1) Destek programlarına ilişkin süreçlerde
KOSGEB personeli dışından görevlendirme yapılmasına ilişkin iş ve işlemler
KOSGEB Dışından Yapılacak Geçici Görevlendirmelere İlişkin Usul ve Esaslar
kapsamında yürütülür.
(2) Kurul sekretaryasını yürüten birim tarafından, her 1
günlük kurul toplantısı için 1 günlük hizmet bedeli kurulda görev alan öğretim
elemanının veya kamu görevlisi olmayan alanında uzman diğer kişinin banka
hesabına ödenir.
(3) Bağımsız değerlendirici olarak görev yapan kişilerden
KBS üzerinden Gizlilik ve Tarafsızlık Taahhütnamesi alınır.
Programın izlenmesi ve değerlendirilmesi
MADDE 29 – (1) Programın izlenmesi ve değerlendirmesine
ilişkin iş ve işlemler Destek Programı İzleme ve Değerlendirme Yönergesi
kapsamında yürütülür.
Uygunsuzluk
MADDE 30 (1) Bu Uygulama Esasları kapsamında ortaya çıkan
uygunsuzluklarda, KOSGEB Uygunsuzluk Yönergesine göre işlem yapılır.
Uygulama Esaslarının Ekleri
MADDE 31 (1) İşbu Uygulama Esaslarında yer alan formlar,
raporlar ve taahhütnameler bu Uygulama Esaslarının ekidir.
Yürürlük
MADDE 32 (1) Bu
Uygulama Esasları Başkanlık onayını müteakip 06/12/2023 tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 33 (1) Bu Uygulama Esaslarını KOSGEB Başkanı yürütür.